کد خبر: 907583
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
حسين عليزاده:
حسيـن عليزاده نوازنده و آهنگسـاز برجسـته كشور معتقـد است گاهي سياست هنرمنـدان را مقـابل يكديگر قرار مـي‌دهد.

نشست خبري استاد حسين عليزاده موسيقيدان و نوازنده پيشكسوت، روز گذشته با حضور جمعي از اصحاب رسانه برگزار شد. عليزاده در ابتداي اين نشست با اشاره به سفر اخيرش به تركيه گفت: من معمولاً براي انجام مصاحبه و نشست‌هاي خبري پيشقدم نمي‌شوم اما اين بار به واسطه سفر اخيرم به تركيه و تماشاي اجراي اركستر سمفونيك آنتاليا به رهبري «علي رهبري» از اصحاب رسانه دعوت كردم تا در اين‌باره سخناني را بيان كنم. اين نوازنده برجسته افزود: متأسفانه علي رهبري طي دوران كوتاه فعاليتش در ايران بنابر دلايلي كه بخشي از آن را خواهم گفت دچار حاشيه‌هايي شد كه نتوانست كار خود را انجام دهد.
اين هنرمند ادامه داد: متأسفانه شرايط سياست‌زده باعث مي‌شود كه در بسياري از موارد خود هنرمندان هم مقابل يكديگر قرار بگيرند و اين اتفاقي بود كه شايد براي علي رهبري هم افتاد. طي ماه گذشته من براي تماشاي اجراي اركستر سمفونيك آنتاليا به رهبري علي رهبري دعوت شدم و شاهد اجراي قطعه «مادرم ايران» از اين هنرمند بودم. بعد از تماشاي اين اجرا هم احساس افتخار كردم هم غربت كه چرا هنرمندي با توانايي‌هاي علي رهبري نمي‌تواند قطعه‌اي را كه براي ايران ساخته است در كشور خود اجرا كند.

به رهبري بابت ساخت «مادرم ايران» تبريك مي‌گويم

عليزاده در ادامه با بيان اينكه وقتي هنرمندي بعد از نيم قرن به ايران بازگشت بايد به هنر او مي‌پرداختيم، گفت: متأسفانه حاشيه‌ها همه كارها را خراب كرد و رهبري را طوري هدايت كردند كه در همه چيز و همه جا حضور داشته باشد و از طرفي افرادي كه صلاحيتش را نداشتند آمدند و درباره او و اركسترش نظر دادند.
اين هنرمند در ادامه با اشاره به حضور باربد بيات در كنار علي رهبري گفت: در اينجا بايد از باربد بيات ياد كنم كه به اعتقاد من يك هنرمند اصيل و با فرهنگ است، من كار او را كنار رهبري ديدم و او و هنرش را تحسين مي‌كنم و به خانواده بيات هم براي پرورش چنين فرزندي تبريك مي‌گويم، ضمن‌ اينكه بايد به زحمات ميلاد عالمي، ميلاد عمرانلو و رضا فكري هم اشاره كنم.

علي رهبري با تمام دلزدگي‌ها باز نااميد نشد

اين هنرمند ادامه داد: علي رهبري با تمام سرخوردگي‌ها و دلزدگي‌هايي كه بعد از جدايي از اركستر سمفونيك تهران پيدا كرد، باز نااميد نشد و با اميدي بسيار جالب توجه قطعه «مادرم ايران» را ساخت و همراه با يك اركستر معتبر آن را اجرا كرد. من مي‌خواهم به او تبريك بگويم كه اينقدر عشق و اميد دارد و مي‌تواند الگويي باشد براي امثال من. وي در ادامه درباره قطعه «مادرم ايران» نيز گفت: كمتر ديده‌ام موسيقيداني از اهالي موسيقي غربي كه شناخت عميقي از موسيقي ايران داشته باشد اما علي رهبري به رغم اينكه تقريباً تمام مدت فعاليت هنري‌اش را در فضاي موسيقي كلاسيك غربي سپري كرده اما شناخت عميقي از موسيقي ايراني دارد. شايد اين شناخت او هم به پرورش او در هنرستان موسيقي و همينطور خاستگاه زيستي او در محله شهرري مرتبط باشد يعني در واقع با شنيدن قطعه «مادرم ايران» ما همان فرهنگ آشنايي را مي‌بينيم كه با زبان اركستر سمفونيك بيان مي‌شود. او در اين قطعه به درستي از موتيف‌هاي ايراني استفاده مي‌كند و در تمام اثر روح ايراني جاري است. از طرفي يك نوع درگيري تماتيك بين موسيقي عربي و ايراني در اين قطعه شكل مي‌گيرد كه اشارتي است بين نزاع‌هاي ايران و اعراب در گذشته كه به نظرم بسيار جالب بود، البته به اعتقاد من اين قطعه نيازي به كلام نداشت و خود موسيقي براي القای مطلب اكتفا مي‌كرد.
اين هنرمند در پايان گفت: كمتر هنرمندي پيدا مي‌شود كه در اين شرايط بدون چشمداشت مالي قطعات ملي و ميهني اجرا كند و بدون سفارش و خودجوش كاري انجام دهد اما علي رهبري اينقدر نسبت به ميهنش عرق دارد كه با وجود تمام بد‌رفتاري‌ها با او قطعه‌اي افتخار‌آميز با نام «مادرم ايران» مي‌سازد و با يك اركستر معتبر آن را اجرا مي‌كند. ما ديگر انتظاري از مسئولان نداريم اما اميدوارم شرايط كار او در ايران با همراهي اهالي موسيقي دوباره فراهم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار