کد خبر: 907454
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
آرش میراسماعیلی

دارنده دو مدال طلا و دو برنز جودوی جهان با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان فدراسیون جودو گفت: بهتر است به جای شوی تبلیغاتی، به رده‌های پایه توجه کنند و پشت تک مدال‌های ملایی و محجوب پنهان نشوند.

آرش میراسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج ضعیف جودوی ایران، اظهار کرد: فکر می‌کنم دو سال است زنگ خطر برای جودوی پایه ایران به صدا در آمده، اما گوش شنوایی برای شنیدن نقد کارشناسان و منتقدان وجود ندارد. ناکامی‌های بزرگ طی دو سال گذشته در رده‌های پایه نتیجه‌ تعطیلی لیگ آینده سازان و برگزار نشدن رقابت‌های نونهالان و نوجوانان است.

دارنده دو مدال طلا و دو برنز جودوی جهان، افزود: در چند سال گذشته تیم‌های پایه نوجوانان و جوانان همواره روی سکوی اول تا سوم آسیا بودند، اما ما سال گذشته در رده نوجوانان آسیا دو مدال برنز گرفتیم و امسال تنها توانستیم به یک مدال برنز برسیم که این یک فاجعه برای جودوی ایران است. متاسفانه رده‌های پایه به حال خود رها شده و شاهد پشتوانه سازی در جودوی ایران نیستیم. مطمئنا در سال‌های بعد ضررهای بیشتری را از بی توجهی به رده‌های پایه خواهیم دید.

وی با بیان این که نفرات مدال آور جودوی جوانان ایران در رقابت‌های  آسیایی امسال همان نفراتی هستند که سال‌های گذشته در رده نوجوانان حضور داشتند و به آنها توجه شده است، گفت‌: باقچقی، ملک زاده، محمودی و ... جودوکارانی بودند که از رده‌های پایه مدال آوری کردند و سه، چهار سال پیش در رده نوجوانان بر روی آنها سرمایه‌گذاری شده است و در حال‌ حاضر جواب آن را می بینیم، اما با شرایط فعلی نمی توانیم امیدی به کسب نتیجه‌ در رده جوانان و بزرگسالان برای سال‌های آینده داشته باشیم.

میراسماعیلی در ادامه‌ گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که متاسفانه تمام تمرکز فدراسیون بر روی تک مدال‌های ملایی و محجوب است، گفت‌: فدراسیون پشت مدال این دو جودو کار که حاصل کار فدراسیون‌های قبلی هستند پنهان شده است. شاید این تک مدال‌ها مسکن موقت برای ما باشد، اما  این راه درستی برای جودوی ایران نیست که پشتوانه سازی رها شود و فقط به یکی، دو مدال دل خوش کنیم. با خداحافظی این جودوکاران چه شرایطی فراهم شده که باز هم بتوانیم در سال‌های آینده دلخوش به مدال آوری جودو باشیم. امسال جودوی ما باز هم پسرفت داشت و شرایط بسیار وخیمی را پیش روی جودوی ایران می بینم.

پیشکسوت جودوی ایران با تاکید بر این که جودوی ما نیاز به شوی تبلیغاتی ندارد، خاطر نشان کرد: به جای عوام فریبی و انجام کارهای تبلیغاتی باید بر روی رده نونهالان و نوجوانان کار کنیم و لیگ نونهالان را بار دیگر راه‌اندازی کنیم. با این وضعیت کشور، جودوکاران به تورنمنت‌های سطح پایین اعزام می‌شوند. مثلا اگر قرار بود جودوکاران ما در تورنمنت سطح پایین مسکو همان دوره‌های اول و دوم ببازند حداقل این نفرات به میدان بزرگتری اعزام می‌شدند تا صاحب تجربه شوند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر نحوه مدیریت مسئولان فدراسیون جودو، گفت‌: نیاز جودوی ایران مربیان قوی و فنی هستند که بتوانند نتایج خوبی در نوجوانان و جوانان رقم بزنند. ما در مسابقات جوانان آسیا هر چند به سه، چهار مدال دست پیدا کردیم، اما مسئولان فدراسیون از ذکرعنوان تیمی برای مردم خودداری کردند. باید با جامعه شفاف بود. اگر جایی کم کاری شده و نتیجه‌ ضعیفی به دست آمده از مردم عذرخواهی کنیم و با کمک منتقدان و کارشناسان آسیب شناسی کنیم تا بیت المال را به هدر ندهیم و نتایج خوبی بگیریم. این که بخواهیم در سکوت حرکت کنیم و عملکردمان شفاف نباشد و ضعف‌ مدیریت‌مان را قبول نکنیم، هیچ سودی برای جودوی ایران ندارد.

میراسماعیلی در ادامه‌، افزود: یک لشگر جودوکار ما در مسابقات آسیایی ناکام شدند و لشگر دیگر این بار در مسکو به ناکامی رسیدند. چرا مسئولان فدراسیون جوابگو نیستند؟ مربیان خارجی را با هزینه‌های هنگفت آوردند، اما خروجی‌شان مناسب نبود. پس نوع برنامه‌ریزی و نوع مدیریت مسئولان فدراسیون باید تغییر کند. این که فکر می‌کنند همه جمع شدند فدراسیون نتیجه‌ نگیرد یک دیدگاه خودخواهانه است. امیدوارم دوستان صحبت‌های ما را به عنوان یک کارشناس و عضو کوچک جامعه جودو قبول کنند و لجبازی و اصرار بر اشتباه‌ها نداشته باشند.

دارنده مدال‌های طلای آسیا و جهان با بیان این که متاسفانه شرایط جودوی ایران به هیچ وجه خوب نیست، گفت‌: استفاده نکردن از افراد فنی بزرگ عواقب ناخوشایندی دارد. شرایط جودو خوب نیست و علی‌رغم سفرهای متعدد و صرف شدن پول بیت المال شاهد شکست‌های پی در پی در رده‌های پایه و بزرگسالان هستیم که این موضوع باعث سرخوردگی جودوکاران ما شده  است. چرا در حال‌ حاضر باشگاه‌های جودو یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می‌شوند؟ در دوره هایی که جودوی ایران در اوج بود ما شاهد رشد باشگاه‌ها بودیم، اما با افول جودوی ایران این باشگاه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند. این که مسئولان فدراسیون با شوی تبلیغاتی و بازی با افکار عمومی بخواهند جودو را موفق جلوه دهند کار غلطی است. جودوی ایران نباید معطوف به یک یا دو مدال محجوب و ملایی باشد و امیدوارم نوع مدیریتشان تغییر کند.  متاسفانه افراد غیر فنی و حتی افرادی غیر از جامعه جودو در حال‌ تصمیم گیری برای جودوی ایران هستند و در مقابل، بزرگان و کارشناسان جودو کنار گذاشته شده‌اند. این اصرار بر استفاده نکردن با افرادی که هم سو با مسئولان فدراسیون نیستند عواقب بدی را برای جودوی ایران به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر این که هدف همه ما موفقیت جودو است، گفت‌: چه ما بیرون و چه داخل فدراسیون به فکر موفقیت جودو هستیم. مسئولان فدراسیون باید قبول کنند که در پشتوانه سازی جودو ناکام بوده‌اند.

میراسماعیلی درباره عملکرد ضعیف محمد منصوری، سرمربی تیم‌ ‌ملی جودوی بزرگسالان ایران و حمایت چشم بسته مسئولان فدراسیون از وی علی‌رغم کسب نتایج ضعیف‌تر طی دو سال گذشته، بیان‌ کرد: نوع مدیریت کادر فنی بزرگسالان متفاوت از رده‌های پایه است. در رده‌های نوجوانان و جوانان باید افراد فنی بزرگ حضور داشته باشند تا آموزش های خوبی را به جودو کاران بدهند و شاهد پشتوانه سازی باشیم. نوع تمرینات بزرگسالان برای من که چهار مدال جهانی دارم، قابل پذیرش نیست. اخیرا مربی بدنساز تیم ملی گفته که در 10 ماه توانسته وضعیت جسمانی جودوکاران را به شرایط ایده آل برساند در حالی که اگر پروفسور علم تمرین دنیا هم باشی در 10 ماه نمی‌توانی تغییر آنچنانی در وضعیت آمادگی جسمانی ورزشکاران ایجاد کنی و متاسفانه این حرف‌ها اغراق است، اما مطرح می‌شود.

دارنده دو مدال طلای جهان در ادامه‌ با تاکید بر این که در حال‌ حاضر سطح فنی برخی جودوکاران ما از سطح فنی مربیان تیم‌ ‌ملی بالاتر است، گفت‌: این موضوع نشان می‌دهد در انتخاب این نفرات اشتباه شده و ادامه‌ حمایت چشم بسته از آنها به ضرر جودوی ما است. باید کادری انتخاب شود که فاکتورهای لازم در بحث مدیریتی و فنی را داشته باشد. کادر فنی تیم‌ ‌ملی باید سعه صدر داشته باشد و با هر انتقادی چکشی برخورد نکند. دو سال هزینه شده است و پول بیت المال صرف شده و تیم به اعزام‌های متعدد رفته است، حال باید پاسخگو باشند که چرا چنین نتایج ضعیفی را به دست آورده‌اند.

وی افزود: از طریق مطبوعات شنیده‌ام فقط سه نفر را می‌خواهند به بازی‌های آسیایی جاکارتا بفرستند که این یک فاجعه برای جودو است. نباید کوراش و جوجیتسو سهمیه‌های بیشتری از جودو داشته باشند که در دید همه است. این نشان از این دارد که مسئولان فدراسیون و کادر فنی از شکست می‌ترسند و باید نفرات دیگری هم برای کسب تجربه هم شده به این رویداد اعزام شوند.

پیشکسوت جودوی ایران درباره قهر ناصری پور از اردوی تیم‌ ‌ملی و کنار گذاشتن جودو و این که چرا مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم‌ ‌ملی در قبال او کاری انجام ندادند، گفت‌: فدراسیون به عنوان متولی این کار باید پاسخگوی کارهایش باشد. وقتی فردی مثل محمد رشنو نژاد به عنوان استعداد مدال‌های آسیایی می‌گیرد و سال‌ها روی او هزینه شده، به عنوان نخبه ورزشی باید حفظ می‌شد. شاید از لحاظ مالی نتوانیم این افراد را تامین کنیم، اما حداقل برای حل مشکلاتشان تلاش کنیم تا از ایران نروند. خلاء او چندین سال طول می کشد تا پر شود و متاسفانه برخورد چکشی باعث رفتن جودوکاران به کشورهای دیگر است. ناصری پور هم وقتی عصبی بوده حرفی زده و نباید او را حذف کنیم، علیه او صحبت کنیم و نگذاریم مانند دیگر جودوکاران به مسابقات خارجی اعزام شود. این در شان جودوی ما نیست. باید از رفتن امثال رشنونژاد عبرت بگیریم و کاری نکنیم که دیگر جودوکاران را از دست بدهیم. سرمایه‌گذاری در کشور ما می‌شود ، اما کشورهای دیگر سود آن را می برند. امیدوارم که این اتفاقات دیگر برای جودو تکرار نشود و مسئولان رابطه خوب و نزدیکی با جودوکاران داشته باشند.

وی درباره برگزاری جلسه با محمد درخشان رییس فدراسیون جودو نیز خاطرنشان کرد:با درخواست چند تن از روسای هیات‌ها، جلسه ای پیش از عید با درخشان داشتم.در این جلسه نقطه نظراتم را بیان کردم و او نیز صحبت‌هایش را مطرح کرد.به عنوان عضوی از جامعه جودو اگر انتقادی می‌کنم از سر دلسوزی است و هیچ برنامه‌ای در حال حاضر برای بازگشت به جودو ندارم.در این جلسه نیز انتقاداتم را نسبت به نحوه عملکرد مسئولان فدراسیون بصورت صریح مطرح کردم و اکنون نیز همین مواضع را دارم چرا که دوست ندارم جودوی ایران که پتانسیل زیادی دارد را در این حال و روز ببینم. من بخاطر جودو شکایتم از فدراسیون را نیز پس گرفتم.

میراسماعیلی در پایان  با بیان این که دو سال است هیات های جودو هیچ بودجه‌ای  از فدراسیون دریافت نکرده اند، گفت‌: امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد. اگر ما حرفی می زنیم از سر دلسوزی است و امیدوارم به کسی بر نخورد. من به شخصه باشگاه جودوی راه‌اندازی کرده‌ام و زکات قهرمانی‌ام را به مردم پس می‌دهم. هر کمکی از دستم بر آید در خدمت جودو هستم، اما امیدوارم نوع نگاه و نگرش مسئولان فدراسیون در جهت کمک به جودو تغییر کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار