کد خبر: 907334
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
هوا آلوده مي‌شود و به مرز هشدار مي‌رسد. آنقدر كه ديگر هيچ كس نمي‌تواند در آن نفس بكشد.
مهسا گربندی

هوا آلوده مي‌شود و به مرز هشدار مي‌رسد. آنقدر كه ديگر هيچ كس نمي‌تواند در آن نفس بكشد. دانش‌آموزان را تعطيل و طرح ترافيك را از در منزل اجرا مي‌كنند، اما فايده‌اي ندارد. آن وقت سازمان محيط‌زيست كه مي‌بيند ديگر كاري از دستش بر نمي‌آيد، طرح شكست خورده تعطيلات زمستاني مدارس را دوباره مطرح و براي اجراي آن پافشاري مي‌كند. طرحي كه اجراي آن به روند درسي دانش‌آموزان آسيب مي‌زند. حالا هم مجدداً وزارت آموزش‌و‌پرورش موافقت خود را با طرح شكست خورده تعطيلات زمستاني اعلام كرده است.
چند وقتي است كه زمزمه تعطيلي زمستاني مدارس به گوش مي‌رسيد تا اينكه سيد‌محمد بطحايي، وزير آموزش‌و‌پرورش اواخر هفته گذشته گفت: با طرح 14 روزه تعطيلات زمستاني مدارس موافق هستيم و ميان دستگاه‌هاي مختلف هم اجماع‌نظري در اين زمينه وجود دارد. بنابراين در حال اقدام و برنامه‌ريزي براي چگونگي اجراي اين طرح هستيم. در تلاشيم قبل از آغاز سال تحصيلي جديد اين برنامه را آماده كنيم.
هنوز از يادها نرفته است كه سال گذشته نيز موضوع تعطيلي يكماهه مدارس در فصل زمستان و تغيير زمان شروع فعاليت آن از مهر به شهريور مطرح شده بود، اما مجلس با آن مخالفت كرد. حالا مسئولان دولتي بدون توجه به آن از آماده شدن طرحي ديگر براي تعطيلات 14 روزه مدارس در فصل زمستان خبر مي‌دهند!

طرح شكست خورده

طرح و ايده تعطيلات زمستاني و كاهش تعطيلات تابستاني مدارس، اولين‌بار در سال ۱۳۳۶ از سوي وزارت فرهنگ آن زمان مطرح شد كه به دليل نبود توافق بر سر اجراي آن تا سال ۷۵ سخني از آن به ميان نيامد، اما در سال ۷۵ طرحي مطرح شد كه بر مبناي آن قرار شد ۱۰ روز در ميانه زمستان تعطيل باشد؛ طبق اين طرح، دانش‌آموزان ۱۵ روز زودتر و در ميانه شهريورماه سال تحصيلي را آغاز مي‌كردند تا تعطيلات زمستاني داشته باشند. محمدعلي نجفي كه آن زمان وزير آموزش‌و‌پرورش بود، هدف از اجراي اين طرح را امكان مسافرت‌هاي زمستاني خانواده‌ها و ايرانگردي در فصل زمستان اعلام كرد، بنابراين براي مدتي اين طرح اجرا شد، اما با توجه به مشكلاتي كه در برخي مناطق به دليل ناسازگاري جغرافيايي و شرايط آب و هوايي و سپس ترمي- واحدي شدن مدارس به وجود آمد، عملاً به فراموشي سپرده شد. اصرار وزارت آموزش‌و‌پرورش براي اجراي اين طرح كه در گذشته نظم و نظام مدارس را به هم ريخت و در نهايت موفق نشد، عجيب به نظر مي‌رسد.

تعطيلات زمستاني كجا برويم؟!

از سوي ديگر خبر اجراي طرح تعطيلات زمستاني مدارس نگراني‌هايي را نيز براي خانواده‌ها ايجاد كرده است. يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي خانواده‌ها اين است كه در زمستان، امكان استفاده از فضاهاي ورزشي، تفريحي و سياحتي مانند ديگر فصل‌هاي سال وجود ندارد. بنابراين اگر دانش‌آموزان در اين زمان در مدرسه نباشند بيشتر ناگزير خواهند شد در منزل بمانند.
مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش هم با انتقاد از اجراي اين طرح مي‌گويد: اجراي طرح تعطيلات 14روزه زمستاني مدارس مي‌تواند به برنامه درسي دانش‌آموزان آسيب بزند. بايد گفت كه انجام اين طرح، نيازمند تغيير تقويم آموزشي است و به مصوبه مجلس نياز دارد. بنابراين براي تغيير تقويم آموزشي ابتدا بايد با مجلس توافق كنيم و سپس وارد فازهاي بعدي و بررسي مواردي چون تعطيلات زمستانه شويم.
آنطور كه به نظر مي‌رسد مسئولان آموزش‌و‌پرورش قصد دارند تجربه تلخ سال‌هاي پيش را كه براي خانواده‌ها و دانش‌آموزان از اين تعطيلات زمستاني رقم خورده بود تكرار كنند. ‌اي‌كاش متوليان امر تلاش كنند تا تصميمات كارشناسي شده بگيرند و كمي واقع‌بينانه‌تر و سيستماتيك به قضايا نگاه كنند و تحت فشار ديگر دستگاه‌ها كه براي حل مشكلات مقطعي خود مدارس را بهانه مي‌كنند از اجراي تصميمات خام و غير‌كارشناسانه خودداري كند؛ تصميماتي كه در دراز‌مدت اثرات جبران‌ناپذيري برجاي خواهد گذاشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار