کد خبر: 907318
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
عضو كميسيون امنيت ملي خبر داد
اگر كشورهاي ديگر تضمين ندهند دولت بايد همه همكاري‌هاي خود را با كشورها قطع كند و فعاليت‌هاي هسته‌اي را از سر بگيرد، در آن صورت اگر كشورهاي ديگر هم به تحريم‌ها عليه ايران پيوستند ما به خروج از NTP هم بايد فكر كنيم.

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه در مجلس در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينكه سازه برجام وحدت را غير قابل امكان مي‌كند، گفت: سازه برجام از اساس متزلزل است، در يك فضاي نابرابر ما همه داشته‌هاي خود را ارائه كرديم و نتيجه‌اش خروج امريكا بود ولی امروز بقيه كشورهايي كه در برجام باقي مانده‌اند مي‌گويند مي‌خواهند به آن عمل كنند، اما تضميني در اين امر وجود ندارد.
وي افزود: در مجلس هم نمي‌توان در خصوص برجام يكصدا صحبت كرد. تا به امروز همه وظايف را درباره برجام انجام داده‌ايم اما حالا كه امريكا از آن خارج شده، برجام به حالتي مرده درآمده است.
وي ادامه داد: روحاني با ادامه برجام خلاف قانون عمل مي‌كند، چراكه ماده 3 ماده واحده كه قانون در آن اقدام متناسب و متقابل را مشخص كرده، مي‌گويد هرگونه نقض اعم از تمديد تحريم‌ها يا نقض برجام بايد با اقدام متقابل پاسخ داده شود و همكاري‌ها را هم خاتمه دهيم، بنابراين با خروج امريكا از برجام تمام تحركات هسته‌اي بايد از سر گرفته شود، اما روحاني با ادامه برجام راهي خلاف قانون پيش گرفته است. ذوالنور تصريح كرد: دولت بايد همكاري‌هايي مثل پروتكل اجرايي داوطلبانه را قطع كند و غني‌سازي هسته‌اي را از سر گيرد.
دولت بايد براي ادامه برجام از مجلس اجازه مي‌گرفت، اما حال كه دولت اين مسير را طي كرده بايد از ساير كشورهايي كه در برجام باقي مانده‌اند تضمين عملي بگيرد. تنها در اين صورت مي‌توان در خصوص برجام وحدت كرد.
وي با تأكيد براينكه بعضي افراد از اينكه رهبري اصل مذاكرات برجام را پذيرفته سوءاستفاده مي‌كنند، گفت: رهبري را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند. هيچ مشورتي قبل از ادامه برجام با كشورهاي ديگر و با رهبري صورت نگرفت. نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: اذن كه بعد از عمل رخ نمي‌دهد، هيچ‌كدام از گفته‌هاي اخير رهبري نشان‌دهنده رضايت ايشان از ادامه برجام نبوده است. رهبري هم بعد از عمل گفتند برويد و تضمين بگيريد.
در مجموع روي اصل برجام هيچ وحدتي وجود ندارد مگر تضمين عملي كشورها. وي خاطرنشان كرد: ما طرحي دوفوريتي داريم كه يك‌شنبه به چاپ مي‌رسد و اگر طرح‌هاي دو فوريتي ديگر مقدم نشوند يك‌شنبه اين طرح به صحن مجلس خواهد آمد. برهمين اساس دولت ملزم به اقدام متقابل شده است، بنابراين اگر كشورهاي ديگر تضمين ندهند دولت بايد همه همكاري‌هاي خودرا با كشورها قطع كند و فعاليت‌هاي هسته‌اي را از سر بگيرد. در آن صورت اگر كشورهاي ديگر هم به تحريم‌ها عليه ايران پيوستند ما به خروج از NTP هم بايد فكر كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار