کد خبر: 907126
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
مذاکره یکجانبه با امریکا را لغو می‌کنیم

در شرایطی ‌که برخی افراد در داخل ایران با استناد به آمادگی كره شمالی برای مذاكره با امریكا سعی داشتند نشان دهند كه هیچ راهی جز مذاكره با امریكا وجود ندارد، روز سه‌‌‌‌شنبه کره‌شمالی با انتقاد از رویکردهای دولت امریکا مبنی بر توسل جستن به مدل لیبی برای نابودی یكجانبه تمام تسلیحات اتمی پیونگ‌یانگ، ضمن تهدید به لغو دیدار برنامه‌ریزی ‌شده بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اعلام كرد كه عقب‌نشینی یكجانبه را نمی‌پذیرد و اگر ترامپ راه اسلاف خود را ادامه دهد، رئیس‌جمهور شكست خورده باقی می‌ماند. كره شمالی با این اقدام نشان داد كه حاضر نیست در مسیر یكسویه‌ای كه از سوی امریکایی‌‌‌‌ها تعیین شده و حاصل آن بازی برد- باخت است، قدم بگذارد.
به گزارش «جوان» درحالی كه تنها چند هفته تا دیدار برنامه‌ریزی شده بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی باقی مانده است، پیونگ‌یانگ در واكنش به اقدامات خصمانه امریکا تهدید كرده كه این دیدار را لغو می‌كند. به گزارش اسپوتنیك، کیم کی گوان، معاون اول وزیر امور خارجه کره‌شمالی سه‌‌‌‌شنبه شب گفت كه اگر قرار است ملاقات و توافقات صورت گرفته میان امریکا و کره‌شمالی کاملاً یک‌طرفه و مبتنی بر فشار بر کره‌شمالی برای از بین بردن تأسیسات و تسلیحات اتمی باشد، کشورش هیچ علاقه‌ای به ادامه این مذاکرات با امریکا ندارد. وی همچنین به انتقاد شدید از گفته‌های اخیر مقامات امریکایی مبنی بر لزوم از میان بردن نه‌تنها تسلیحات اتمی، بلکه تمامی سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی کره‌شمالی، پرداخته است. گوان تأكید كرد:«تنها در صورتی پاسخی درخور و مناسب به دولت ترامپ خواهیم داد که این دولت با نیت صادقانه برای بهبود روابط در دیدار دوجانبه میان مقامات دو کشور حضور یابد». وی افزود:«اما بیش از این به مذاکراتی که هدف از آن راندن ما به گوشه رینگ و درخواست‌های مداوم یک‌طرفه برای از بین بردن تسلیحات اتمی باشد، علاقه‌ای نداریم. این امر ما را مجبور به تجدیدنظر در موضوع دیدار برنامه‌ریزی‌شده میان مقامات امریکایی و کره‌ای خواهد کرد». به گفته وی، «ترامپ اگر دنباله‌رو اسلاف خود باشد، رئیس‌جمهور شکست‌خورده تلقی خواهد شد». دیدار برنامه‌ریزی شده رهبر کره‌شمالی با ترامپ برای 12 ژوئن در سنگاپور تنظیم شده است. این اقدام كره شمالی یك روز پس از آن انجام شد كه جان بولتون، مشاور امنیت ملی كاخ سفید در سخنانی گفته بود كه كره شمالی تأسیسات اتمی خود را به داخل امریکا منتقل كند و الگوی لیبی را در پیش بگیرد. مقامات امریکایی، خلع سلاح كامل اتمی كره شمالی را پیش‌شرط مذاكرات آتی اعلام كرده‌اند، اما پیونگ‌یانگ گفته است كه هیچ پیش‌شرطی را برای ازسرگیری مذاكرات نمی‌پذیرد و در شرایط برابر حاضر به مذاكره است.
کره‌شمالی همچنین در اعتراض به برگزاری رزمایش امریکا و کره‌جنوبی مذاکرات هیئت بلندپایه سیاسی با کره‌جنوبی را که قرار بود روز چهار‌‌‌شنبه در سطح وزیران برگزار شود لغو کرد. کره‌شمالی تأكید كرد:«این رزمایش که در سراسر کره‌جنوبی برگزار می‌شود، ما را هدف قرار داده است، این یک چالش جدی برای تحقق اعلامیه پانمونجوم و یک تحریک نظامی عمدی در برابر پیشرفت سیاسی مثبت در شبه‌جزیره کره است». به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به این تهدید اعلام كرد كه اطلاعی از تهدید به لغو دیدار کره‌شمالی و امریکا ندارد و طبق برنامه این دیدار در دستور کار قرار دارد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز بیان کرده که امریکا این تهدید را ارزیابی کرده و با متحدان خود از نزدیک همکاری و مشارکت خواهد داشت.
به نظر می‌رسد، سخنان جان بولتون و دیگر مقامات امریکایی مبنی بر لزوم کاربرد مدل لیبی برای کره‌شمالی که مبتنی بر خلع سلاح تمام و کامل در قبال برداشته شدن تحریم‌‌‌‌ها بوده، به تهدید جدی برای مذاکرات هسته‌ای کره‌شمالی تبدیل شده است. تهدید كره شمالی برای لغو دیدار با ترامپ در حالی است كه ترامپ هفته گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و مسئله بی‌اعتمادی به امریکایی‌ها، سبب شده مقامات پیونگ‌یانگ از موضع قدرت و در شرایطی برابر با امریکایی‌‌‌‌ها وارد مذاكرات شوند. در حالی که کره‌شمالی با انعطاف در مواضع خود درصدد است زمینه تفاهم و همکاری را با کره‌جنوبی فراهم کند، امریکا با اختلال در این روند می‌کوشد همچنان وضعیت امنیتی شبه‌جزیره کره را در شرایط بحران نگه دارد تا برنامه‌های خود را به کره‌شمالی تحمیل کند. تجربه یك دهه اخیر نشان داده كه فشارهای امریکا به كره شمالی نتیجه‌ای جز تشدید تنش‌‌‌ها به همراه ندارد و تنها راه‌حل بحران شبه‌جزیره كره، گفت‌وگو و مفاهمه است. ترامپ اخیراً در سخنانی گفته است كه مثل دولت باراك اوباما كه با ایران به توافق رسید، با كره شمالی مذاكره نخواهد كرد، یعنی ترامپ می‌خواهد مذاكراتی انجام دهد كه نتیجه آن برد- باخت باشد. این اظهارات ترامپ درحالی است كه کره‌شمالی زمانی حاضر به مذاکره با امریکا شد که آخرین سلاح هسته‌ای خود را آزمایش کرد که شدت انفجار آن نسبت به آزمایش‌های قبلی 10 برابر بود. این کشور همچنین اعلام کرد که به موشک قاره‌پیما دست یافته است كه می‌تواند سراسر خاک امریکا را هدف قرار دهد. بنابراین، كره شمالی در مذاكره با امریکا دست بسته نخواهد بود و كارت‌‌‌هایی برای رو كردن دارد. تحلیلگران معتقدند که تهدید کره‌شمالی برای لغو این نشست احتمالاً تلاش برای تقویت اهرمش در مقابل واشنگتن است، درحالی که واشنگتن خواهان اقدام فوری و غیرقابل بازگشت کره‌شمالی در متوقف کردن برنامه سلاح‌های هسته‌ای‌اش شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
پیونگ یانگ عاقل تر از مذاکره کنندگان کشورمان می باشد " که به امریکا اعتماد کند " اول برنامه هسته ای خودش را متوقف کند " بعدا منتظر حرکت امریکای دروغگو وکذاب شود " که به تعهدات خود عمل کند " اگر مذاکره کنندگان ما هم قبل از اعتماد کردن به امریکا و چند کشور اروپائی وابسته به سیاست های امریکا " عملکرد سردمداران امریکا را در کشورهای عراق ولیبی مد نظر قرار داده بودند " اجازه به امریکای داده نمی شد " تا چنین برجامی ایجاد کند " که زمان انجام تعهدات خود " یکسویه انرا
فسخ کند.
asghar
|
Canada
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
0
0
bandeh ham ba aghideh mhrnaz ham aghideh hastam .salam be marzbanane vatnam iran
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار