کد خبر: 907010
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
ماه‌ها از زلزله كرمانشاه مي‌گذرد اما هنوز مشكلاتي در برخي شهرستان‌هاي زلزله زده وجود دارد كه هر چند كوچك به نظر مي‌رسند اما از حد مشكل فراتر رفته و سلامت زلزله زدگان را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند...
محمدرضا هاديلو

مثل «رواناب»ها. موضوعي كه رئيس اداره محيط‌زيست شهرستان سرپل‌ذهاب هم به آن اشاره كرده و گفته: «هنوز بسياري از سرويس‌هاي بهداشتي سطح شهر به شبكه فاضلاب متصل نيستند و رواناب آنها در اماكن عمومي جاري مي‌شود.» با اينكه بسياري از نيازهاي زلزله‌زدگان كرمانشاهي مرتفع شده اما حالا معضلاتي رخ بر مي‌نمايند كه نشان مي‌دهد هنوز كار زياد است. از جمله مشكلات زيست‌محيطي مناطق زلزله‌زده‌اي همچون سرپل‌ذهاب كه هنوز بسياري از سرويس‌هاي بهداشتي سطح شهر به شبكه فاضلاب متصل نيستند و رواناب آنها در اماكن جاري مي‌شود.

البته سرويس‌هاي بهداشتي كه به فاضلاب متصل شده‌اند نيز اتصالشان چندان اصولي نيست. به طوري كه در بسياري از مواقع خصوصاً در زمان بارندگي فاضلاب اين سرويس‌هاي بهداشتي نيز پس مي‌زند. در همين رابطه رئيس اداره محيط‌زيست شهرستان سرپل‌ذهاب با اشاره به نمونه اين سرويس‌هاي بهداشتي كه مربوط به شهرك «صدرا» مي‌شوند، مي‌گويد: «پساب سرويس‌هاي بهداشتي به خوبي مديريت نمي‌شود و برخي از پساب‌ها نيز وارد جوي‌هاي آب سطح شهر مي‌شود و به داخل رودخانه مي‌ريزد و باعث آلودگي آن مي‌شود.»

شهرام مظفري‌زاده معتقد است، وضعيت در مناطق روستايي نيز به مراتب از شهر بدتر است و در اكثر نقاط براي سرويس‌هاي بهداشتي و دفع فاضلاب آنها چاه حفر شده است. مظفري‌زاده درباره وضعيت نخاله‌هاي ساختماني مناطق زلزله‌زده نيز مي‌گويد: «بيش از 30 مكان براي دپو موقت نخاله‌هاي ساختماني در شهر و روستاهاي سرپل‌ذهاب در نظر گرفته شده كه يك مركز در شهر و مابقي در روستاها است.»

وي با بيان اينكه تخليه نخاله در حاشيه جاده‌ها و نقاط خارج از اين مناطق ممنوع است، ادامه مي‌دهد: «متأسفانه هر چقدر با همكاري ساير بخش‌ها نسبت به جمع‌آوري نخاله‌هاي دپو شده در حاشيه راه‌ها اقدام مي‌كنيم، دوباره نخاله در اين نقاط تخليه مي‌شود.» به گفته اين مسئول، در برخي از روستاها نيز كه خيران براي آواربرداري و ساخت و ساز پاي كار آمدند گاهي شاهد تخليه و دپو غيراصولي نخاله‌هاي ساختماني هستيم. وي مي‌گويد: «برخي از ماشين‌هاي جمع‌آوري نخاله چون سرويسي پول مي‌گيرند حاضر نيستند مسافت طولاني تا نقاط موقت دپو را طي كنند و در نزديك‌ترين محل نخاله‌ها را رها مي‌كنند.»

*مشكلات روي مشكلات

رئيس اداره محيط‌زيست شهرستان سرپل‌ذهاب با اشاره به برنامه‌هايي كه براي مديريت نخاله‌هاي ساختماني مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده، يادآوري مي‌كند كه قرار است اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با قيد فوريت نسبت به جمع‌آوري نخاله‌هاي ساختماني رها شده در حاشيه راهها اقدام كند. مظفري‌زاده عنوان مي‌كند: «به علاوه مقرر شده در مناطقي كه دپو نخاله خارج از مناطق مشخص شده داشته باشيم با همكاري بنياد مسكن نسبت به جمع‌آوري اين نخاله‌ها اقدام شود.»

اين مسئول از همكاري دامپزشكي و شهرداري براي سمپاشي مناطق دپو نخاله‌ها نيز خبر مي‌دهد و تأكيد مي‌كند مكان‌هايي كه مشخص شده موقت است و در نهايت نخاله‌هاي دپو شده بازيافت خواهند شد. مشكل ديگر مناطق زلزله‌زده اين است كه پسماندهاي بتني خودروهاي حمل بتن نيز گاهي در حاشيه جاده‌ها تخليه مي‌شود. بر همين اساس رئيس اداره محيط‌زيست سرپل ذهاب معتقد است، فضاهاي خالي بين نخاله‌ها محلي براي تكثير حشرات و جوندگان است و اگر نخاله‌ها مديريت نشود مي‌تواند زمينه ساز شيوع انواع بيماري‌ها باشد. البته مظفري‌زاده يكي ديگر از معضلات را كشتارگاه‌هاي غيرمجاز دام در مناطق زلزله‌زده اعلام مي‌كند كه پسماندهاي آن گاهي در حاشيه رودخانه‌ها رها مي‌شود و مقرر شده با همكاري دامپزشكي با اين موارد برخورد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار