کد خبر: 906857
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
وزیر ارتباطات از اجرای دستور روحانی برای محدودیت پروکسی ها خبر داد
آذری‌جهرمی: فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست
 

جوان آنلاین: با وجود اینکه حدود 2 هفته از فیلتر شدن تلگرام می‌گذرد، فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها عملا فیلترینگ این پیام‌رسان را به حالت تعلیق درآورند اما وزیر ارتباطات می‌گوید مسدودی و محدودیت فیلترشکن‌ها نیز اجرایی خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، با توجه به خطرات امنیتی تلگرام، مسؤولان تصمیم به فیلترینگ تلگرام گرفته‌اند و حتی دولت با بخشنامه‌های خود خواستار خروج نهادهای دولتی و غیردولتی از تلگرام شد اما آزاد گذاشته شدن فیلترشکن‌ها عملا موجب شده تلگرام همچنان مورد استفاده گسترده قرار گیرد. البته با توجه به خروج بسیاری از مراکز دولتی و حکومتی از تلگرام اقبال به پیام‌رسان‌های داخلی بشدت افزایش یافته است.
مهم‌تر از موضوع غیرقابل بازگشت فیلترینگ تلگرام، موضوع جایگزین آن یعنی پیام‌رسان‌های داخلی بود که ظرف مدت کوتاهی توانستند رکوردهای جذب کاربر را در تمام دنیا تغییر دهند و نزدیک به 15 میلیون مخاطب را به استفاده از خود قانع کردند. در این بین همواره مدیران پیام‌رسان‌های داخلی از عدم همراهی‌ دولتی‌ها انتقاد می‌کردند اما در آن طرف ماجرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی حمایت تمام‌قد از پیام‌رسان‌های داخلی بود. «وطن امروز» به شواهدی رسیده است که نشان می‌دهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آنچنان که ادعا می‌کند هم طرفدار پیام‌رسان‌های داخلی نیست و حتی ترجیح می‌دهد یک پیام‌رسان غیربومی یا یک کلاینت تلگرام اصلی در ایران حضور داشته باشد تا اینکه پیام‌رسان‌های داخلی پا بگیرند.
 طلاگرام هم آمد!
در روزهای اخیر نه‌تنها دولت به تعهدات خود درباره پیام‌رسان‌های داخلی عمل نکرده بلکه در حرکتی جالب کلاینت‌هایی از تلگرام اصلی را روانه بازار کرده است. طلاگرام و هات‌گرام محبوب‌ترین کلاینت‌هایی بودند که در اختیار کاربران قرار گرفتند. حضور بی‌سروصدای این کلاینت‌ها در برخی رسانه‌ها به عنوان دور زدن فیلترینگ تلگرام مخابره شد. دیری نپایید که کاربران این دو کلاینت از مرز 5 میلیون گذشت. اما طلاگرام از کجا سر درآورد؟ با تسامح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی به پیام‌رسان‌های داخلی، این پیام‌رسان‌ها توان خدمت‌رسانی در حد کاربر جذب شده خود را از دست دادند، در اصل در این مرحله دولت وظایف محوله‌ای که پیش‌تر پذیرفته بود را انجام نداد و پیام‌رسان‌های داخلی با کندی و در برخی موارد مسدودی همراه شدند که همزمان، برنامه از پیش تعیین شده استفاده از کلاینت‌های اصلی تلگرام اجرا شد.  طلاگرام و هات‌گرام از پراکسی داخلی یا به اصطلاح فنی پراکسی سفید بهره می‌برند البته نباید از این موضوع بگذریم که در این دو کلاینت مدیریت محتوا صورت می‌گیرد. حضور طلاگرام بدون فیلتر در کنار پیام‌رسان‌های داخلی مورد استقبال قرار گرفته و جالب اینکه این اپلیکیشن برخی از کانال‌های معاند را خود مسدود کرده است. حال باید دید سرنوشت این اپلیکیشن‌ها در آینده چه خواهد شد.
 آغاز مسدودی
وزیر ارتباطات دیروز رسما اعلام کرد محدودیت فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها آغاز شده و قطعا با انجام این اقدام فیلترینگ عملیاتی‌تر خواهد شد.
محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های همراه اول همزمان با هفته ارتباطات، با اشاره به اختلالات ایجاد شده در خدمات اینترنتی به دلیل استفاده از فیلترشکن، اظهار کرد: درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آنها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات زیادی دارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: اقدام شرکت زیرساخت این است که با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رئیس‌جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مساله وجود ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلالات اینترنتی نیز توضیح داد: انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود. اختلالات اینترنتی موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواستیم موضوع را بررسی کند و به اپراتورها هم در این باره تذکر دادیم. دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد. وی با تاکید بر مضرات استفاده از فیلترشکن بیان کرد: امیدواریم مسؤولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مساله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آنها با ما همراهی کنند، زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست، گفت: وزارت خارجه آمریکا در سال ۸۹ جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن بود و حتی گوشی‌های اپل را به نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکند.
 استفاده از پیام‌رسان انتخاب کاربر است
آذری‌جهرمی با بیان اینکه پیام‌رسان و استفاده از ابزار ارتباطی، انتخاب کاربر است، افزود: اینکه ما به استفاده از یک پیام‌رسان قائل باشیم یا نه، تغییری در انتخاب مردم ندارد البته سیاست کشور ترویج پیام‌رسان‌های بومی است و ما بر این اساس مصوباتی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم و پیام‌رسان‌هایی هم در این حوزه فعالیت کردند اما این پیام‌رسان‌ها باید خدمات و تنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم و همچنین اعتماد مردم را جلب کنند. وی با اشاره به میزان کاربران پیام‌رسان‌های بومی، بیان کرد: تا روز گذشته ۱۰ میلیون نصب فعال از تعرفه‌های داخلی روی گوشی‌های همراه داشتیم که البته به معنای ۱۰ میلیون نفر نیست زیرا ممکن است یک نفر چند اپلیکیشن نصب کرده باشد، با این وجود آمار قابل توجهی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم از پیام‌رسان‌های مختلف استفاده می‌کنند و انحصاری نیز وجود ندارد، اظهار کرد: البته هنوز ابراز نارضایتی از اقدام انجام شده درباره مسدود شدن وجود دارد اما واقعیت این است که هم پیام‌رسان‌های داخلی به تدریج جایگاه خود را پیدا می‌کنند که البته نیاز به زمان دارد و هم دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضایی خود را به‌روزرسانی می‌کنند، چرا که محیط ارتباطی دنیا تغییر کرده و نوع برخورد با فضای مجازی باید اصلاح شود. آذری‌جهرمی با بیان اینکه اگر بخواهیم ظرفیت‌های بومی داشته باشیم و آنها را رشد دهیم، باید شاخص‌های خود را تغییر داده و حمایت کنیم، افزود: البته در نهایت مردم هستند که تصمیم می‌گیرند از چه ابزاری استفاده کنند. تمایل ما بر اساس سیاست‌های حاکمیتی و ترویج پیام‌رسان‌های بومی است و البته یک سیاست خدشه‌ناپذیر و مهم در جمهوری اسلامی بر پایه انتظارات مردم تامین شده که نظرات مردم را لحاظ کنیم و به آن احترام بگذاریم. سرویس‌های داخلی هم اگر می‌خواهند شکل بگیرند، باید بر پایه احترام و اعتماد مردم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار