کد خبر: 906823
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
احمد کاظم زاده

از برگزاری چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق به چند نکته مهم می‌توان دست یافت. نخست اینکه میزان مشارکت در این دوره در مقایسه با انتخابات قبلی تا حدودی کم بود که از جمله عوامل مؤثر بر آن می‌توان به نارضایتی مردم و رأی‌دهندگان از عملکرد نمایندگان و دولتمردان این کشور در تأمین امور معیشتی و مبارزه با فساد اشاره کرد که در کنار این به نظر می‌رسد برخورد تخریبی احزاب و نامزدهای رقیب در آستانه انتخابات نیز در کاهش نسبی رغبت رأی‌دهندگان مؤثر بوده است‌.
نکته قابل توجه دیگر اینکه در این انتخابات برخلاف استدلال برخی از گروه‌های منشعب از سازمان‌های مادر میزان مشارکت به اندازه تکثیر گروه‌های سیاسی در پوشش‌هایی همچون نهادهای مدنی افزایش نیافت و این نشان می‌دهد که تکثیر بیش از اندازه و غیرمتعارف این گروه‌‌‌ها به پراکندگی انجامیده و نوعی دل‌زدگی را در میان رأی‌دهندگان به وجود آورده است‌.
نکته قابل توجه دیگری که هم به نوعی در کاهش نسبی مشارکت مؤثر بوده و هم به نوعی پیشتازی برخی از ائتلاف‌ها همچون سائرون به رهبری مقتدی صدر یا فتح به رهبری هادی عامری را توجیه می‌کند، این است که سائرون کوشیده بود به نوعی خود را مدافع محرومان و ضد مفسدان معرفی کند یا ائتلاف فتح نیز که از نیروهای حشدالشعبی و بسیج مردمی تشکیل یافته است، نقش اساسی در نجات عراق از دست داعش داشته است و مردم با رأی به این ائتلاف تشکر و قدردانی خود را از این گروه و دیگر کسانی که در بازگرداندن ضریب ثبات و امنیت به این کشور نقش داشتند، ابراز کردند. پیشتازی این دو ائتلاف نشان می‌دهد که مردم و رأی‌دهندگان در پی چهره‌های جدید و ارائه طرح‌‌‌ها و ابتکاراتی جدید هستند.
در مجموع به نظر می‌رسد نتایج چهارمین انتخابات پارلمانی عراق برای دولتمردان و مسئولان این کشور هشدار‌‌آمیز بود که توجه به آنها می‌تواند انتخابات آتی شوراهای استانی و دیگر انتخابات این کشور را پرشورتر کند و دموکراسی جوان این کشور را از آسیب‌های وارده ر‌‌‌ها سازد. همچنین توجه به این نکات و تلاش برای جبران آنها می‌تواند پارلمان و دولت جدید را کمافی‌السابق از پشتوانه حمایت‌های مردمی برخوردار سازد و سرمایه‌های اجتماعی آنها را افزایش دهد. اما آنچه پیش از همه ضروری به نظر می‌رسد رسیدن به توافق برای معرفی نخست‌وزیر جهت تشکیل دولت جدید است که در گذشته از سوی بزرگ‌ترین فراکسیون معرفی‌‌‌ می‌شد که با حضور احزاب و گروه‌های شیعی تشکیل می‌یافت و به نظر می‌رسد این بار نیز به همین منوال خواهد بود‌.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار