کد خبر: 906821
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
فلسطینی‌‌‌‌ها 60 شهید و بیش از 2هزار مجروح، انتقال سفارت امریکا به قدس را با عنوان روز دیگری از جنایت برای رژیم صهیونیستی و حامی اصلی‌اش یعنی واشنگتن ثبت کردند، دست بردار نیستند و می‌خواهند همچنان راهپیمایی بازگشت را ادامه بدهند.

فلسطینی‌‌‌‌ها که روز دو‌‌‌‌شنبه دوباره از جان مایه گذاشتند و با 60 شهید و بیش از 2هزار مجروح، انتقال سفارت امریکا به قدس را با عنوان روز دیگری از جنایت برای رژیم صهیونیستی و حامی اصلی‌اش یعنی واشنگتن ثبت کردند، دست بردار نیستند و می‌خواهند همچنان راهپیمایی بازگشت را ادامه بدهند. تشکیلات خودگردان فلسطین با نرم‌‌‌‌ترین جواب ممکن به کشتار روز دو‌‌‌‌شنبه فلسطینی‌‌‌‌ها پاسخ داد: اعتصاب سراسری و تهدید به شکایت در دادگاه لاهه. اما در غزه مردم دوباره به خیابان‌‌‌‌ها آمدند تا نشان دهند شهدای بیشتر تنها آنها را برای در صحنه ماندن ترغیب می‌کند. در چنین شرایطی معاون دبیرکل جهاد اسلامی ضمن اعلام اینکه تل‌آویو برای آرام کردن اوضاع غزه دست به دامن مصر شده، افزود: بعید نیست این رژیم معادله رفع محاصره غزه در مقابل پایان راهپیمایی بازگشت را پیشنهاد دهد. این در حالی است که سکوت معنادار سران اعراب به خصوص سران آل‌سعود در برابر اقدام امریکا ادامه دارد.
فلسطینی‌‌‌‌ها در تداوم تظاهرات روز دو‌‌‌‌شنبه که در اعتراض به انتقال سفارت امریکا بعد گسترده‌ای به خود گرفت،‌ دیروز 15 ماه می ‌را که مصادف با سالروز اشغال فلسطین است،‌ با تظاهرات دیگری در مرز غزه و سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند. همچنین روز گذشته به دعوت «محمود عباس‌» رئیس تشکیلات خودگردان و گروه‌های ملی و اسلامی فلسطینی، در سرتاسر کرانه باختری و نوار غزه اعتصاب سراسری اعمال شد. بر اساس گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، این اعتصاب شامل تمام نهادهای دولتی، مدارس، دانشگاه‌‌‌‌‌ها و مغازه‌‌‌‌‌ها و غیره‌‌‌‌ می‌شد. همچنین هزاران نفر از اهالی ساکن کرانه باختری روز گذشته مراسم تشییع ‌جنازه هشت نفر از شهدای دو‌‌‌‌شنبه را برگزار کردند. از طرف دیگر یک مسئول فلسطینی به روزنامه الحیات گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین از رهبران اسرائیلی به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت خواهد کرد و به تعدادی از نهادهای بین‌المللی خواهد پیوست که امریکا تهدید کرده در صورت پیوستن فلسطین به این نهاد‌‌‌‌ها از آن خارج خواهد شد. در همین حال «زیاد النخاله» معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین‌» اعلام کرد راهپیمایی بازگشت، سمبلی جدید در مسیر مبارزه فلسطین است و بعید نیست که رژیم صهیونیستی معادله رفع محاصره غزه در برابر پایان این راهپیمایی‌‌‌‌‌ها را مطرح کند. وی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین‌» اعلام کرد: مقاومت فلسطین در زمان و مکان مناسب برای پاسخ به اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل وارد عمل خواهد شد. گروه‌های مقاومت خواستار جنگ نیستند اما اگر جنگی بر آنها تحمیل شود، آماده پاسخ هستند. النخاله فاش کرد مصر از رژیم صهیونیستی درخواست کرده سعی خود را برای آرام کردن اوضاع نوار غزه انجام دهد. وی افزود: بعید نمی‌دانم رژیم اشغالگر معادله رفع محاصره غزه در برابر پایان راهپیمایی بازگشت را مطرح کند. معاون دبیرکل جهاد اسلامی در ادامه گفت: ایران تنها طرفی است که از مقاومت فلسطین حمایت می‌کند و تمام گروه‌های مقاومت را در آغوش می‌گیرد. کشورهای عربی به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش رفته‌اند، مسیری متفاوت از مسئله فلسطین در پیش گرفته‌اند و مورد سرزنش فلسطینی‌‌‌‌‌ها هستند. النخاله تصریح کرد: مسئله افتتاح سفارت امریکا در قدس «زودگذر‌» نیست، طرح تسویه‌ای با اسرائیل وجود ندارد و آنچه به عنوان «معامله قرن‌» شناخته می‌شود عنوانی جدید برای کنار زدن اصل طرح موجود است، ملت فلسطین همه معتقد به عدم قبول اسرائیل و تشکیلات خودگردان هستند و هیچ توافق یا طرح تسویه‌ امریکایی را نخواهند پذیرفت. در راهپیمایی‌های دو‌‌‌‌شنبه در مرز غزه که همزمان با انتقال سفارت امریکا به قدس صورت گرفت، 59فلسطینی به شهادت رسیدند و 2هزار و 800 نفر دیگر زخمی شدند.
انتقاد روزنامه‌های عربی از سکوت اعراب
روزنامه «القدس‌العربی‌» در یادداشتی خیانت حکام عرب را از عوامل تقویت‌کننده انگیزه دولت فعلی امریکا برشمرد. این روزنامه عربی فرامنطقه‌ای (چاپ لندن) نوشت: اوضاع وخیمی که اکثر رژیم‌های عربی در آن به سر می‌برند و حرکت شتابان آنها برای جلب رضایت واشنگتن از طریق انعقاد معاملات تسلیحاتی نجومی و اعمال فشارهای شدید آنها برای اجرای معامله قرن با برداشتن موضوع قدس از میز مذاکرات و علنی کردن روابط دوستانه خود با اسرائیل، همه این مسائل به رئیس‌جمهور امریکا بهترین فرصت برای اجرای قانون انتقال سفارت را داد. القدس العربی‌ افزود: جای تعجب هم ندارد که اسرائیلی‌‌‌‌‌ها در تمجید مواضع عربستان، امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مدیحه‌سرایی کنند و به این هم اشاره کنند که روابط پنهانی اسرائیل با اعراب بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. «عبدالباری عطوان»، در یادداشتی در روزنامه رأی الیوم در خصوص تحولات جاری در فلسطین نوشت: لطفاً وقتی که درباره جشن‌های تحریک‌‌آمیز امریکا و اسرائیل برای انتقال سفارت امریکا به قدس اشغالی صحبت می‌کنید از حقوق بین الملل حرفی نزنید این بحثی حقیر و شرم آور است، آن هم در حالی که صد‌‌‌‌ها هزار نفر از جوانان منطقه محروم غزه تا داخل مرزهای فلسطین اشغالی پیش رفته و سینه چاک با ایمان به آرمان‌‌‌‌‌ها و عقاید خود به مقابله با رژیم اشغالگر و گلوله‌های واقعی آنها می‌روند. عطوان نوشت: این جوانانی که در رگ‌های‌شان خون شرافت و عزت ملی جریان دارد، آنهایی هستند که به گستاخی و هجمه امریکا و اسرائیل پاسخی افتخارآمیز دادند و دیگر منتظر ارتش‌های عربی و جنگنده‌های اف 16 آنها ننشستند که صد‌‌‌‌ها میلیارد دلار برای خرید آن پول دادند، چون این جوانان یقین دارند که هواپیماهای ارتش‌های عربی جز عرب‌های بدبخت را به قتل نرسانده و جز شهرهای عربی را ویران نکرده است و هرگز هم بعید نیست که دوشادوش هواپیماهای اسرائیلی علیه مردم محروم فلسطین وارد جنگ شود. نویسنده افزود: جای تعجب داشت که رهبران، وزرا و سفرای عرب در این جشن حضور نداشتند به‌خصوص که بسیاری از آنها دوستی گرم خود با رژیم اشغالگر را علنی کردند و برخی از آنها هم از حمله اسرائیل به سوریه استقبال کرده و تیم‌های ورزشی به قدس اشغالی فرستادند. سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در انتها هشدار داد که آنهایی که با اسرائیلی‌‌‌‌‌ها عادی‌سازی کردند از خشم مردمان‌شان هرگز در امان نخواهند بود ما اطمینان داریم که این مردم هرگز نمی‌بخشند و فراموش نمی‌کنند و علیه حاکمان ستمگر خود که خودشان را فروخته و ثروت کشورشان را برای امریکا و اسرائیل به باد می‌دهند قیام خواهند کرد.
واکنش‌های گسترده جهانی
مردم کشورهای جهان در اعتراض به کشتار وحشیانه مردم فلسطین در جریان راهپیمایی بازگشت و انتقال سفارت امریکا به قدس تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده برگزار کردند. در ترکیه علاوه بر اینکه دولت این کشور سفرای خود را از امریکا و اسرائیل فراخواند و سفیر اسرائیل را از این کشور اخراج کرد،‌‌ مردم این کشور هم با شعار «‌قدس برای مسلمانان‌» است به خیابان‌‌‌ها ریختند. در ایتالیا هم هزاران تن با بالا بردن پرچم‌های فلسطین در خیابان‌های رم، انتقال سفارت امریکا به قدس را محکوم کرده و خواهان آزادی فلسطینیان شدند. همچنین صد‌‌‌ها تن در مکزیک علیه استفاده رژیم صهیونیستی از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان صلح‌‌آمیز در روز راهپیمایی بازگشت تظاهرات کردند. دهها تن امریکایی نیز در مقابل برج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در واشنگتن تجمع کرده و اقدام وی درباره قدس را محکوم کردند. همچنین صد‌‌‌ها اردنی روز دو‌‌‌شنبه در نزدیکی سفارت امریکا در امان تجمع و اقدام امریکا درباره قدس را محکوم کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار