کد خبر: 906785
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
در حالي كه نايب رئيس انجمن صنايع چرم از خروج غيرقانوني موادخام چرم‌سازي به صورت كاميوني و زميني از گمرك به ساير كشورها خبر داد، گمرك ايران اعلام كرد كه با افزايش درخواست صادرات چرم با وجود داشتن عوارض صادراتي مواجه هستيم و اين موضوع قبلاً هم عنوان شده بود كه در حال كنترل هستيم، اما اگر موردي وجود دارد، اعلام كنند تا پيگيري كنيم.

در حالي كه نايب رئيس انجمن صنايع چرم از خروج غيرقانوني موادخام چرم‌سازي به صورت كاميوني و زميني از گمرك به ساير كشورها خبر داد، گمرك ايران اعلام كرد كه با افزايش درخواست صادرات چرم با وجود داشتن عوارض صادراتي مواجه هستيم و اين موضوع قبلاً هم عنوان شده بود كه در حال كنترل هستيم، اما اگر موردي وجود دارد، اعلام كنند تا پيگيري كنيم.
عباس تركمان در گفت‌وگو با «ايسنا»، درباره وضعيت صنعت چرم ايران در سال جاري اظهار كرد: همچنان با پديده قاچاق موادخام چرم‌سازي مواجه هستيم و نمي‌دانيم چگونه اين ميزان چرم به صورت كاميوني از كشور خارج مي‌شود. پايين نگهداشتن نرخ ارز به صورت اجباري و نيز افزايش سالانه تورم موجب‌شده صادرات، قدرت رقابتي نداشته باشد و در كنار آن پديده قاچاق شرايط صنعت چرم را با چالش مواجه كرده و توليدكنندگان را در وضعيت نگران‌كننده‌اي قرار داده است.
تركمان با بيان اينكه دو مقوله اصلي موجب چالش در صنعت چرم شده است، گفت: واردات محصول نهايي چرم تحت عناوين ديگر و به صورت كيلويي كه با پرداخت عوارض ناچيز گمركي انجام مي‌شود و نيز خروج غيرقانوني موادخام چرم‌سازي از كشور موجب شده تا صنعت چرم ايران گريبانگير مسائلي باشد كه توليدكنندگان را با چالش و مشكل جدي مواجه كرده است. نايب رئيس انجمن صنايع چرم ايران ادامه داد: اميدواريم دولت با جلوگيري از پديده قاچاق، ثبات نرخ ارز و از لحاظ تورم بازار و صنعت چرم ايران را با شرايط مطلوب‌تري روبه‌رو كند.
وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا سال‌جاري قيمت چرم افزايش خواهد يافت يا خير اعلام كرد: چرم‌سازان و انجمن چرم ايران قصد دارند، در سال جاري افزايش قيمتي را مدنظر قرار ندهند و در بخش فروش مدت‌دار به صورت جدي وارد شوند، چراكه اين موضوع به صنعت چرم لطمه زده است و بايد مديريت شود. اگر بتوانيم فروش مدت‌دار را كنترل كنيم، مي‌توانيم سرمايه‌ در گردش توليد چرم را افزايش دهيم و موجب رونق آن شويم. تركمان همچنين در پاسخ به سؤال ديگري مربوط به ميزان توليد سالانه چرم طبيعي در كشور اظهار كرد: سالانه حدود دو ميليون جلد پوست گاوي معادل ۷۵ميليون پا چرم گاوي، ۲۰ميليون جلد گوسفندي معادل ۱۴۰پا پوست گوسفندي و هشت ميليون جلد بزي معادل ۵۰ميليون پا پوست بز در كشور توليد مي‌شود.
نايب رئيس انجمن صنايع چرم ايران ادامه داد: تنها از ۳۰درصد ظرفيت واحدهاي توليدي چرم بهره مي‌بريم و پايين‌بودن ميزان كشتار، واردات بي‌رويه گوشت، خروج غيرقانوني موادخام چرم‌سازي و نيز واردات غيرمجاز محصول نهايي چرم موجب شده تا نتوانيم بيش از رقم ۳۰درصدي از ظرفيت واحدهاي توليدي خود استفاده كنيم.
بايد خاطرنشان كرد، اخيراً انجمن صادرات چرم هند درخصوص بررسي زمينه‌هاي همكاري مشترك با ايران در نشستي با مسئولان وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت در حوزه صنايع نساجي و پوشاك و نيز نمايندگان انجمن و اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان سالامبور چرم ايران حاضر شدند. مسئله‌اي كه با انتقاد توليدكنندگان صنعت چرم همراه شده و معتقد است، تفاهم با هندي‌ها موجب لطمه بيشتر به اين صنعت مي‌شود. طبق گفته نايب رئيس انجمن صنايع چرم ايران هيئت‌هندي به منظور صادرات محصولات نهايي چرم و نيز واردات مواد نيم‌ساخته چرم به ايران سفر كردند تا بتوانند در اين راستا فعاليت بازرگاني خود را با طرف ايراني انجمن دهند. وي ادامه داد: هندي‌ها از شش سال قبل برنامه‌اي داشتند تا بتوانند صادرات محصولات نهايي چرم خود را از چهار ميليارد به 5/7ميليارد دلار افزايش دهند كه امروزه شاهد هستيم به اين هدف رسيده‌اند، چراكه دولت هندوستان از آنها حمايت بسياري را انجام مي‌دهد. نايب رئيس انجمن صنايع چرم ايران با بيان اينكه خريد محصول چرم نهايي هندي‌ها و نيز فروش چرم نيم‌ساخته به آنها به طور حتم براي صنعت چرم ايران منافعي را در بر نخواهد داشت و در راستاي تأمين منافع اين كشور است.

افزايش درخواست صادرات با وجود داشتن عوارض صادراتي
البته در اين زمينه گمرك ايران پاسخ داد، برخي از انواع خاص چرم مشمول عوارض صادراتي مي‌شود، اما نكته مهم در حال حاضر اين است كه ميزان صادرات چرم با افزايش چشمگير روبه‌رو بوده و همين امر عرضه چرم مورد نياز در بازار را كاهش مي‌دهد. يك مقام مسئول در گمرك ايران به «ايسنا» گفت: فكر مي‌كنم، موضوع بحث در مورد اين چرم‌هاست كه قبلاً هم اعتراض شده و ما گفتيم كه در حال كنترل هستيم، اما اگر موردي وجود دارد، اعلام كنيد تا آن را پيگيري كنيم. به گفته وي، وقتي تفاوت نرخ ارز در خارج از كشور با داخل زياد مي‌شود، عرضه كالايي كه امكان صادرات دارد، در داخل كم مي‌شود و صادرات افزايش مي‌يابد. اين مقام مسئول افزود: چرم هم يكي از همين كالاهاست كه صادرات آن به نفع صادركننده است تا عرضه و فروش آن در داخل كشور؛ بنابراين عرضه چرم كم مي‌شود. وي اضافه كرد: ما نمي‌توانيم جلوي صادرات را بگيريم و حتي عوارضي هم كه گذاشتند، اگر صادركننده آن را هم بپردازد بازهم استفاده زيادي مي‌برد. بنابراين عرضه اين كالا در داخل كشور كم مي‌شود و واحدهايي كه نياز به اين چرم دارند، مشكل پيدا مي‌كنند. اين مقام مسئول تأكيد كرد كه براساس آمار گرفته شده از تجارت خارجي كشور، آمار صادرات چرم افزايش چشمگيري داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار