کد خبر: 906746
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
دو سال پيش خبري منتشر شد مبني بر اينكه طي يك پروژه در 3 روستاي اطراف درياچه اروميه 88 دانش‌آموز مورد آزمايش قرار گرفتند و مشخص شد 30 نفر از آنها مشكل آسم دارند و 3 نفر از اين تعداد، 80 درصد ريه خود را از دست داده‌اند. ..
محمدرضا هاديلو

اين اتفاقات به درياچه اروميه و ريزگردهاي آن ربط داده شد و نتيجه گرفتند، خشك‌شدن درياچه اروميه مشكلات زيست‌محيطي و بهداشتي بسياري براي مردم و حتي كشورهاي همسايه به دنبال خواهد داشت. اما حالا مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي اعلام كرده كه  «70 درصد از ريزگردهاي درياچه اروميه مهار شده است.» خبر خوشايندي كه مي‌تواند بسياري از نگراني‌ها را رفع و نويد بخش روزهاي خوشي براي درياچه و ساكنان اطراف آن باشد.

درياچه اروميه حال و روز خوشي ندارد و تا امروز هر چه خبر در مورد آن منتشر مي‌شد، همه تلخ و نگران كننده بود. كارشناسان مي‌گفتند از زمان خشك‌شدن اين درياچه تشعشعات ماوراء بنفش، 5/2 برابر افزايش داشته است. اين تشعشعات باعث بيماري‌هاي مختلف از جمله سرطان پوست مي‌شود. همچنين در نتيجه اين خشك‌شدن دماهاي حداقلي و حداكثري در منطقه افزايش يافته است.

حتي مراكز علمي خارجي هم بخشي از وقت خود را براي بررسي وضع اين درياچه زيبا صرف مي‌كنند. به طوري‌ كه بر اساس اطلاعات نهادهاي بين‌المللي، ميزان آب مصرفي در ايران 20 ميليارد متر مكعب بيشتر از تغذيه آب‌هاي زيرزميني است. همچنين طبق اطلاعات ارائه‌ شده از يكي از دانشگاه‌هاي آلمان در سال 2055 ميلادي ميزان ورودي آب به درياچه اروميه 40 درصد ديگر هم كاهش مي‌يابد.

با اين حال مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي با اشاره به اينكه خشكي درياچه اروميه تبعات زيادي براي منطقه و موجودات زنده خواهد داشت، گفت: «اولويت دولت احياي صد درصدي درياچه اروميه است و در همين راستا با اجراي پروژه‌هاي انتقال آب و كاشت درخچه‌ها و بوته در شوره‌زارهاي منطقه توانسته 70 درصد از ريزگردها را مهار كند.»

فرهاد سرخوش با بيان اينكه وسعت ريزگرد‌هاي نمكي در آذربايجان‌شرقي بيشتر از آذربايجان‌غربي است، ادامه داد: «غبار نمكي حاصل از خشكي درياچه اروميه همانند غبار خاكي نيست و به محض گسترش يافتن آن تمامي پوشش گياهي را از بين مي‌برد كه در اين راستا ستاد احيا و منابع طبيعي با شناسايي مناطق گرد و غبار و بيابان‌زدايي براي تثبيت ريزگردها تلاش مي‌كنند.»

تبريز قرباني اول

در حال حاضر درياچه اروميه 2 ميليارد و 130 ميليون مترمكعب آب دارد. تراز فعلي درياچه  80/1270 است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 سانتي متر كاهش دارد.

در ميان شهرهاي بزرگ، تبريز جزو آنهاي است كه بيشترين تبعات خشك‌شدن درياچه اروميه دامنش را مي‌گيرد. با اين حال سال گذشته مدير دفتر برنامه و تلفيق بودجه ستاد احياي درياچه اروميه گفته بود كه طي سالم‌سازي‌هاي صورت‌گرفته متوجه شديم بخشي از غبار منطقه هيچ ربطي به درياچه اروميه ندارد بلكه ناشي از شخم‌زدن اراضي و چراي بي‌رويه است و بخشي نيز منشأ خارجي دارد كه در حال حاضر كارگروهي در حال تفكيك اين‌هاست.

تجريشي با اشاره به وجود مشكل گرد و غبار و طوفان نمك در غرب و شرق درياچه اروميه تأكيد كرده بود: «اين طوفان‌ها حتي كشورهاي اطراف را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهند. بنابر اين بايد به طوفان‌هاي نمكي اين منطقه به عنوان يك مسئله محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي نگاه كرد.»

بارش‌ها به داد درياچه رسيدند

به هر حال به دليل بارش‌هاي خوب امسال طوفان نمك در منطقه كمتر خواهد بود و نزولات آسماني نويد خوبي براي بالا آمدن سطح و تراز آب نيز دارند.

مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي، فضاي مجازي، رسانه و دنياي ديجيتال را بستري ارزشمند براي فرهنگسازي دانست و گفت: «امروزه به سبب گسترش فناوري و دنياي مجازي براي انتقال اطلاعات و استفاده عمومي و گسترده اكثر جامعه از اين بستر مي‌تواند زمينه خوبي براي شناساندن اهميت احياي درياچه اروميه و مضرات خشكي آن باشد.»

وي فرهنگسازي و ايجاد زير ساخت آموزشي را از اولويت‌هاي ستاد احيا دانست و افزود: «بر همين اساس در 9 شهر اطراف حوضه آبريز درياچه اروميه مقرر شده معلمان در كلاس‌هاي درس با بيان اهميت صرفه‌جويي آب، خطرات خشكي درياچه اروميه، اهميت استفاده از آبياري نوين فرهنگ‌سازي كرده و از بستر فضاي آموزشي نيز براي احياي درياچه اروميه كمك شود.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار