کد خبر: 906609
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
مراسم افتتاح سفارت امریکا در قدس اشغالی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، به مرگبار‌‌‌‌‌‌ترین روز در تاریخ مناقشات رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌‌‌‌‌‌ها تبدیل شد...

مراسم افتتاح سفارت امریکا در قدس اشغالی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، به مرگبار‌‌‌‌‌‌ترین روز در تاریخ مناقشات رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌‌‌‌‌‌ها تبدیل شد. نظامیان تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی كه از روزهای قبل خود را برای سلاخی كردن فلسطینی‌های معترض آماده كرده بودند، روز دو‌‌‌‌‌‌شنبه در نوار غزه حمام خون به راه انداختند و 52 تن را شهید و 2هزار نفر را زخمی كردند؛ جنایتی كه در سایه سكوت رژیم‌های مرتجع عربی انجام شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا همانگونه كه وعده داده بود روز دو‌‌‌‌‌‌شنبه در هفتادمین سالروز نكبت (اشغال فلسطین)، سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل كرد. در این مراسم كه هیئتی بلندپایه از امریکا از جمله دختر و داماد ترامپ حضور داشتند، پروژه انتقال سفارت كلید خورد و ترامپ در پیامی كه از طریق ویدئوكنفرانس منتشر شد به طور رسمی افتتاح این سفارتخانه را اعلام كرد. همزمان با این مراسم، مردم فلسطین در قدس، کرانه باختری و غزه، اعتراض خود را از ساعات اولیه صبح آغاز کردند. اهالی نوار غزه پرشورتر از همیشه به سمت مرز شرقی غزه با فلسطین اشغالی رفتند تا در اعتراض به این رویداد و به مناسبت هفتادمین سالروز اشغال کشورشان تظاهرات کنند و به اشغال كشورشان «نه» بگویند. مردم در قدس، کرانه باختری و نوار غزه در اعتراض به انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی اعتصاب سراسری انجام دادند. نظامیان رژیم صهیونیستی بار دیگر در مقابله با این تظاهرات، از همه امكانات جنگی خود استفاده كردند و حمام خون به راه انداختند. به گزارش مركز اطلاع‌رسانی فلسطین، رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند 52 تن به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در مرز غزه به شهادت رسیده‌‌اند. وزارت امور داخلی غزه (وابسته به حماس) اعلام کرد چهار نفر از شهدا از کادرهای این نهاد بوده‌اند. وزارت بهداشت اعلام كرد كه در این درگیری‌‌‌‌‌‌ها بیش از 2هزار نفر زخمی شدند.
به گفته این وزارتخانه، با توجه به شدت درگیری‌‌‌‌‌‌ها احتمال افزایش شهدا و زخمی‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد. به گزارش الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین از جامعه بین‌المللی درخواست کرد جلوی کشتارهای بیشتر در مرز نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را بگیرد. تشکیلات خودگردان در واکنش به آمار بالای شهدا و مجروحان اعلام کرد:«اسرائیل در غزه کشتارگاه وحشتناکی به راه انداخته است». صائب عریقات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اعلام کرد:«اتفاقات امروز آغاز اجرایی شدن معامله قرن بود و امریکا دیگر هرگز میانجی مذاکرات صلح نخواهد بود.»
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، روز دو‌‌‌‌‌‌شنبه مرگبار‌‌‌‌‌‌ترین روز در فلسطین پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2014 بود. پهپاد‌های صهیونیستی هم برای متفرق كردن معترضان بمب‌های دودزا به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند. تظاهرات‌کنندگان فلسطینی دیروز یکی از این پهپاد‌‌‌‌‌‌ها را که در حال پرتاب مواد آتش‌زا به سمت خیمه‌های بازگشت بود، ساقط کردند. همچنین هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک چند خمپاره از شمال غزه به سمت نظامیان ارتش، مواضع حماس نزدیک «جبالیا» را هدف قرار دادند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص، گزارش داد كه نظامیان اسرائیلی در تظاهرات به دنبال هدف قرار دادن رهبران حماس هستند. خالد البطش، از رهبران جنبش حماس كه در تظاهرات دیروز حضور داشت بر اثر استنشاق گازهای سمی دچار حالت خفگی شد. رهبران حماس پیش‌تر گفته بودند كه سالروز نكبت را به روز نكبت رژیم صهیونیستی تبدیل خواهند كرد. بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، زیاد النخاله، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز در بین تظاهركنندگان اعلام کرد:«باید بدون تردید به جلو رفت و فداکاری‌های ملت فلسطین به هدر نخواهد رفت». وی تأکید کرد: ما چه شهید شده باشیم و چه زنده باشیم جز پرچم‌های پیروزی را بالا نخواهیم برد. 70 سال از اشغال فلسطین گذشت اما قدس و اراده خدا بالاتر از اراده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو است.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کان‌» گفت:«این بزرگ‌ترین تظاهراتی است که تاکنون در مرز غزه شاهد آن بودیم». سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد تعدادی از فلسطینیان تلاش کردند از فرصت شلوغی مرز استفاده کرده و با نفوذ به اراضی اشغالی، نظامیان صهیونیست را گروگان بگیرند. وی با بیان اینکه «گادی آیزنکوت» رئیس ستادکل ارتش این رژیم، شخصاً به تظاهرات در مرز غزه نظارت می‌کند، گفت كه 35 هزار فلسطینی در 12 نقطه از مناطق مرزی تظاهرات کردند.
ارتش صهیونیستی از روز‌‌‌‌‌‌‌ شنبه برای جلوگیری از تظاهرات فلسطینی‌‌‌‌‌‌ها هزاران نفر از نیروهای خود را در مرز با غزه مستقر كرده بود. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که ارتش این کشور مجاز است از تمام ابزار‌‌‌‌‌‌ها برای جلوگیری از عبور فلسطینی‌‌‌‌‌‌‌ها از حصارهای مرزی استفاده کند. انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین برگ ننگین دیگری در كارنامه غرب بود كه از بیانیه بالفور شروع و به تصمیم ترامپ ختم شد. این اقدام امریکا می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز انتفاضه جدید فلسطینی‌‌‌‌‌‌ها باشد و به گفته ناظران آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی را تشدید خواهد كرد.

واكنش‌‌‌‌‌‌ها

افتتاح سفارت امریکا با واكنش‌‌‌‌‌‌هایی از سوی برخی مقامات منطقه‌ای همراه بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به مراسم انتقال سفارتخانه امریکا به قدس اشغالی گفت كه این شهر همواره پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام امریکا گامی خطرناک است. به نوشته روزنامه «حریّت‌» وی ادامه داد: با اینکه مقامات کاخ سفید با کشورهای زیادی تماس گرفته و با وعده و وعید از آنها خواسته بودند علیه تصمیم ترامپ رأی ندهند، اما فقط تعداد کمی اجابت کردند و 128 كشور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه این تصمیم رأی دادند. اردوغان اعلام کرد که امریکا با انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، نقش خود را به عنوان یک میانجی در خاورمیانه از دست داده است. او گفت:«امریکا با این کارش تصمیم گرفت که بخشی از یک مشکل باشد تا بخشی از راه‌حل. او نقش خود را به عنوان میانجی در روند صلح از دست داد». به گزارش رویترز، کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل روز دو‌‌‌‌‌‌شنبه و همزمان با تشدید کشتار فلسطینیان به دست نیروهای رژیم صهیونیستی، نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان فلسطینی از سوی نیروهای اسرائیلی هشدار داد.

خیانت اعراب

در شرایطی كه متحدان اروپایی امریکا مخالفت خود را با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس اعلام و مراسم افتتاحیه را تحریم كردند، اما كشورهای عربی كه باید حامی اصلی ملت فلسطین باشند، در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی و سیاست‌های تفرقه‌افكنانه امریکا سكوت كرده‌اند. مرحله جدید از توطئه صهیونیست‌‌‌‌‌‌‌ها ضد ملت فلسطین جز در سایه سکوت رژیم‌های عربی نسبت به جنایت‌های پیشین دنبال نمی‌شد. سكوت معنادار رژیم‌های عربی در مقابل مسئله فلسطین تا جایی بود كه برخی منابع غربی اعلام كردند كه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، با چراغ سبز سعودی‌‌‌‌‌‌ها انجام شده است. حتی برخی كشورهای عربی نه تنها در مقابل تصمیم امریکا سكوت كردند بلكه مقامات عربی در ادعایی اعلام كردند كه یهودیان حق دارند سرزمین مشخصی برای خود داشته باشند. در سال‌های اخیر روند عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی شدت گرفته و برخی مقامات عربی به تل‌آویو سفر و با مقامات صهیونیستی دیدار كرده‌اند. در همین راستا، ایوب قرا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی روز دو‌‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد که از سوی مقامات دبی، دعوت‌نامه رسمی برای سفر به امارات دریافت کرده است. به گزارش شبکه «المیادین‌» قرا با اعلام خبر دریافت نامه رسمی از سوی امارات، گفت در ماه اکتبر به دبی سفر می‌کند. وی همچنین تأکید کرد که به زودی اخبار دیگری درباره سفر مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به فلسطین اشغالی خواهید شنید. این درحالی است که هیچ‌کدام از کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و با آن رابطه دیپلماتیک نیز ندارند. روز یك‌‌‌‌‌‌شنبه نیز یكی از مقامات ارشد صهیونیستی اعلام كرد كه از برخی مقامات عربی برای حضور در مراسم افتتاح سفارت امریکا در قدس دعوت شده است و گفت كه عكس این مقامات عربی را در شبكه‌های اجتماعی منتشر خواهد كرد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
1
باسلام . باید تلاش کرد که نگذاریم تفکر اینکه در ان منطقه دو کشور یهودی و فلسطین تشکیل شود به جامعه اعراب راه یابد . بنظر می رسد عربستان الان مغز متفکر و ترویج کننده دوکشور شده است . رسالت وزارت امور خارجه را می طلبد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار