کد خبر: 906539
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
شرکت‌های هواپیماسازی روسیه می‌توانند تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا را در عملیات تجاری با ایران، نادیده بگیرند، ولی در مسکو بطور کلی با احتیاط با این مسئله برخورد می‌کنند.

جوان آنلاین: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: ایران وقفه دو هفته‌ای برای مشخص شدن سرنوشت قراردادهای مربوط به تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به این کشور بعد از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا بوجود آورده است. در عین حال، اقدامات محدودکننده جدید آمریکا می توانند شرایط مساعدی برای افزایش فروش فناوری‌های هوایی روسی برای رفع نیازهای تهران فراهم کند.

خانم "فرزانه شرف آبادی" مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «ایران ایر» چند روز قبل اعلام کرد که تصمیم نهایی در مورد خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تا دو هفته دیگر اتخاذ خواهد شد.  این شرکت 200 فروند هواپیمای مسافربری خریداری کرده که 100 فروند آن از ایرباس، 80 فروند از بوئینگ و 20 فروند نیز از شرکت فرانسوی-ایتالیایی «ATR» است.

ارزش قرارداد شرکت بوئینگ با ایران، حدود 20 میلیارد دلار ارزیابی شده ، ولی طرف ایرانی برای نوسازی ناوگان هوایی خود حدود 40 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است. البته تحقق این قرارداد به مجوز دولت ایالات متحده برای استفاده از هواپیماهای آمریکایی در خارج از خاک این کشور بستگی دارد.

بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، شرکت بوئینگ اعلام کرد که رایزنی‌هایی را با مقامات دولت آمریکا برای برداشتن گامهای بعدی در این رابطه انجام می دهد. در صورت عدم اعطای مجوز واشنگتن به این شرکت، این امکان برای شرکت های هواپیماسازی روسی برای ورود به بازار ایران فراهم می شود. بعد از لغو تحریمهای علیه ایران در سال 2015، شرکتهای غربی، انتخاب نخست تهران برای خرید هواپیما شدند. به گفته کارشناسان، ایران در وهله نخست به خرید هواپیماهای مدرن با ظرفیت بالای 150 الی 200 نفر علاقه مند است. در صورتیکه هواپیماهای مسافربری مدرن«SSJ-100 » روسی کوچک بوده و برای مسافت‌های کوتاه مناسب هستند.

در نمایشگاه هوا-فضای اخیر در آنتالیای ترکیه شرکت «هواپیمای مسافربری سوخوی» روسیه نمونه هایی از تولیدات جدید خود را به نمایش گذاشته بود.  ضمن اینکه در همین نمایشگاه، شرکت سوخوی دو توافقنامه با شرکتهای هواپیمایی ایران ایر و آسمان ایرلاین در زمینه فروش 20 فروند هواپیمای جدید «Sukhoi Superjet» امضاء کرد. زمان تحویل این هواپیماها سال 2020 آغاز خواهد شد.

شرکت هواپیماسازی سوخوی از سال 2014 تلاش نموده بود تا وارد بازار خوش آتیه ایران شود که برای مثال تنها در سال 2016 تقریبا 50 میلیون مسافرت هوایی داشته که این رقم همچنان در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان، شرکت‌های هواپیماسازی روسی می توانند بدون موافقت دولت آمریکا با ایران قرارداد امضاء کنند، ولی خطر تحریم روسیه در این رابطه وجود دارد.

البته شرکتهای روسی اکنون نیز تحت تحریمهای آمریکا قرار داشته و می توانند محدودیتهای اعمال شده از سوی واشنگتن را در خصوص عملیات تجاری با ایران، نادیده بگیرند. ولی مقامات روسی بطور کلی با احتیاط با این مسئله برخورد می کنند، برای اینکه گسترش تیرگی روابط مسکو با غرب می تواند آسیب جدی به منافع اقتصادی شرکت‌های هواپیماسازی روسی وارد سازد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار