کد خبر: 906223
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
یک پرورش‌دهنده گل نرگس از نرگس سمنان به عنوان یکی از معطرترین گونه‌های نرگس در ایران نام برد و گفت: کشت نرگس در سمنان یک کشت منحصربه فرد و خاص سمنانی‌ها است.

لیلا عباس‌پور اظهار کرد: کشت نرگس در گلدان‌های حفره‌ای، کدوحلوایی و کلم‌قمری فقط و فقط خاص سمنان و ابتکار مردم این شهر از گذشته‌های دور تاکنون است که قابلیت ثبت نیز دارد.

وی با بیان اینکه مردم سمنان از قدیم علاقه زیادی به گل نرگس داشته و در جشن‌ها از آن استفاده می‌کردند افزود: سمنانی‌ها معمولا در اعیاد و جشن‌ها و خصوصا در مراسم ازدواج، عید نوروز و جشن یلدا و...از نرگس استفاده می‌کردند.

پرورش‌دهنده گل نرگس با بیان اینکه امکان کشت نرگس در ایام مختلف وجود دارد گفت: نرگس سمنان برای رشد و نمو باید حتما یک دوره سرما را طی کند لذا این دوره سرما می‌تواند در زمستان و به صورت طبیعی باشد یا در محیط گلخانه‌ای و انبار و با استفاده از یخچال و ایجاد سرما، دوره سرمای مورد نیاز برای کشت نرگس را فراهم کرد.

عباس‌پور ادامه داد: گل نرگس برای هر دوره گل‌دهی باید یک دوره کوتاه مدت سرما را تجربه کند لذا این دوره می‌تواند به صورت طبیعی و یا مصنوعی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه توجه به گل نرگس در سمنان طی سال‌های اخیر بیشتر شده خاطرنشان کرد: تولید و تکثیر پیاز گل نرگس از سوی برخی فعالان این بخش و برخی فعالیت‌های فرهنگی در این توجه دوباره به نرگس سمنان تاثیر زیادی داشته است.

این کارشناس گل و گیاه با بیان اینکه نرگس سمنان تفاوت زیادی با گونه‌های دیگر و از جمله نرگس شیراز دارد ادامه داد: نرگس سمنان قدی کوتاه‌تر داشته و عطر و بوی بسیار بیشتری نیز دارد و همین ویژگی، نرگس سمنان را از دیگر گونه‌های این گل متمایز می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر