کد خبر: 905877
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
حاشيه‌اي بر انتشار يادمان آيت‌الله حاج‌شيخ‌احمد زاهدنجفي
در گذر زمان، انسان‌هاي بسيار به اين جهان آمده، چندي زيسته و سرانجام پس از رسيدن اجل، رخت بربسته و به دست فراموشي سپرده شده‌اند، ليکن از ميان آنان انسان‌هايي والا و تأثيرگذار بوده‌اند که کردار و منش انساني خود را در ميان دوستان و علاقه‌مندان به يادگار نهاده، نام خود را در صفحات تاريخ و دل‌ مشتاقان جاودانه ساخته‌اند

محمد زاهدنجفي

در گذر زمان، انسان‌هاي بسيار به اين جهان آمده، چندي زيسته و سرانجام پس از رسيدن اجل، رخت بربسته و به دست فراموشي سپرده شده‌اند، ليکن از ميان آنان انسان‌هايي والا و تأثيرگذار بوده‌اند که کردار و منش انساني خود را در ميان دوستان و علاقه‌مندان به يادگار نهاده، نام خود را در صفحات تاريخ و دل‌ مشتاقان جاودانه ساخته‌اند. نام و ياد اين مردان بزرگ با گردش روزگار فراموش نمي‌شود و زنگار نخواهد گرفت. اينان به اقتضاي کارهاي مهم و رفتارهاي شايسته‌اي که انجام مي‌دهند و تأثيري که در جامعه و اطرافيان خود مي‌گذارند، همواره نامشان با عظمت و همراه با ستايش برده مي‌شود. زندگاني چنين افرادي درخور پژوهش و نگاه عميق است و مي‌تواند سرمشقي براي آيندگان و انسان‌هاي جوياي فيض و فضيلت قرار گيرد و آنان را به قرب‌الهي رهنمون گردد. يکي از اين فرزانگان فرهيخته مرحوم آيت‌الله زاهدنجفي است که در بخش اعظم حيات خويش، با رفتار و کردار خود انسان‌هاي بسياري را تربيت کرد، از اين رو مي‌توان گفت هرگز نمرده، بلكه در يادها ماندگار شده است. علاقه ايشان به گسترش مباني دين و آموزه‌هاي ديني سبب جذب حداکثري افراد گوناگون به مذهب شد و علاقه‌مندي آنان به روحانيت و عالمان ديني و تقيد به انجام دستورات شرعي را به دنبال داشت. خدمات اجتماعي او عامل تشويق و دلگرمي افراد دلسوز و عاشق خدمت به مردم شد و آنان با حلقه زدن بر گرد او به خدمت‌رساني پرداختند.
مطالعه خاطرات و زندگينامه‌ بزرگان يک جامعه فوايد زيادي براي خوانندگان به همراه دارد که از آن جمله: آشنايي با تاريخ، شناخت هويت و فرهنگ جامعه و شيوه صحيح تکامل و ترقي فردي است. در اين ميان خاطرات علماي پرهيزگار که دو بال دانش و پارسايي دارند، فوايدي افزون بر آنچه ذکر شد، دارد. آيت‌الله زاهد با داشتن سوابق درخشان علمي و معنوي، مجتهدي زمان‌شناس و آراسته به ملکات اخلاقي بود. وي اين همه را از عبادت‌هاي خالصانه و گريه‌هاي نيمه‌شب و محبت به خاندان عصمت‌عليهم‌السلام و توسل به دامان آن بزرگواران داشت. فَعَنِ الامام ‌الحسنِ العسکري‌ عليه‌السلام: «ان الوصلَ الي الله عزّوجلّ سَفَرلايدرک الا بامتطاءِ اللّيلِ» که سير مؤمن براي وصول الي‌الله جز با شب‌زنده‌داري ميسر نمي‌شود. پياده‌روي‌هاي آن مرحوم از نجف‌اشرف به کربلاي معّلي و بالعکس، گوياي عشق عميق و ارادت وافر او به اين خاندان است. براي آشنايي با اين اسوه ‌پارسايي و دانش‌دوستي، بر آن شدم تا زندگينامه‌اي تهيه کنم که کتاب حاضر، ثمره تلاش‌ها در اين راستاست. اثري كه هم اينك در معرفي آن سخن مي‌رود، مجموعه‌اي است گردآمده از دو نوشته و پنج مصاحبه با مرحوم آيت‌الله زاهدنجفي... که در سال‌هاي مختلف انجام شده است. اين مصاحبه‌ها را اشخاص حقيقي و حقوقي انجام داده‌اند و از برخي از آنها فيلم و از برخي صدا موجود است. اين مصاحبه‌ها به صورت اول شخص بوده، همگي از زبان مرحوم آيت‌الله زاهد است. کوشش شده لحن مصاحبه‌ها نيز از حالت گفتاري درآمده، به حالت نوشتاري درآيد. ايشان از افراد متعدد و مکان‌هاي گوناگون ياد کرده‌اند که تدوينگر درباره هر يک از آنها توضيحي داده است، ولي متأسفانه در پاره‌اي موارد، به سبب بعد زماني و مکاني (نجف‌اشرف) مطالب مطرح شده و پيدا نکردن منبع، پاره‌اي نام‌ها بدون توضيح آمده‌اند. آيات و احاديث مطرح شده نيز تماماً مأخذيابي و ترجمه شده‌اند. شايان ذکر آنکه تيترهاي زندگينامه، از تدوين‌کننده است. براي تکميل اين مصاحبه‌ها، مجموعه‌اي از خاطرات فرزندان، دوستان، شاگردان و خويشان نيز افزوده شد. همچنين به مناسبت شهادت فرزند حضرت آيت‌الله زاهد، بخشي هم به بيان زندگينامه و ويژگي‌هاي شهيد هادي زاهد اختصاص يافت. چند مقاله نيز برخي از دوستان و ارادتمندان آيت‌الله زاهد نوشته بودند که به اين مجموعه اضافه شد. پيش از آغاز اين زندگينامه، شايسته ديدم متني مختصر از زندگي ايشان را که پژوهشگر ارجمند جناب آقاي محمدرضا زادهوش نوشته است، براي آشنايي کلّي خوانندگان محترم با زندگي مرحوم آيت‌الله زاهد بياورم. در پايان، از همسر گرامي‌ام سرکار حاجيه‌خانم زاهدپور بسيار سپاسگزارم که با فراهم کردن آرامش در منزل، زمينه مطالعه و تحقيق اينجانب را مهيا ساختند. اميد است اثر حاضر گامي هر چند کوچک، در شناسايي عالمان فرهيخته جهان تشيع و به طور خاص کشور عزيزمان ايران و به وجه ‌اخص، شهر عالم‌خيز اصفهان باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار