کد خبر: 905731
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی خدمات درمانی ایثارگران را تشریح کرد.

به گزارش «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران»، عبدالرضا عباسپور یکی از اولویت‌های اصلی بنیاد را ارائه خدمات درمانی و پزشکی به ایثارگران دانست و گفت: بنیاد برای ارائه این خدمات از تمام امکانات داخل کشور و حتی امکانات خارج کشور استفاده می‌کند. بیش از 80 درصد خدمات درمانی مورد نیاز ایثارگران از طریق بیمه‌های همگانی و تکمیلی انجام می‌شود که بیمه همگانی از طریق سازمان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در حال حاضر حدود 760 هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند و این بیمه‌شدگان از خدمات بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌کنند.
وی افزود: یک میلیون و 673 هزار نفر از ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و خدمات درمانی شامل خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی، دارو و بستری از طریق این بیمه به صورت کامل پوشش داده می‌شود و این بیمه هیچ‌گونه فرانشیزی نیز ندارد. در حال حاضر سالانه حدود 24 میلیون مراجعه به کلینیک‌ها و پاراکلینیک ها و بیش از 380 هزار مورد بستری برای ایثارگران انجام می‌شود.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی دیگر از رویکردهای این معاونت را نظارت بر درمان و ارائه خدمات مستقیم درمانی به ایثارگران عنوان کرد و گفت: برای اجرای این کار طرح پایش سلامت با مشارکت بیش از 600 پزشک در سراسر کشور در حال اجراست که طی آن 163 هزار نفر به صورت دوره‌ای تحت ویزیت قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند که این ایثارگران دارای پرونده الکترونیک درمانی نیز هستند.
عباسپور افزود: در همین راستا طرح اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی به استان‌های کم برخوردار برای شناسایی بیماران نیز انجام می‌شود که شامل تخصص‌هایی چون اعصاب و روان، ارولوژی، ارتز و پروتز، ریه، مغز و اعصاب، چشم پزشکی و پوست است. سال گذشته 16 تیم درمانی برای این کار به استان‌ها اعزام شدند که حدود 1300 نفر تحت ویزیت قرار گرفتند و در صورت لزوم برای اقدامات تکمیلی به تهران اعزام شدند.
وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های چند تخصصی در بیمارستان‌های ساسان و خاتم‌الانبیاء (ص) برای درمان بیماران با مشکلات متعدد گفت: از جمله این مراکز کلینیک‌های شیمیایی، درد و تشنج هستند که بیماران به صورت کار تیمی مورد درمان قرار می‌گیرند. بیمارانی که به این کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند تحت درمان قرار می‌گیرند و در صورت عدم بهبودی به متخصصین خارجی ارجاع داده می‌شوند.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در این سطح از درمان با دعوت از متخصصین طراز اول خارجی در زمینه‌های مختلف، درمان ایثارگران مدیریت می‌شود. در سال گذشته 21 تیم پزشکی خارجی به کشورمان دعوت شدند و هزار و 419 نفر توسط این تیم‌ها ویزیت اولیه شدند که 288 نفر از این بیماران تحت عمل جراحی قرار گرفتند. با این اقدامات نیاز اعزام به خارج جانبازان را تا حد بسیار زیادی کاهش دادیم و از حدود 200 مورد به 16 مورد در یک سال رساندیم.
عباسپور یکی دیگر از خدمات درمانی و پزشکی ارائه شده به ایثارگران به خصوص جانبازان و والدین معظم شهدا را خدمات مراقبت در منزل و پرستاری عنوان کرد و گفت: با توجه به اصلاح ماده 26 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، خدمات مراقبت پرستاری به حدود 46 هزار نفر از جانبازان، 21 هزار و 239 نفر از والدین شهدا و هزار 613 نفر از همسران شهدا ارائه می‌شود.
وی یکی دیگر از حوزه‌های کاری معاونت بهداشت و درمان را کمیسیون‌های پزشکی دانست و گفت: این کمیسیون وظایفی چون تعیین درصد، حالت اشتغال، احراز شهادت، تعیین پست هم‌طراز و تقلیل ساعات کاری را بر عهده دارد و این کار با همکاری بیش از 50 متخصص در حال انجام است و تیم‌های تخصصی این کمیسیون به صورت منظم به استان‌ها اعزام می‌شوند. این کمیسیون دارای 6 شعبه تخصصی است که شامل اعصاب و روان، شیمیایی، آسیب‌های عمومی، بانوان، شعبه فوتی و شعبه عالی می‌شود. در سال 1396، 45 هزار نفر در کمیسیون‌های پزشکی شرکت کردند که حدود 8 هزار مورد مربوط به اولین مراجعه و بقیه مربوط به کمیسیون تجدید نظر بود.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص بیمارستان‌های روان‌پزشکی بنیاد گفت: در حال حاضر 10 بیمارستان روان‌پزشکی با حدود 980 تخت در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد 9 بیمارستان در ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رتبه یک را کسب کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار