کد خبر: 905611
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
واکنش روحانی به خروج آمریکا از برجام:
من به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت از ماه‌ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده است و ما مشکل حادی پیش‌رو به هیچ عنوان نخواهیم داشت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور در واکنش به خروج آمریکا از برجام در گفت‌وگوی زنده با مردم ایران گفت:‌ همان سخنی که از 40 سال پیش آن را می‌گفتیم و تکرار می‌کردیم بازگو می‌کنیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچ‌گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

وی افزود: تاریخ 40 سال گذشته ما و حتی قبل از آن به خوبی به ما گفته که آمریکایی‌ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت‌های منطقه همواره رفتار خصمانه‌ای داشته‌اند. از رفتارشان در کودتا در ایران علیه دولت قانونی دکتر مصدق و تا مداخلاتشان در رژیم گذشته و حمایت‌شان از صدام و همچنین سرنگونی هواپیمایی مسافربری و کشتن انسان‌های بیگناه توسط ناو هواپیمابری و اقداماتی که علیه مردم افغانستان، عراق ، یمن و مردم منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و علیه ملت‌های دیگر جهان روا داشته‌اند .

رئیس جمهور بیان داشت: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید از زمان توافق هسته‌ای تا به امروز کی به همه تعهدات خود عمل کرده بوده است جز چند امضا و بیانیه آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی به تعهد خود وفادار بوده است. دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل و اجرا کرده است. اما امروز ما شاهد آن هستیم که کشوری که به تعهدت بین‌المللی احترام نمی‌گذارد کیست.

وی با بیان اینکه برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده است که آمریکا بخواهد اعلام کند از این توافق خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: برجام یک توافق چندجانبه و یک توافق بین‌المللی و توافقی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 قرار گرفته است؛ بنابراین آمریکا رسماً امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.

روحانی اضافه کرد: قبل از برجام هم آقای ترامپ تعهدت خودش را نسبت به تغییرات آب و هوایی پاریس اعلام کرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد. توافقات دیگری هم مثل توافقات تجاری از آن خارج شد بنابراین این امر سابقه‌دار است.

وی اظهار داشت:‌ مردم ما در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کردم رژیم نامشروع صهیونیستی بود. همان رژیمی که دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت رساند، همان رژیمی که روزی نیست که در تاریخ سیاسی و زندگی‌اش ظلم و جنایت علیه مردم منطقه و به ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد.

روحانی ادامه داد: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 5+1 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.

روحانی افزود: اما در اینجا تأکید می‌کنم مردم ما باید هیچ گونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند. ما از هفته‌ها و ماهها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین‌المللی نیست و از جمله وفادار به برجام نخواهد بود. بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسائل اقتصادی خودمان اتخاذ کرده‌ایم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: تصمیمی که نسبت به مسائل ارزی اتخاذ شد بر همین مبنا بود. ما با برجام بدون آمریکا روبه‌رو هستیم و مردم ما شاهد خواهند بود که ما رشد اقتصادی‌مان ادامه خواهد یافت، آرامش و ثبات بازار ادامه خواهد یافت، ارز مورد نیاز کشور را در شرایط آینده به خوبی تأمین خواهیم کرد، در کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم هیچ‌گونه نگرانی نباید وجود داشته باشد. ملت ایران از امشب متحدتر و مصمم‌تر از گذشته است. کار ترامپ یک جنگ روانی و یک فشار اقتصادی بود. ما نخواهیم گذاشت ترامپ در جنگ روانی و یا در فشار اقتصادی به ملت ایران موفق شود.

وی ادامه داد: تاریخ نشان خواهد داد که همانگونه که ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز بوده در این ماجرا هم پیروز خواهد بود. من به سازمان انرژی اتمی دستور داده‌ام آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند تا در صورتی که مورد نیاز باشد غنی‌سازی صنعتی خودمان را بدون محدودیت آغاز کنیم.

روحانی بیان داشت: ما تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم. با دوستان، متحدان خودمان و اعضایی که پای برجام را امضا کرده‌اند وفادار خواهند بود به رایزنی می‌پردازیم. همه چیز وابسته به منافع ملی ماست. اگر منافع ملت ما در برجام تأمین باشد ما روند را ادامه خواهیم داد و اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند آنگاه راه بسیار روشنی پیش‌روی خود داریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: من به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت از ماه‌ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده است و ما مشکل حادی پیش‌رو به هیچ عنوان نخواهیم داشت. ما از این مقطع تاریخی با اتحاد، هماهنگی و استقامت به خوبی عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مردم ما مشکلاتی را در زندگی روزمره خودشان در هفته‌های آینده و ماهها و سال‌های آینده به حول و قوه الهی احساس نخواهند کرد. من امشب از یک نظر متأسفم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شدند که حیثیت آنها را زیرپا گذاشته است و از طرفی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است بی‌تردید ما راه‌مان را با موفقیت ادامه می دهیم و من به زودی در یک مصاحبه مفصل با مردم عزیز و بزرگوارمان صحبت خواهم کرد.

غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
said
|
Switzerland
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
سلام. ... ایا هنوز هستند احمق های که این دروغگوها استعمارگر و پست فطرت را باورکنند ؟ !
بام
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
... چه با برجام چه بی برجام دیگه پول خارجی را ربط ندین به زندگی ایرانیها منافعشون چی هست اصلا تیم به بزرگان بگید که مااصلا دیگه هیچی نمیدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
جناب رئیس شما از این اما واگرها زیاد گفتین :ما هیچ قراردادی راامضانمیکنیم مگراینکه همان ساعت تمام تحریمها بالمرّه لغو شود!!!! یادتان هست که امضا کری تضمین بود!!؟و....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
مثل اون خدا بیامرز صحبت میکنی جناب روحانی! او میگفت اگه بدانم کسی بهتر ازمن هست برای ریاست جمهوری کاندیدا نمیشوم وروزی که میامد یقینا"کسی بهتر از او نبود دیگه !!! ...
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
اقای روحانی " گویا شما اشتباهات خودرا " نمی خواهید بپذیرید " در این مدت چه منافعی از ملت ایران تامین شد " که بعد از رفتن مزاحم با سه کشور اروپائی طفیلی امریکا بخواهید تامین شود " گویا شما قرارست بازی برجام 1+5 را " این بار با 5 ادامه دهید " تا دوره ریاست خودرا به پایان برسانید " اما ملت ایران از عملکردهای شماو تفکرات شما وسخنرانی های شما " در این مدت 5سال خسته وبه ستوه امده اند " فکری سازنده داشته باشید " و جوابگوی خواسته مردم باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
... فکر کنم اگه همه کشور ها برجام ترک کنند اقای روحانی میخواد همچنان در برجام بمونه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
آقای روحانی دنبال منافع انقلاب باش ببین آیا منافع انقلاب رو میتونی تأمین کنی اگه منافع انقلاب تأمین بشه منافع ملت هم تأمین خواهدشد چون انقلاب جزبرای تأمین منافع ملت و اسلام نیست
حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
لابد میدانید دیگه گردو های پوک را که بتکانی ،صدای بیشتری تولی می کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار