کد خبر: 905338
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
قراردادهايي كه به تحقيقات دانشگاهي جان مي‌دهد
همكاري ميان دانشگاه و صنعت يكي از اجزاي حياتي نظام نوآوري در سطح ملي است...
عليرضا سزاوار

همكاري ميان دانشگاه و صنعت يكي از اجزاي حياتي نظام نوآوري در سطح ملي است. اين همكاري‌ از نظر بهبود مهارت‌‌ها، اكتساب و بومي‌سازي دانش (نوآوري و انتقال فناوري) و بهبود كارآفريني بسيارمهم است. همچنين ارتباط ميان صنعت و دانشگاه سبب مي‌شود ارتباط پژوهش‌‌هاي صورت گرفته در دانشگاه‌‌ها گسترش پيدا كند، نتايج حاصل از تحقيق و توسعه در مؤسسات مختلف به لحاظ تجاري رشد و جابه‌جايي نيروي كار ميان مؤسسات دولتي و خصوصي افزايش پيدا كند. در همين زمينه وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برنامه‌ريزي وزارت علوم براي تحقق شعار سال گفت: امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال حمايت از توليد داخلي معرفي شده و ما براي تحقق اين امر برنامه‌ريزي‌هايي در حوزه‌هاي آموزش و پژوهش داريم.
منصور غلامي افزود:درآموزش عالي آمادگي داريم كه به واحد‌هاي توليدي براي تقويت بخش‌هاي تحقيق و توسعه آنها كمك كنيم البته براي تحقق اين مهم قطعاً بايد حمايت‌هاي قانوني صورت گيرد و بخش مهمي از اين حمايت‌ها از سوي دولت با مصوبات قانوني و تسهيلات انجام مي‌شود.
وزير علوم با تأكيد بر ضرورت كيفي‌سازي آموزش عالي براي تحقق شعار سال گفت: شناخت ذائقه بازار جهاني و تعيين شاخصه‌هاي تأمين اين ذائقه در تحقق شعار سال بسيار مهم است كه دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي مي‌توانند در اين مورد كمك كنند.
غلامي با بيان اينكه برنامه‌هاي كلاني در زمينه تحقق شعار سال در وزارت علوم در حال اجراست كه به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌شود، اظهار داشت: دانشگاه‌ها بخشي از جامعه هستند و مديران دانشگاه‌ها مانند همه مديران سطح كشور به حمايت از كالاي ايراني توجه دارند و اين حركت ملي در سطح دانشگاه‌ها مورد استقبال گرفته است. در آموزش عالي هم انتظار داريم بخش توليد ثروت به طرف دانشگاه‌ها بيايد و از كمك‌هاي علمي دانشگاه‌ها استفاده كنيم.

قرارداد سه جانبه ريلي

اين در حالي است كه سال گذشته قرارداد سه‌جانبه شركت راه آهن ايران و ايتاليا با دانشگاه علم و صنعت ايران فرصت همكاري‌هاي بيشتري را براي تبادل‌های علمي پديد آورد.
رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران دراين باره بيان كرد: ارتباط صنعت و دانشگاه به وسيله قراردادهاي شركت راه آهن ايران با راه آهن‌هاي روسيه ، آلمان و دانشگاه‌هاي همكار اين شركت‌هاي خارجي بهتر برقرار شده و براي نمونه در پي قرارداد شركت راه آهن ايران با راه آهن آلمان توانسته‌ايم رابطه علمي با دانشگاه «آخن» آلمان برقرار كنيم كه رابطه نزديكي با شركت زيمنس به عنوان طرف قرارداد شركت راه آهن آلمان دارد.
محمدعلي برخورداري با اشاره به اهميت آموزش نيروي انساني در همه سازمان‌ها تصريح كرد: نيروي انساني مهم‌ترين شاخص عملكرد هر سازمان است و در اين دوره همه امور مرتبط با عملكرد راه آهن در زمينه‌هاي فني، تخصصي و اجرايي آموزش مي‌بينند.
رئيس دانشكده مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت نيز در اين مراسم در باره اين دوره‌هاي آموزشي گفت: برگزاري دوره‌هاي بيست‌گانه آموزشي با قرارداد سه‌جانبه ميان راه آهن جمهوري اسلامي ايران، راه آهن ايتاليا و دانشگاه علم و صنعت ايران ممكن شد.
شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، شركت راه‌آهن دولتي ايتاليا و دانشگاه علم و صنعت ايران (دانشكده مهندسي راه‌آهن)، سال 96 دو سند همكاري سه‌جانبه براي همكاري‌هاي علمي و آموزشي امضا كردند كه در پي آن دوره آموزشي با هدف انتقال مهارت‌ها و دانش فني به كارشناسان راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران در دانشكده مهندسي راه‌آهن دانشگاه صورت گرفت.

رويكردي كه هنوز جانيفتاده

در اين دوره‌ها مباحث مختلفي همچون بازاريابي، فروش، خدمات مشتري، زيرساخت، لجستيك و ايمني با همكاري راه‌آهن ايتاليا و دانشگاه علم و صنعت ايران ارائه شد.
ضمن اينكه دانشگاه صنعتي شريف هم از جمله دانشگاه‌هايي است كه با شركت ملي نفت ايران براي مطالعه فناورانه ميادين نفتي همكاري مي‌كند و بر اساس قرارداد منعقده بين طرفين، مطالعه ميدان كوپال را در دست اقدام دارد.
اين در حالي است كه همكاري‌هاي بلندمدت‌، راهبردي‌‌تر بوده و زماني براي پايان مدت همكاري در نظر گرفته نمي‌شود. اين رويكردي است كه هنوز در مجموعه وزارت علوم و برخي دانشگاه‌هاي كشور جا نيفتاده است و بيشتر به دنبال كسب درآمد از پروژه‌هاي تحقيقاتي كوتاه‌مدت هستند.
تقويت انجمن‌هاي علمي در دانشگاه‌ها و پيوند آنها با شهرك‌هاي صنعتي و شركت‌هاي دانش بنيان بايد با پشتيباني وزارت علوم صورت گيرد. در نتيجه همكاري‌هاي بلندمدت شامل انجام پروژه‌هاي بنيادي و چند وجهي مي‌شود كه به موجب آن شركت‌‌ها و صنايع مي‌توانند ظرفيت‌‌هاي نوآورانه را در طول زمان بهبود دهند و بر اساس ظرفيت‌‌هاي ايجاد شده ابزارهاي دانشگاهي را به‌وجود آورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر