کد خبر: 904949
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
یادداشت سردبیر:
ظريف در ماه‌هاي اخير دو بار با جان‌كري ديدار كرده است. هر دو كه از دلواپسان جديد برجام هستند، سوداي نجات برجام را در سر دارند.
غلامرضا صادقيان

ظريف در ماه‌هاي اخير دو بار با جان‌كري ديدار كرده است. هر دو كه از دلواپسان جديد برجام هستند، سوداي نجات برجام را در سر دارند. ظاهراً اعتماد روحاني به جان كري – كه «امضايش تضمين است» - همچنان پابرجاست. اين تفاوت البته آشكار است كه روحاني در ايران، همه بدبختي‌ها و گرفتاري‌ها و عقب‌ماندگي‌ها و خسارت‌ها را از «دولت قبل» مي‌داند، اما در باب امريكا برعكس مي‌انديشد و همه گره‌گشايي‌ها را از دولت قبل امريكا و از دموکرات‌ها انتظار مي‌كشد! بهتر آن است که بگوییم روحانی با یک حزب و با یک فرد عهدنامه هسته‌ای بسته است نه با یک کشور که امریکا باشد.

برخی جمهوریخواهان نزدیک به رئیس‌جمهور امریکا معتقدند ترامپ دست كم براي يك دوره كوتاه مدت ديگر برجام را تمديد مي‌كند، در آن صورت باز هم به جاي منافع برجام صرفاً يك مشت حرف تكراري نصيب ملت مي‌شود و روحانی یک بار دیگر دربرابر منتقدان شناخته شده برجام كه تمديد دوباره آن را نشانه رضايت امريكا از برجام مي‌دانند، به صحنه مي‌آيد و تمديد برجام را علامت استحكام آن و ناچاري امريكا به تمكين از آن معرفي مي‌كند. وقت آن است که روحانی این بار توضیح دهد اگر برجام استحكام دارد و امريكا قدرت خروج از آن را ندارد، چرا اين روزها با نگراني شديد از سرنوشت برجام حرف مي‌زنند و دنبال «جان كري» افتاده‌اند و شاید او را «كري جان» صدا مي‌زنند و مثل اسفند روي آتش شده‌اند؟!

واضح است که روحانی از ناحیه اقتصاد کشور که یک تابلوی آن دلار 6400 تومانی و سکه 2میلیون و صدهزار تومانی است و محصول تدبیر و امیدآفرینی دولت خود اوست، تحت فشار است اما در تصميمي عجیب برای رهایی از این فشارها به سراغ جان کری که سقف تلاش‌های او برای برجام، چیزی نیست که خارج از سبد امریکا و در سبد ایران باشد، می‌رود.

عجیب‌تر از همه‌چیز آن است که روحانی درباره تلگرام با آنکه محرمانه‌های زیادی را از مردم مخفی می‌کند- از جمله اينکه او با فيلتر تلگرام موافق بوده و فقط زمان آن را نامناسب مي‌دانسته است- با هشتگ «محرمانه نداریم» حرف می‌زند اما در برجام محرمانه‌های ناگفتنی با کری جان دارد. اگر دیدار با کری دستاوردی دارد باید به اطلاع مردم برسد و اگر ندارد باید درباره ناکامی‌های دیدار دوباره با مردی که امضایش تضمین بود، به مردم توضیح داده شود.
روحانی اصولاً فردی امنیتی و محرمانه‌کار است، چنانکه هنوز از برخی جزئیات برجام مردم را آگاه نکرده است. وزرای او قراردادهای نفتی و قرارداد با پژو را محرمانه اعلام می‌کنند و برخی رفتارهای اقتصادی و اجتماعی دولت او شایسته هشتگ «کاملاً محرمانه» است و حالا اما خبر می‌رسد که او وزیر خارجه‌اش را به سراغ جان‌کری می‌فرستد؛ دموکرات پاشکسته‌ای که نوبت گاوچرانی‌اش فرا رسیده و احتمالاً مثل بسیاری از دولتمردان سابق امریکا روزها را در صفحات آگهی روزنامه‌ها به دنبال یک مزرعه پرورش گاو خوب است تا به دنبال ارضای احساساتی برود که برای بسیاری از کهنسالان امریکایی نوستالژیک است.

شاید ملاقات بعدی مذاکره‌کنندگان ما با او در حالی باشد که لباس گاوچران‌ها را به تن دارد و از سیاست دل کنده است، هر چند هنوز مثل زمان مذاکره دلش برای امتیازگیری بیشتر امریکا در برجام می‌تپد!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
عالی بود ....هرکس جای این برجامیها بود از خجالت تا حالا آب شده بود....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
از حان کری به کوری خوانی رسید اینطوری بهنر است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار