کد خبر: 904395
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان:
عصارخانه شاهی در دل میدان نقش‌جهان اصفهان پس از مرمت به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، اما داشتن تنها یک ورودی متولیان را بر آن داشت تا اقدام به ساخت ورودی جدیدی برای آن کنند.

   

   به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، آیین افتتاحیه ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی اصفهان با حضور محمد عیدی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان و خانواده مرحوم عباس عصارپور مالک قبلی این عصارخانه برگزار شد.

    عصارخانه شاهی در دل میدان نقش‌جهان اصفهان که پس از مرمت به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، اما داشتن تنها یک ورودی متولیان را بر آن داشت تا اقدام به ساخت ورودی جدیدی برای آن کنند.

    مهدی مقدری سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار داشت: پاییز سال گذشته که تنها چند ماه از حضورمان در دوره پنجم شورای شهر می‌گذشت، برای رفع مشکل ورودی عصارخانه شاهی بازدیدی از این مکان داشتیم و پس از این بازدید، کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورا لایحه‌ای در جهت تسهیل ساخت ورودی عصارخانه تصویب کرد.

    وی افزود: زمانی که برای خرید مغازه جنب عصارخانه و ساخت ورودی جدید هزینه شد برخی به ما خرده می‌گرفتند که چرا چنین هزینه‌ای قرار است بدون بازگشت سرمایه انجام شود، اما تمام ذهنیت اعضای شورا این بود که به چنین مکان منحصر بفردی باید نگاه ویژه‌ای داشت و لایحه مذکور به اتفاق آرا تصویب شد.

        محمد عیدی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز عصارخانه شاهی را بی‌بدیل‌ترین موزه جهان دانست و گفت: در دنیا مساجد، کلیساها و میدان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد، اما موزه عصارخانه وجود ندارد.

    حسین کارگر مدیر منطقه 3 شهر اصفهان نیز در مورد ساخت ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی اظهار داشت: عصارخانه قبلاً ورودی کوچکی از داخل پاساژ مجاور داشت که بر اساس سیاست‌های شهرداری اصفهان قرار شد این ورودی توسعه پیدا کند و به شکل بهتری درآید.

    وی ادامه داد: مغازه‌ای در مجاورت عصارخانه و به سمت بازار وجود داشت که خریداری و به عصارخانه متصل شد تا گردشگران به راحتی به این مکان وارد شوند.

    مرتضی پورعصار فرزند عباس پورعصار مالک قبلی عصارخانه شاهی هم در مورد سابقه این مکان گفت: عصارخانه شاهی تا سال 1344 فعال بود و بعدها قسمت اصطبل و پیشخوان که محل نگهداری شترها بود به دلیل بارندگی تخریب شد. مرحوم پدرم و عمویم آخرین نسل خانواده ما بودند که در عصارخانه شاهی فعالیت می‌کردند.

    وی افزود: پدرم در سال 1344 با شهرداری، اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی وقت به توافق می‌رسد که قسمت تخریب‌شده به پاساژ تبدیل شود که این پاساژ در سال 1347 آماده می‌شود و پدرم هم در همان سال فوت می‌کند.

    پورعصار ادامه داد: از اوایل دهه 60 عصارخانه تقریباً به صورت مخروبه درآمده بود و ما هم نمی‌توانستیم این مکان را بازسازی کنیم چون امکان آوردن مصالح به داخل بازار وجود نداشت.

    وی با بیان اینکه شهرداری با بازسازی عصارخانه خدمت بزرگی انجام داد، اضافه کرد: از آن زمان به بعد عصارخانه روز به روز از نظر گردشگری رونق گرفت. در 15 سال گذشته به عصارخانه نیامده بود و امروز برای اولین بار پس از بازسازی پا به این مکان گذاشتم.

    عصارپور خاطرنشان کرد: ممکن است با فروش عصارخانه از نظر مادی سود چندانی نکرده باشیم، اما سود معنوی برده‌ایم که برای ما بسیار ارزش دارد.

    عصارخانه شاهی یک عصارخانه تاریخی در شهر اصفهان است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبداله به دستور شاه عباس اول ساخته شده ‌است.

    دیوارها و سقف خشتی و به دلیل کاربری آن بدون کاربندی، قاب‌سازی، تزئینات و پنجره ساخته شده است، فضای اصلی دارای پنج قسمت پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرم‌خانه و تیرخانه بوده‌ است. دانه‌های روغنی که در این عصارخانه به کار می‌رفته و مورد روغن‌کشی قرار می‌گرفته معمولاً کنجد، پنبه دانه، خشخاش و آفتابگردان بوده ‌است.

    عصارخانه شاهی از سال 1392، به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور، به فعالیت می‌پردازد. از سال 1395 این پایگاه طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان را آغاز نمود و چندین فیلم مستند نیز بر مبنای این تحقیقات از مشاغل سنتی اصفهان تولید شد. این مرکز تخصصی در زمینه برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی نیز فعال است.

    موزه عصارخانه شاهی در سال 2017، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار