کد خبر: 903948
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
دولت ايران روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه مجوز استقرار سرورهاي پيام‌رسان تلگرام در ايران لغو شده است. اين تصميم آنچنان كه اعلام شده به دليل عدم همكاري تلگرام انجام شده است.

دولت ايران روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه مجوز استقرار سرورهاي پيام‌رسان تلگرام در ايران لغو شده است. اين تصميم آنچنان كه اعلام شده به دليل عدم همكاري تلگرام انجام شده است. حسام‌الدین آشنا در همين زمينه در توئيتي نوشت: «مجوز استقرار سرورهاي شبكه توزيع محتواي پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ايران لغو شده است و ترافيك اين پیام‌رسان تنها از طريق «ارتباطات بین‌المللی كشور» راهيابي خواهد شد. اين تسهيلات حاصل يك توافق مشروط بود حالا كه مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نكرده است دليلي براي ادامه آن باقي نمي‌ماند. » در مورد توافق مشروطي كه آشنا مي‌گويد با تلگرام انجام شده و محتواي آن في الحال بحثي نيست اما نكات جالبي در اين ميان وجود دارد. دولت بايد اذعان كند سياست‌هايش در مورد تلگرام غلط بوده و در حالي تسهيلاتي به تلگرام داده كه از پيش بيني نقش تلگرام در شکل‌گیری آشوب‌هاي داخلي ناتوان بوده و يك سال بعد مجبور شده براي كنترل آشوب‌هاي داخلي تلگرام را فيلتر كند. از سويي از محاسبه ميزان شايستگي مديران تلگرام در زمينه پايبندي به عهد و پيمان و براي اينكه طرف يك توافق با ايران باشند نيز ناتوان بوده و يك سال و اندي بعد و با نقض توافق توسط تلگرام متوجه اين موضوع شده است. ماجرا زيادي شبيه عهدشكني امريكايي‌ها در برجام است؛ امضايشان قرار بود تضمين باشد، اما به عهد پايبند نماندند. دولت جديدشان هم كه آمد، مدام از منتفي شدن كل برجام مي‌گويند. وقتش نرسيده دولت به ضعف ديپلماسي خود در توافق‌نامه‌ها اعتراف كند؟!

‌دروغ‌ يك منبع آگاه در رسانه‌هاي دولتي

در هفته‌ گذشته، يك منبع آگاه كه حتي اسم او هم اعلام نشد، در مصاحبه با اعتماد آنلاین كه خبرگزاري ايسنا (وابسته به دولت) هم آن را بازتاب داد، مدعي شد كه در دفتر و منزل مسكوني سيد محمد خاتمي ابزار شنود توسط اصلاح‌طلباني كه قبلاً در وزارت اطلاعات بودند، كشف شده است. با درستي و نادرستي اين ادعا في الحال كاري نداريم اما دو نكته در ادعاهاي اين منبع مثلاً آگاه وجود دارد كه قابل تأمل است. اول آنكه اعتماد آنلاین مي‌نويسد كه «حميدرضا ترقي، عضو ارشد حزب مؤتلفه به تازگي در ويدئويي در گفت‌وگو با خبرآنلاين از شنود جلسات خصوصي رئيس دولت اصلاحات گفته بود. » اين گزاره به‌طور كامل دروغ است و آنچه حميدرضا ترقي گفته بود، صرفاً اين بود كه «موضع‌گيري‌هاي خصوصي آقاي خاتمي همه به گوش نظام مي‌رسد» و بعد از اين جوسازي‌ها هم در توضيحي تكميلي گفت كه «بحث شنود اصلاً نيست. نيازي هم به شنود این‌جور جلسات نيست؛ از بين خودشان افرادي هستند كه مسائلي را بيرون مي‌آورند و در جلسات و محافل ديگري مي‌گويند كه منتقل مي‌شود. »
دروغ بعدي در مطلب مذكور از قول همان منبع آگاه گفته مي‌شود: «گاهي برخي روزنامه‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي امنيتي مثل روزنامه جوان و كيهان مواردي در اخبار ويژه خود مطرح مي‌كنند كه نشان مي‌دهد اطلاعات از جايي به آنها مي‌رسد. » اين ادعا كاملاً دروغ است و مرور اخبار ويژه روزنامه جوان نشان مي‌دهد كه نه تنها هيچ موضوع پشت پرده و محرمانه‌اي در اين اخبار وجود ندارد و صرفاً اتفاقات جالب توجه دنياي سياست را بعضاً با تحليلي كوتاه بازتاب مي‌دهد، بلكه محمد خاتمي اساساً موضوع اين اخبار نيست و آن‌قدری حائز اهميت نيست كه نقش خاصي در اخبار روزنامه جوان داشته باشد. شايد رد اين جوسازي‌ها و مظلوم‌نمايي‌ها را بايد در جايي ديگر جست‌وجو كرد؛ ناكامي‌هاي روحاني، ناكامي‌هاي ليست اميد در مجلس، ناكامي‌هاي ليست اميد در شوراي شهر و شهرداري تهران. نمايش «تَكرار مي‌كنم» كه محمد خاتمي در انتخابات به راه انداخت، از آن همه تحسين اصلاح‌طلبانه فاصله گرفته و حالا براي فرافكني ناكامي‌ها و براي مطرح كردن خاتمي در مقام يك قهرمان گويا نياز به دروغ در جبهه اصلاحات پررنگ شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار