کد خبر: 903927
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
دو کره بعد از 65سال آتش‌بس به دنبال مصالحه هستند
مقاومت اتمی- موشکی کره‌شمالی و ساخت موشک‌‌‌‌هایی که هر نقطه از امریکا را می‌تواند بزند و کلاهک‌های اتمی قابل‌حمل برای این موشک‌ها، هم نظر مردم کره‌جنوبی را تغییر داد...

مقاومت اتمی- موشکی کره‌شمالی و ساخت موشک‌‌‌‌هایی که هر نقطه از امریکا را می‌تواند بزند و کلاهک‌های اتمی قابل‌حمل برای این موشک‌ها، هم نظر مردم کره‌جنوبی را تغییر داد تا سال پیش یک رئیس‌جمهور با مواضع نرم‌تر و معتقد به صلح انتخاب کنند و هم دونالد ترامپ دلال را وادار به مذاکره با پیونگ‌یانگ بدون پیش‌شرط‌های مدعیانه قبلی کرده است. بعد از تحولات تنش‌زدایانه ماه‌های اخیر بالاخره رهبران دو کره در یک دیدار تاریخی دست‌های هم را فشردند و از اراده خود برای صلح دائمی و پایدار در شبه‌جزیره کره و پاکسازی این منطقه از سلاح هسته‌ای سخن گفتند. حالا باید واقعی بودن اراده امریکا برای صلح در کره‌شمالی سنجیده شود. به خصوص که امریکا همیشه از تنش میان دو کشور همسایه به عنوان خوراک تبلیغاتی توجیه حضور نظامی خود در شرق دور بهره برده ‌است.
پس از این دیدار تاریخی یک درخت کاج در منطقه مرزی دو کره کاشته شده است که از نظر ظاهری فرق چندانی با کاج‌های دیگر این منطقه ندارد اما شاید مهم‌‌ترین کاج این منطقه باشد. رهبران دو کره قبل از کاشت این درخت نمادین‌، روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی اعلام کردند که حدود 100 دقیقه گفت‌وگوی‌شان روی خلع سلاح کامل شبه‌جزیره کره و شروع «‌فصل جدیدی در تاریخ شبه‌جزیره کره‌» و پایان جنگ‌های بیشتر توافق کرده‌اند. در واقع صبح روز جمعه بود که «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی از منطقه غیرنظامی میان دو کره عبور کرد و وارد خاک کره‌جنوبی شد تا اولین رهبر کره‌شمالی باشد که از زمان جنگ دو کره (۱۹۵۰تا۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌‌گذارد. رهبران دو کره اعلام کردند قصد دارند آتش‌بس سال ۱۹۵۳ را به معاهده صلح تبدیل کنند و اواخر سال جاری میلادی رسماً پایان جنگ کره و توقف خصومت‌‌‌‌ها اعلام می‌شود. همچنین مسئله خانواده‌های جدا شده نیز از محورهای مورد توافق دو طرف بود. در بیانیه صادر شده مشترک میان دو طرف تأکید شده که توافق شده هرگونه اقدام خصمانه زمینی، هوایی و دریایی متوقف شود و در همین راستا مذاکراتی در اواسط ماه آینده میلادی در سطح ژنرال‌‌‌‌ها برای ایجاد ارتباطات برای حل مسائل نظامی برگزار می‌شود. مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در کنفرانس خبری اظهار داشت: هر دو کره تصمیم دارند عاری‌سازی شبه‌جزیره کره را از سلاح هسته‌ای طی سال جاری میلادی تکمیل کنند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی نیز تأکید کرد: ما توافقی را امضا کردیم که به دوره‌ای از جنگ و تنش بسیار در روابط دو طرف پایان می‌دهد و همانطور که بسیاری امید زیادی به این نشست داشتند، ما شاهد توافقاتی بودیم که درباره مسئله صلح فراگیر بود، ما ملتی واحد در کنار هم هستیم و باید برای آینده‌ جدید نسل‌های آینده تلاش کنیم و من به همین دلیل به این منطقه آمدم. وی گفت: من و رهبر کره‌جنوبی در تحقق صلح بسیار جدی هستیم و من به صراحت عزم خود را برای آینده صلح‌‌آمیز اعلام کردم. این رویکرد را نیز از سمت کره‌جنوبی شاهد بودم. ما در بسیاری از مسائل که برای دو ملت مهم است صریح صحبت کردیم اما به اعتقاد من تحقق صلح واقعی زمانی است که تمامی توافقات انجام شده، اجرایی شود. شکوفایی و پیشرفت دو ملت از طریق اجرای وعده‌های داده شده، ممکن خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در پاییز سال جاری میلادی به پیونگ‌یانگ سفر خواهد کرد.

واکنش به دیدار

همزمان با آغاز اجلاس سران دو کره، کاخ سفید اظهار امیدواری کرد مذاکرات دو کشور باعث ایجاد صلح و رفاه در شبه‌جزیره کره شود. به گزارش ایرنا، سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اظهار امیدواری کرد نتیجه مذاکرات دستیابی به پیشرفت در جهت آینده، صلح و رفاه برای کل شبه‌جزیره باشد. امریکا همچنین در این بیانیه آورده است خود را برای برگزاری اجلاس سران امریکا و کره‌شمالی آماده می‌کند و امیدوار است نشست سران دو کره در برگزاری نشست آینده ترامپ و کیم جونگ اون مؤثر باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت: پس از یک سال پرتنش مملو از پرتاب‌های موشکی و آزمایش‌های هسته‌ای، یک نشست تاریخی میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی اکنون در حال برگزاری است. اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است اما تنها گذر زمان همه چیز را مشخص می‌کند!
رهبران دو کره روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی اعلام کردند، اعلامیه مشترکی به امضا رسیده است که در برگیرنده تحقق صلح دائمی و پایدار در شبه‌جزیره کره و پاکسازی این منطقه از سلاح هسته‌ای است. رئیس‌جمهور امریکا همچنین در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: جنگ کره پایان می‌یابد! ایالات متحده و تمام مردم «‌بزرگ‌» آن باید به آنچه اکنون در کره رخ می‌دهد، مفتخر باشند. با این حال امریکایی‌‌‌ها استاد بدعهدی هستند و از همه امکانات خود در این مسیر بهره می‌گیرند. همزمان با دیدار تاریخی میان سران کره‌شمالی و جنوبی، والدین دانشجوی امریکایی زندانی در کره‌شمالی که پس از آزادی درگذشت، از دولت پیونگ‌یانگ شکایت کردند. والدین «‌اوتو وارم‌بیِر‌» دانشجوی ۲۲ ساله امریکایی مدعی کشته شدن فرزندشان تحت شکنجه دولت پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۵ هستند. وی در حالی که ۲۱ سال داشت همراه با یک گروه دانشجوی امریکایی به کره‌شمالی سفر کرد اما هنگام بازگشت به امریکا در فرودگاه دستگیر شد. اتهام او «‌رفتار خصمانه علیه دولت‌» اعلام و به ۱۵ سال حبس در اردوگاه کار محکوم شد. او اعتراف کرد که یک پوستر تبلیغاتی را دزدیده است. اوتو ۱۷ ماه در زندان کره‌شمالی بود و سپس اعلام شد که حالش خوب نیست و به کما رفته است. به همین دلیل دولت کره‌شمالی او را آزاد کرد اما پس از مدت کوتاهی به امریکا بازگشت و جانش را از دست داد. سایر کشور‌‌‌ها با لحنی مثبت از دستاوردهای دیدار دو رهبر کره سخن گفتند. کاخ کرملین روز جمعه نشست تاریخی میان رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی را به عنوان «‌اخباری بسیار مثبت‌» ستود و گفت رئیس‌جمهور روسیه همواره از مذاکرات مستقیم میان این دو کشور حمایت کرده است. نخست‌وزیر ژاپن هم از دیدار رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی استقبال کرد و آن را گامی مثبت دانست. آبه همچنین اظهار کرد که از پیونگ‌یانگ انتظار دارد اقدامات قاطعی در جهت عمل به تعهداتش انجام دهد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
گاهی وقت هامقایسه ها " انسان را شگفت زده می کند " یک حاکم جوان مانند پیونگ یانگ " که با قدرت هسته ای خود امریکا وکره جنوبی را مطیع خواسته خود کرد " در مقابل او بن سلمان " جزئ احمق های روزگار " کنار دست ترامپ نشست "تا گاو شیرده شپش دار باشد " تا اینکه یک هفته ای اورا برکنار نکند.
پاسخ ها
ناشناس
| -
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
راست می گی ترس آمریکا وغرب از قدرت مهیب هسته ای کره شمالی آنها را وادار کرد که پای مذاکره ای را امضا کنند که در آن کره شمالی همه این قدرت هسته ای راواگذار می کند تو برجام هم اینجوری مذاکره کردین برنده شدیم؟
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
مهرناز بجای این انتقاد های کوجه بازاری بیا کمی مودب تر و با مطالعه مطلب بنویس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
در واقع کره شمالی به آمریکا ثابت کرد که اگه یه بار دیگه گردن کلفتی کنه کل کره شمالی رو ضمیمه خاک آمریکا می کنه تا حالشون جا بیاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار