کد خبر: 903721
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
یادداشت استاد دانشگاه لت‌بریج کانادا درباره «به وقت شام»
پروفسور تونی هال استاد دانشگاه لت‌بریج کانادا در یادداشتی درباره فیلم «به وقت شام» نوشت: به وقت شام فیلم جدید و پرهیاهویی که جنگ مقابل آنچه موسوم به «دولت اسلامی» است را نشان می‌دهد، شایسته مخاطب جهانی است.

ابراهیم صمیمی
پروفسور تونی هال استاد دانشگاه لت‌بریج کانادا در یادداشتی درباره فیلم «به وقت شام» نوشت: به وقت شام فیلم جدید و پرهیاهویی که جنگ مقابل آنچه موسوم به «دولت اسلامی» است را نشان می‌دهد، شایسته مخاطب جهانی است. ابراهیم حاتمی‌کیا، دوربینش را به سوی رویارویی جنجالی شخصیت‌ها، باورها و نیروهای نظامی نشانه می‌گیرد. با توجه به این که فیلم به وقت شام در یک مؤسسه فیلمسازی پرکار در ایران تولید شده، جای تعجب ندارد که دو تن از جذاب‌ترین شخصیت‌های فیلم، یک پدر و پسر ایرانی باشند. بابک حمیدیان با حسی از شجاعت و آرامش در نقش علی، پسری که در نیمه راه بازگشت به خانه، پشیمان شده و به صحنه نبرد بازمی‌گردد، به ایفای نقش می‌پردازد.
وی در ادامه می‌نویسد: علی و پدرش یونس، برای فراري دادن گروهی سوری‌تبار از پالمیرا، تیم پروازی تشکیل می‌دهند. این پرواز باید از مسیر تروریست‌ها عبور کند. ستاره این سکانس یک فرد یا یک شخصیت خاص نیست، بلکه یک پروداکشن با تکنولوژی پیشرفته است. این تکنولوژی امکانی را فراهم ساخته که در آن بخش اعظم نبرد آغاز می‌شود. من تاکنون یک نمایش سینمایی، به قوت آن تصاویری که با یک هواپیمای غول‌پیکر در به وقت شام به تصویر درآمده است، ندیده‌ام. به وقت شام اولین فیلم درام با موضوع داعش است که من دیده‌ام. در این فیلم، داعش که در مقطعی، مبدل به نیروی مهمی در حوزه ژئوپولتیک شده، نمایش داده می شود.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: به نظر من ابراهیم حاتمی‌کیا به داعش به عنوان باقی‌مانده افراط و انحطاط غربی می‌نگرد. اساساً بعضی از اعضای داعش غربی‌هایی هستند که با هدف تبلیغاتی به ظاهر اسلامی درآمده‌اند. حاتمی‌کیا برخی از آنها را به عنوان نماینده رفتار فاسد اسلامی نشان می‌دهد. به وقت شام به مسائل خاص شرق مرکزی مربوط است و همچنین مشکلاتی که به شکل گسترده‌ای در زندگی بشری رایج است را مطرح می‌سازد. به عنوان مثال، علی با مادرهمسرش در چالشی است تا توضیح دهد که چگونه میان کمک به دیگران در سرزمینی دور و مسئولیت در قبال خانواده خودش در فشار قرار گرفته است.
بنابر نوشته تونی هال، در به وقت شام جذابیت‌های بسیاری برای مخاطبان غیرایرانی و علاقه‌مندان به ظهور دوباره ایران به عنوان محرک و اثرگذار در ژئوپولتیک جهانی وجود دارد. ورود «به وقت شام» در صحنه جهانی بخشی از جریانی است که در آن ایران را در جایگاه حقیقی‌اش در بین مولدین اصلی فرهنگ در دهکده جهانی قرار می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار