کد خبر: 903653
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
بارشهاي اخير در 12 استان كشورضمن خسارت به 126 شهر و مرگ و ناپديد شدن 10 تن، راه مواصلاتي ده‌ها روستا را از قطع کرد
كاهش شديد بارشها در زمستان از جمله دلايلي بود تا كارشناسان در خصوص وقوع خشكسالي در سال جديد هشدار دهند ، اما اين تمام ماچرا نبود چرا كه از اواخر فروردين اوج گرفتن بارشها سبب شد تا تمام پيش بيني ها اشتباه در آيد واينبار اعلام شود كه با روند روبه فزوني بارندگي مشكل خشكسالي در برخي از مناطق مرتفع خواهد شد. با اين وجود اين تمام ماجرا نبود چراكه اوج گرفتن اين بارشها ازاوايل  فروردين ماه سبب شدتا در برخي از استانها سبب جادي شدن سيل ووارد آمدن خسارت به بسياري از شهرها و روستا شود وموضوع تا حدي حاد شود كه بر اثر خوادث ناشي از بارشهاي شديد ،بيش از ده تن در استانهاي مختلف كشور ازجمله چهار محال بختياري ،کهگیلویه و بویراحمد و جان خودرا ازدست داده ويا مفقود شوند موضوعي كه عملا بي برنامگي سازمانهاي مختلف درزمينه مهارآبهاي ناشي از باران را به خوبي نشان مي دهد.
محمدرضا سوري

با وجود اينكه بيشتر استانهاي  كشور در مناطق گرم وخشك قراردارد، اما در برخي از مواقع تغييرات آب وهوايي سبب مي شود تا عليرغم انتظار شاهد بارشهاي شديد دراين استانها باشيم كه دراين ميان مي توان به استانهاي چهار محال وبختياري وکهگیلویه و بویراحمدوايلام ولرستان اشاره كرد . موضوعي كه موجب شد در چند شابنه روز اخير براثر شدت گرفتن بارسها وجاري شدن سيل خسارت بسياري به زير سبختهاي اين مناطق ازجمله راه هاي روستايي آن وارد شود.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمردراين خصوص مي گويد:«وقوع بارشهاي اخير سبب شد تادر 12 استان كشور سيل جاري شود به طوري كه 126شهر درگیر سیل وآبگرفتگی شوند .» مرتضوي مي افزايد:«اين موضوع سبب شد تا براي كاهش خسارتها ومديريت بحران تمهيدات ويژهاي انديشيده شود.»

مرگ ده تن براثر سيل

با وجود اينكه بارها از سوي كارشناسان اعلام شده بود كه امسال بارندگي ها به حداقل ممكن خواهد رسيد ، اما وقوع ناگهاني بارشها همه دست اندر كاران را شوكه  وتسليم كرد. پنج شنبه گذشته  بود كه در اثر بارندگی شدید و وقوع سیلاب ،رودخانه كشكان در استان لرستان طغیان کرد که بر اساس این گزارش تا بعدازظهر جمعه در اثر این حادثه  یک نفر در استان ایلام وسه نفر در استان لرستان جان خود را از دست دادند. همچنين در اثر سیلاب در این منطقه یک زن هم مفقود شد. بعد از این اتفاق شش روستا در نهاوند تخلیه شده و ۳۰ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رها سازی شدند.

اين موضوع موجب شد تا سبزي  فرماندار با اشاره به بارش ۱۸۱ میلی متری باران در این شهرستان اعلام كند:« در این بارش ها و وقوع سیل خسارت زیادی به زیرساخت ها، تاسیسات شهری و منازل مسكونی وارد شده و جاده كمربندی دهلران نیز به دلیل تخریب چند دهنه پل مسدود شده است.» اين درحالي بود كه وقوع سيل دراستانهامختلف نيز خسارت قابل توجهي به بار آورد موضوعي كه موجب شد تا رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام كند: « خطر سیل در استان های سیلزده جدی است، خوزستان، لرستان و ایلام بیشترین آسیب را دیدند و 2500 نفر در این استان ها بر اثر سیل، چادرنشین شدند.»

ناصر چرخساز افزود:« در پی بارندگی های اخیر كه از اوایل هفته در استان های غربی كشور رخ داد، سیل و آبگرفتگی پنجشنبه 126 شهر كشور را درگیر كرد، به طوري كه  میزان ورودی آب سد دز در این روز با ورود بیش از 8 هزار مترمكعب بر ثانیه یك ركورد تاریخی را ثبت كرد و باعث سرریز آب از این سد شد. همزمان سه استان لرستان، گیلان و اصفهان نیز با برف و كولاك مواجه شدند.» اين درحالي بود كه در جریان سیل اخیر در لرستان كودك پنج ساله اي به نام "مهدی مرادیان" ساكن شهر نورآباد ازصبح پنجشنبه ناپدید شدبه طوري كه تلاش ها برای یافتن این كودك هنوزادامه دارد.

قطع راه ارتباطي 75روستا

درميان  استانهايي كه بر اثر جاري شدن سيل اخير بيشترين آسيب را ديدند مي توان به منطقه دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و بویراحمداشاره كرد. بخشدار ديموشك دراين رابطه مي گويد:« بارش‌های چند روز اخیر خساراتی به تاسیسات زیرساختی، ابینه ها و راهها، شبکه برق و بخش کشاورزی این بخش وارد کرد.» حسن امیریان با اشاره به مشكلاتي كه جاري شدن سيل براي روستاهاي اين مناطق ايجاد كرد مي افزايد:«اين بارش‌های بهاری موجب قطع راه 75 روستا در دیشموک شدكه با تلاش راهداران شهرستان کهگیلویه و بویراحمد جاده 15 روستا بازگشايي شد.» وي با بيان اينكه بیش از  100 واحد منزل مسکونی در این بخش دچار آب گرفتگی و تخریب شدند ادامه مي دهد:« بیشترین خسارات وارده ناشی از بارندگی های اخیر به جاده های روستایی و کشاورزی بوده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار