دولت حمايت نمي کند
يکي از ويژگي هاي بارز سرمايه گذاري در بخش صنايع دستي اين است که مي توان در کمترين زمان ممکن و به صورت مستقیم در رونق زندگی جامعه محلی تاثیر آن را ديد. با اينکه صنایع دستی میتواند ارزش افزوده زیادی در جامعه به وجود آورد اما هیچ حمایتی از آن نمیشود؛ ساخت صنایع دستی وقت گیر بوده و نهایتا قیمت آن نیز بالاست و کاربرد آن در خانه به غیر از زیراندازهایی چون جاجیم و نمد که استفاده می شوند، بیشتر به عنوان یک دکور يا وسيله تزييني است.
متاسفانه حمایت دولت از صنعتگران حرفه صنایع دستی کامل نیست، چراکه صرف تسهیلات خوداشتغالی موجب کارآفرینی نمیشود بلکه بازار خرید و فروش هم باید از سوی دولت ایجاد شود. به عنوان مثال بخشی از بن خرید کارمندان دولت برای خرید صنایع دستی اختصاص داده شود و یا مدیران به جای سکه و کارت، صنایع دستی هدیه بدهند. از طرف ديگر صنایع دستی برای حضور در مجامع بین المللی هم نیاز به حمایت دولت دارد؛ درواقع حمایت دولت از هنرمندان صنایع دستی موجب ایجاد انگیزه در آنها و متعاقبا توسعه بخش صنایع دستی و در نتیجه افزایش اشتغالزایی و نهایتا توسعه اقتصادی جامعه خواهد شد.
تعطيلي مغازه ها، مرگ صنايع
بي توجهي دولتمردان به صنايع دستي استانها موجب شده اکثر فروشگاه هايي که فقط صنايع ايراني را به فروش مي رسانند با مشکلات عديده اي روبرو شده و رو به تعطيلي بروند. در بازاري که اجناس وارداتي و خارجي تمام قفسه ها را به تسخير خود درآورده اند ، صنايع دستي ايراني به خاطر قيمت تمام شده بالا در انزوا مانده اند. حالا مغازه اي که تماما کالای ایرانی می فروشد به دلیل عدم حمایت، نداشتن مشتری و دادن ۲۵ درصد فروش به عنوان مالیات راهي ندارد بجز تعطيلي.
اما اين تعطيلي فقط بسته شدن يک مغازه نيست زيرا اهل فن خوب مي دانند که با اين اتفاق یک هنر یا صنعت از بین می رود و چندین نفر بیکار می شوند. با توجه به این که قدرت خرید مردم پایین بوده، مردم به دنبال وسایل ارزان قیمت هستند،در نتیجه لوازم صنایع دستی با استقبال کمی برای خرید مواجه است. این مسئله را می توان در نمایشگاه های صنایع دستی به وضوح مشاهده کرد که اغلب مردم بازدید کننده نمایشگاه ها هستند و متقاضیان صنایع دستی افراد خاصی بوده که ارزش کار تولید دست را می دانند.
از دیگر دغدغه های هنرمندان صنایع دستی برای حضور در نمایشگاه، هزینه های بالای اجاره غرفه ها و نیز مسئله اسکان و تغذیه هنرمندانی است که از شهرهای دیگر در نمایشگاهی استانی یا کشوری شرکت می کنند. عدم فرهنگ سازی در خرید صنایع دستی را بايد مشکل مهم این حوزه عنوان کرد. فرهنگ سازی از اقدامات مهم در پایداری وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی است که از طریق آموزش و تبلیغات رسانه ای محقق می شود و در این میان نقش دولت هم اهمیت بسیاری دارد.