کد خبر: 903618
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
گفت وگوی «جوان» با کارشناس ومتخصص علم گیاهان دارویی وطبیب
این روزها براثر کم تحرکی ویکجا نشینی ،کمر درد بسیار شایع شده است ودر سالهای اخیر آمار نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه کرده اند. درد پایین کمر که به پایین پاها در یک یا هر دو طرف بدن کشیده می شود را درد سیاتیک می گویند. سایتیک نام طولانی ترین عصب بدن بوده که از لگن شروع شده و تا پایین پاها ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های عصبی متعدد تقسیم می شود. هر گونه فشار و مشکل ایجاد شده بر روی این عصب، باعث ایجاد احساس درد در کل این عصب شده که در موارد شدید، درد سیاتیک از باسن تا پاشنه پاها امتداد می‌یابد. تحمل این درد بسیار سخت بوده و باعث می شود فرد مبتلا در انجام برخی کارهای روزمره خود با مشکل مواجه شود واو را از ادامه کار بزدارد.
سعیدعرفان منش

استاد اسدالله اسماعیلی معرف به دکتر اسماعیلی کارشناس  ومتخصص علم گیاهان دارویی وطب ایرانی استان اصفهان دررابطه بادرمان درد ساتیک تجربه بسیار خوبی رامطرح می کند که می تواند افراد دردمند ی را از درد ساتیک رهایی بخشد.

استاد ضمن تشکراز ایجاد صمیمانه این گفت وگو به عنوان آغاز کلام بفرمایید دلایل ایجاد درد سیاتیک چیست ؟

به طور کلی فرایند افزایش سن همراه با عدم تحرک که خاصیت شیوه زندگی‌های امروز است، از مهمترین دلایل ایجاد درد سیاتیک هستند، برخی عوامل دیگر نیزدربروز این درد تاثیر دارند که عبارتند از:عوامل ژنتیکی برخی افراد درد سیاتیک را از پدر و مادر خود به ارث میبرند، ناهنجاری‌های مادرزادی: برخی ناهنجاری‌های مادرزادی مانند نقص در انحنای ستون مهره‌ها باعث ایجاد یک کمردرد و درد سیاتیک دائمی برای برخی افراد است. ضربه‌های ناشی از تصادف یا انجام حرکات ورزشی سنگین میتواند از علل ایجاد این درد باشد ،برخی عفونت‌ها موجب فشار روی ریشه‌های عصبی بدن شده که می تواند عصب سیاتیک را نیز درگیر نمای. شکستگی‌های دیسک غضروفی بین دو مهره یا آسیب به کنال مهره‌ای ستون فقرات و به طور کلی هرگونه آسیب به ستون فقرات و مهره‌های کمر باعث فشار روی نخاع شده و باعث بروز کمردرد و درد سیاتیک می شود.

 شایع است که پوکی و، نرمی استخوان روی درد سیاتیک تاثیر دارد؟

خیر چنین نیست ولی برخی بیماری‌ها نظیر سل، زونا و عفونت ویروس هرپس زوستروهمچنین افزایش وزن نیز باعث فشار به کمر می گردد بخصوص در زمان بارداری ماهیچه‌های شکمی و پشت کشیده می شوند ودرد را سیاتیک رامضاعف می کند. افرادی هم که شغلشان نیاز به چرخش مکرر کمر دارد و آنهایی که بارهای سنگین حمل می کنند و کسانی که به مدت طولانی رانندگی می کنند، بیش از سایر افراد دچار بیماری سیاتیک می‌شوند.

جناب استادبرای التیام یا از بین بردن دردساتیک چه توصیه ایی به افرد می توان نمود ؟

به منظور درمان سیاتیک توصیه‌های زیر پیشنهاد می گردد:

استراحت مطلق 3 روزه , البته دوره استراحت نباید خیلی  طولانی شود زیرا  استراحت مطلق  مانع  از ریکاوری و بر گشت  سریع بیمار به زندگی روزمره می شود سپس پرهیز از مصرف غذاها با طبع سرد ؛افراد مبتلا به درد سیاتیک لازم است از مصرف غذاهای با طبع سرد و مرطوب پرهیز نموده و یا خوردن غذاهای نافذطبع گرم آن را به حداقل برسانند. خوردن خوراکی‌های گرم نظیر شیره انگور، گردو، بادام و ... در وعده صبحانه برای این افراد بسیار مفید است.سپس انجام حرکات ورزشی کششی و سبک یکی از بهترین پیشنهادات درمان سیاتیک است

پیاده‌روی مستمر نیز یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز گرفتگی‌های سیاتیک است وکاهش وزن وداشتن وزن ایده‌ال و متناسب برای افراد مبتلا به درد سیاتیک لازم است. ماساژ محل درد با روغن‌هایی نظیر روغن زیتون، کنجد، منداب و مالیدن روغن بادام تلخ به کمر، ساق و زانو به مدت 40 تا 120 روز یا ترکیبی از این روغنها که می توان به آنها نیزادویه‌های گرمی نظیر دارچین و زنجبیل اضافه نمود  که برای درمان سیاتیک بسیار نافذ است .

استفاده از یک پد گرم وگرم نگه داشتن موضع درد ، پوشیدن جوراب در فصول سرد سال و نشستن در ارتفاع کم وگرفتن یک دوش آب گرم، از دیگر توصیه‌ها برای درمان سیاتیک است که باعث آرامش بدن و تسکین درد سیاتیک می شود.

جناب اسماعیلی خوردن جه غذا ویا میوه در بهبود وتسکین سیاتیک تاثیر دارد؟

به طور کلی انواع کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک جزو دردهای سرد محسوب شده و اگر فرد سردی بخورد دردش افزایش می‌یابد. به منظور درمان درد سیاتیک توصیه می گردد، خوردن عسل در وعده صبحانه به صورت ناشتا، خوردن گرمی‌ها در وعده شام شب یک قاشق غذاخوری اسفند با آب ببلعند، استفاده از ترکیب فلفل سیاه + زنجیل + سیاهدانه + آویشن به مقدار مساوی که این مواد را کوبیده و با روغن زیتون مخلوط کرده و صبح و شب بر محل درد مالیده شود. البته روش دیگری هم هست مانند شیر جوشیده ولرم یک لیوان ، یک قاشق مربا خوری عسل ، یک قاشق مرباخوری بارهنگ، یک قاشق مرباخوری گرده گل زنبور عسل ، یک قاشق غذاخوری پودرسنجد و یک قاشق غذاخوری آب زعفران را با هم ترکیب کنید.

سپس به مدت 40 روز ان را هر روز ناشتا میل کنید برای درمان درد عصب سیاتیک نتیجه بخش بوده واستمرار در این معجون اثر بسزاعی دارد و همچنین شیربادام درختی را  روزی یک لیوان موقع خواب  بخورید تا نتیجه بگیرید. برای تهیه شیر بادام درختی مقدار یک لیوان آب خنک+۱۴ عدد بادام درختی+۲ قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کن ریخته و حسابی با هم مخلوط کنید همچنین پیشنهادات دیگر برای درمان درد عصب سیاتیک مصرف ارده با شیره انگور روزی یک فنجان + مویز روزی ۲۱ عدد +شبی هفت عدد انجیر و زیتون همراه غذا می باشد. برای درمان این درد می توانید ۴ واحد روِغن زیتون بودار+۲ واحدعسل+۱واحدسرکه طبیعی را ترکیب کرده و به مدت چهار ماه هر ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری بخورید.

در پایان اگرتوصیه ونکات مفید  دیگری برای درد ساتیک هست بفرمائید؟                                                 

افراد سیگاری سریعا سیگار را ترک کنند، زیرا موجب تضعیف مهره‌های کمر می‌شو،تشک خواب نباید بیش از حد نرم یا بیش از حد سفت باشد.از انجام حرکات ناگهانی بدنی خودداری کنید ،از مکمل‌های ویتامین ث، منیزیم و کلسیم استفاده کنید.پس از مشاوره با پزشک، از دمنوش های گیاهی استفاده کنید. از روش‌های صحیح بلند کردن اشیا استفاده کنید. حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید، زیرا مانع از اعمال فشار بر قسمت‌های تحتانی کمر می‌شود. 

 

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی صیدعلی وند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
4
سلام من دچارفتق دیسک شدمه بیشتراز۲۰قدم نمیتونم بردارم بایدحتمابشینم زده به پای چپم لگن ساق پاوپنجه همیشه حالت خواب رفته داره وخودم هم ازدردکج میشم سمت چپ بعضی وقتایخ میزارم روی کمرم یخورده دردش میخوابه خواستم ببینم یخ زیان نداره کارو بدترنکنه
پاسخ ها
ح.ا
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
سلام.به جای یخ کیسه آب گرم بزار.نرمش های فیزیوتراپی انجام بده.یه کمر بنده طبی بگیر و به غیر از موقع خواب به کمر ببند موقع خواب یه متکای نرم بزار زیر زانوهات.داروهای پزشک رو منظم استفاده کن.روزانه دو سه عدد پای مرغ با سوپش بخور.یک ساعت قبل از خواب شیر با یک قاشق پودر سنجد مخلوط کن و بخور.یه ماه تا ۴۰روز این کارا رو انجام بده انشاءا...خوب میشی در پایان سعی کن نمازتم اول وقت باشه.با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
8
سلام من دیسک شماره ۴و۵ م پاره شده.
۵ ماه هستش که مدام دارو مصرف می کنم.هم استراحت هم کارای خونه رو انجام می دم.
درد کمرم به پام می زنه .گاهی اوقات کمرم درد شدید میگیره به طوری که حتب نمی تونم راه برم و همزمان پام هم درد می کنه اما میتونم درد پام رو تحمل کنم.
اما گاهی اوقات هم پام درد شدید میگره به طوری که احساس میکنم یه رگ پشت پام وجود داره که می خواد منفجربشه . اما تواین جور موقع ها درد کمرم بهتر میشه.
من تو دوران پریودی به مدت یک هفته یا ده روز حالم خوب میشه.
میشه لطف کنین بگین چی کار کنم حالم خوب میشه؟
ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار