کد خبر: 903543
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
لزوم حمايت از كالاي ايراني در گفت‌وگوي «جوان» با دكتر مجيد ساعدي‌فر توليدكننده پوشاك ورزشي
14 سال پيش، درست وقتي بازيكنان تيم ملي اندك پول‌هاي تو‌جيبي‌شان را براي خريد لباس‌هاي ورزشي در سفرهاي خارجي خرج مي‌كردند، دكتر مجيد ساعدي‌فر، پزشك تيم ملي در اين آرزو بود كه روزي بتواند مايحتاج ورزشي اين بازيكنان را در داخل توليد كند

دنيا حيدري

14 سال پيش، درست وقتي بازيكنان تيم ملي اندك پول‌هاي تو‌جيبي‌شان را براي خريد لباس‌هاي ورزشي در سفرهاي خارجي خرج مي‌كردند، دكتر مجيد ساعدي‌فر، پزشك تيم ملي در اين آرزو بود كه روزي بتواند مايحتاج ورزشي اين بازيكنان را در داخل توليد كند. حالا بعد از 14 سال او صاحب يكي از برندهاي مطرح پوشاك ايران است و حمايت از كالاي ايراني ورزشي‌ها را بر آن داشته تا سراغ او و ديگر توليدكننده‌هاي داخلي بروند به طوري كه حالا برند «مجيد» قرار است اسپانسر كاروان ايران در رقابت‌هاي آسيايي باشد و پوشاك ورزشكاران كشور را تهيه كند. اتفاقي كه تحقق رؤيايي است كه پزشك تيم ملي 14سال پيش در سر داشت و حال به آن دست يافته است.

روزي كه شروع كرديد، تصور مي‌كرديد زماني برسد كه اسپانسر كاروان ايران باشيد؟ به هر حال قدم در راه پرمخاطره‌اي گذاشته بوديد. ايران برندهاي معتبر و خوبي چون شكاري، حصاري، اميني و... را هم داشت كه يا نتوانستند پيشرفت كنند و درجا زدند يا به ورطه نابودي كشيده شدند. نترسيديد به روزگار آنها دچار شويد؟
از روز اول با برنامه شروع كرده و با يك بيزينس پلن مرتب و منظم پيش رفتم و سعي كردم با اصول بازاريابي درست و حرفه‌اي‌ كارم را پيش ببرم چراكه رمز موفقيت در اين رشته، اصولي كار كردن است.
ورزش ايران هزينه زيادي صرف خريد البسه ورزشي مي‌كند اما با وجود برندهاي خوب و باكيفيت و معتبر، همواره اجناس بي‌كيفيت خارجی اما با قيمت گزاف خريداري مي‌شود. در حالي كه با همان هزينه و شايد كمتر از آن بتوان از برندهاي داخلي با كيفيتي به مراتب بهتر استفاده كرد و حالا با توجه به شعار سال، وزارت و فدراسيون‌ها، خود و تيم‌ها را موظف به استفاده از كالاي داخلي كردند.
خب واقعيت اين است كه اصلاً دوست ندارم چيزي و در هيچ شرايطي با اجبار باشد. اين به ما نه انگيزه مي‌دهد، نه علاقه. تنها موردي كه مي‌تواند نظر مشتري را جلب كند كيفيت و تنوع در كار است كه شخصاً همواره سعي كردم كارهايي متنوع و باكيفيت ارائه دهم. به همين دليل هم از طراحان خوبي استفاده مي‌كنم و هم از مواد اوليه خوب و باكيفيت. يعني از همان موادي كه برندهاي معتبر دنيا استفاده مي‌كنند. در واقع خريد ما از همان كارخانجاتي است كه برندهايي چون آديداس، نايك و... خريد مي‌كنند و بالطبع ترجيح مي‌دهم انتخاب برند من، به دليل كيفيت آن باشد نه از سر اجبار.
به عنوان يك برند معتبر كه از لحاظ كيفي هم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، فكر مي‌كنيد براي حمايت از كالاي داخلي چه بايد كرد؟
ببينيد، اين كار سختي‌های فراواني دارد. شخصاً اين كار را از روي عشق و علاقه آغاز كردم و با توجه به اينكه يك سرمايه سنگين و شخصي پشت آن بود توانستم به كارم ادامه دهم اما خيلي‌ها نمي‌توانند با اين شرايط كار كنند. آنهايي كه با وام و تسهيلات پيش مي‌روند وقتي نمي‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند، در پرداخت اقساط وام‌هاي خود به مشكل مي‌خورند و كم‌كم از دور خارج شده و نابود مي‌شوند. براي حمايت چيزي بيش از شعار لازم است. بايد بستر لازم را فراهم كرد. هميشه تسهيلات پول نيست. براي مثال برزيلي‌ها چند سال قبل آمدند براي حمايت از صنايع داخلي گمرك و ماليات را براي آنها حذف كردند. حمايت‌هاي انجام شده كار را به جايي رساند كه حالا برزيل يكي از صادركننده‌هاي قوي در صنعت كفش و پوشاك است و به سختي مي‌شود چيزي به آنجا صادر كرد چون به خودكفايي رسيدند. مي‌توانيم با دادن تسهيلات در گمركي‌ها و ماليات به صنعت داخلي كمك كنيم اما وقتي هر روز تعرفه‌هاي گمرك بالا مي‌رود، بابت هر مسئله‌اي بايد ماليات بدهيد و علاوه بر آن براي ارگان‌هاي خاصي خرج و هزينه كنيد، نمي‌توانيد تا آخر راه برويد و سرپا بمانيد!
يعني اجبار براي استفاده از برند داخلي نمي‌تواند كمك باشد؟
نه. زماني يك برند پيشرفت مي‌كند كه چند برند قوي در كنار آن كار كنند و تك‌محوري نباشد و اين شرايط را مسئولان بايد با حمايت‌هايشان فراهم كنند. همه سرمايه شخصي ندارند و با وام زندگي خود و كارمندان‌شان را پيش مي‌برند. بايد شرايط را فراهم كرد. تسهيلات داد. روي ماليات‌ها، گمركي‌ها بايد آموزش داد، تكنولوژي جديد را بايد آموزش داد. نمايشگاه‌هايي از ماشين‌آلات جديد برپا و كمك كرد براي پيشرفت صنعت داخلي وگرنه هيچ تيمي نمي‌تواند به صنعت داخلي كمك كند. چون شرايط خود آنها با بدهي‌هاي هنگفتي كه دارند بدتر است. شخصاً 14 ميليارد از تيم‌هاي مختلف طلب دارم. مدام مديرعامل عوض مي‌شود. اين فرد مي‌آيد زمان احتياج، مي‌برد و قول مي‌دهد سرموقع پولش را پرداخت كند و نفر بعدي مسئوليت قبول نمي‌كند. اين مسئله باعث دلسردي برندهاي داخلي از همكاري با تيم‌هاي ورزشي مي‌شود و حتي مي‌تواند آنها را بابت بدهي‌هايي كه دارند پايين بكشد. در حالي كه اگر مسئولان كمك كنند، شرايط فرق مي‌كند و نه فقط باعث پيشرفت مي‌شود كه قيمت‌ها نيز كنترل مي‌شود و وقتي تقاضا بيشتر باشد، كارخانه‌ها مجبور به استفاده از نيروي انساني بيشتر مي‌شوند و اين يعني رونق بخشيدن به بازار كار و رشد اقتصادي.
برند مجيد كيفيت خود را مديون چيست؟
علم رو به پيشرفت است. براي عقب نماندن از آن بايد همگام با علم روز دنيا پيش رفت؛ كاري كه ما خود را موظف به انجام آن كرديم. سخت بود اما نتيجه داد. سال 2013 برند مجيد اسپانسر واليبال ساحلي دنيا شد كه در پيشرفت و كيفيت كاري ما تأثير بسزايي داشت چون بايد 24 تورنمنت در 24 نقطه دنيا را ساپورت مي‌كرديم. از بازيكنان گرفته تا داور، خط نگه‌دار، خدمه و مجريان طرح و ساير نفرات از البسه ما استفاده مي‌كردند. بازي‌ها در آسيا، اروپا، آفريقا و اقصي نقاط دنيا بود. تيم‌ها از برندهاي معتبر و باكيفيت استفاده مي‌كردند، پس يا بايد همانند آنها بوديم يا به مراتب بهتر. سختگيري زيادي شد و همين به بالارفتن هرچه بيشتر كيفيت برند ما كمك به‌سزايي كرد. در المپيك ريو هم 68 كشتي‌گير از 360 كشتي‌گيري كه در مسابقات بودند از دوبنده برند مجيد استفاده مي‌كردند و اين تعداد از برندهاي معتبري كه سال‌ها كار مي‌كردند هم بيشتر بود و اكنون نيز 30 كشور از دوبنده‌هاي ما استفاده مي‌كنند و اين باعث خوشحالي و افتخار من است.
تيم ملي واليبال هم سال‌هاست از برند مجيد استفاده مي‌كند و حالا هم كه قرار است اسپانسر كاروان اعزامي ايران به مسابقات آسيايي باشيد.
خيلي از تيم‌ها از برند ما استفاده مي‌كنند. تا همين چهار سال قبل كشتي هم با ما همكاري كرد كه بعد به دلايل برخي مشكلات ترجيح داديم فقط دوست باشيم. با بسكتبالي‌ها هم مدتي كار كرديم اما چون به تعهدات خود عمل نكردند ادامه نداديم اما با واليبال همچنان كار مي‌كنيم چون برند مجيد يكي از 12 برند مورد تأييدي است كه فدراسيون جهاني واليبال با آن كار مي‌كند و طبق قوانين واليبال، در تورنمنت‌هاي بين‌المللي، تيم‌ها تنها مي‌توانند از برندهايي استفاده كنند كه مورد تأييد فدراسيون جهاني است. ما هر ساله 70 هزار فرانك سوئيس حق عضويت مي‌دهيم و بابت هر لباس 5 تا 10هزار فرانك براي انجام انواع آزمايش‌ها هزينه كرديم و سربلند بيرون آمديم چون از تكنولوژي روز استفاده مي‌كنيم. در 90 درصد لباس‌هاي ما از تكنولوژي كول‌مكس استفاده مي‌شود كه باعث مي‌شود عرق بازيكنان زودتر تبخير شده و به دليل مواد شيميايي كه در آن به كار مي‌رود زود خنك شوند و عضلاتشان نگيرد. تكنولوژي‌هاي ديگري هم البته هست كه باعث مي‌شود اشعه ماوراي بنفش خورشيد به پوست آسيب نزند يا موادي كه باعث نرمي پارچه مي‌شود تا بدن بازيكنان اذيت نشود. الان هم همان‌طور كه اشاره كرديد، صحبت‌هايي كرديم براي اسپانسري كاروان ايران.
افراد مشهور زيادي از برند دكتر ساعدي‌فر استفاده مي‌كنند اما ديدن پيراهن‌هاي مجيد برتن چه كساني او را خيلي خوشحال مي‌كند؟
بهترين پاداش برايم زماني است كه بازيكناني كه پيراهن‌هاي ما را بر تن دارند روي سكوهاي قهرماني مي‌روند و مدال مي‌گيرند. اين بهترين پاداش است اما يك بار هم چند سال قبل در انديمشك وارد مغازه‌ام كه شدم ديدم برادرم مي‌خندد و مي‌گويد چند نفر مي‌خواهند اسپانسرشان شوي. گفتم چه تيمي، گفت تيم چوپان‌ها. دو تيم از روستاهاي انديمشك بودند كه اسپانسرشان شديم و يك روز قبل از دربي كه پاي تلويزيون نشسته بودم خارج از كشور، چوپاني را در حال ني زدن نشان مي‌داد كه وقتي دوربين جلو رفت، ديدم برند مجيد را بر تن دارد كه برايم خيلي جالب بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار