کد خبر: 903209
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
شلیک‌های یک ساعته به کوادکوپتر اسباب بازی بوده است!

خبر تیراندازی‌‌‌‌‌‌شنبه شب در کاخ پادشاه سعودی در ریاض، وضعیت پایتخت عربستان را به شدت متشنج كرد و خبرهای ضد و نقیضی درباره وقوع تیراندازی منتشر شد؛ حادثه‎ای که برخی آن را كودتا علیه بن‌سلمان و حتی تلاش برای ترور وی عنوان كردند اما مسئولان سعودی با تأخیر چند ساعتی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر پادشاه را دلیل تیراندازی اعلام كردند.
در ساعات پایانی‌‌‌‌‌‌شنبه شب خبر تیراندازی در كاخ سلطنتی ملك سلمان، پادشاه سعودی در منطقه الخزامی ریاض منتشر شد كه بلافاصله به تیتر یك بسیاری از رسانه‌های منطقه تبدیل شد. از همان ابتدا تصاویر و فیلم‌های زیادی در فضای مجازی منتشر شد و درحالی كه مقامات سعودی به مدت چند ساعت در مقابل این حادثه سكوت كردند اما روایت‌های متفاوتی از این حادثه بیان شد.
برخی کاربران اینترنتی و فعالان خبری اعلام کردند درگیری‌های مسلحانه شدیدی در نزدیکی قصر الخزامی، که متعلق به «محمد بن‌سلمان‌» ولیعهد سعودی است، شروع شده و احتمال دادند که یک کودتا در عربستان در حال اجرا است. حتی گفته شد که ولیعهد سعودی از سوی نیروهای امریکایی به پناهگاهی در یک پایگاه نظامی سلطنتی در نزدیکی قصر منتقل شده و منابع امنیتی در حال تدارک انتقال او با استفاده از هواپیماهای امریکایی به مکانی امن هستند. به گزارش رویترز، برخی ویدئوهای تأیید نشده اشاره به این موضوع داشتند که تیراندازی به مدت چند دقیقه ادامه داشت. شبكه سومریه نیوز عراق هم اعلام کرد:«خبر‌‌‌‌‌‌هایی از کشته شدن شش نفر شامل دو امریکایی، دو انگلیسی، یک استرالیایی و یک سعودی در ریاض، پایتخت عربستان منتشر شده است». وبگاه رصد پروازی «فلایت رادار 24‌» نیز با انتشار یک عکس گزارش داد كه یک فروند هواپیمای GLF4 به عنوان آمبولانس هوایی سلطنتی عربستان از ریاض بلند شده اما مقصد و دیگر اطلاعات پرواز رصدی قابل دسترس نیست. فعالان رسانه‌ای معتقدند که وجود اختلافات ریشه‌ای بین برخی از شاهزاده‌های سعودی در خصوص پادشاهی محمد بن‌سلمان این روایت را تا حدودی تأیید می‌کند و احتمال دارد که اتفاقات شب شب در کاخ پادشاهی عربستان بخشی از پازل جنگ قدرت در دربار سعودی بوده باشد.
برخی کاربران به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس‌» نوشتند که فرمانده نیروی زمینی سلطنتی عربستان در حال هدایت گروهانی از ارتش برای سرنگون کردن شاه سعودی است. به گزارش الجزیره، عده‌ای از فعالان رسانه‌ای نیز مدعی هستند که برخی از عوامل دربار قصد داشتند «محمد بن‌سلمان‌» را ترور کنند تا بتوانند با این اقدام جلوی پادشاهی وی را بگیرند، چرا که تقریباً به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان قطعی شده است، اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. در تمام مدتی كه بازار شایعات نسبت به حادثه تیراندازی در كاخ سلطنتی ریاض داغ بود، مقامات سعودی سكوت كرده بودند. بالاخره، دو ساعت پس از تیراندازی خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد یک‌‌‌‌‌شنبه به نقل از رئیس پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی در نزدیکی قصر پادشاهی نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به آن بوده است. بر این اساس، سخنگوی پلیس منطقه ریاض گفت:«نیروهای امنیتی با تیراندازی به سمت این پهپاد کوچک، آن را از بین بردند و حادثه امنیتی رخ نداده است.» رئیس پلیس ریاض همچنین تأکید کرد که در زمان وقوع تیراندازی، ملک سلمان در قصر پادشاهی نبوده بلکه در مزرعه خود در الدرعیه حضور داشته است. منابع سعودی اما برای حفظ آبرو بعد از تیراندازی شدید، مدعی شدند روی این پهپاد، یک دوربین جاسوسی نصب بوده است. ادعای مقامات سعودی درحالی است كه فیلم و یا تصاویری از پهپاد سرنگون شده منتشر نشده است و این مسئله به ابهامات نسبت به واقعیات این حادثه افزوده است. مخالفان دربار سعودی با استناد به جهت تیراندازی‌‌‌‌‌ها گفته‌اند:«جهت تیراندازی‌‌‌‌‌ها به سمت آسمان و پرواز احتمالی یک پهپاد نیست بنابراین دولت ریاض دروغ می‌گوید. » سعودی‌‌‌‌‌ها كه از تیراندازی‌‌‌‌‌‌شنبه شب وحشت كرده‌اند، محدودیت‌‌‌‌‌هایی را برای خریداران پهپادهای اسباب بازی اعمال كردند. وزارت کشور سعودی روز یك‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد، کسانی که قصد دارند از چنین پهپاد‌‌‌‌‌هایی استفاده کنند باید مجوز لازم را داشته باشند.

احتمال كودتا

در بحبوحه بازار داغ شایعات نسبت به تیراندازی در ریاض، مجتهد، افشاگر پشت پرده خاندان سعودی روایت دیگری از ماجرای تیراندازی ارائه داده است. به گزارش شبکه روسیا الیوم، مجتهد درباره حادثه تیراندازی در صفحه توئیتر خود نوشت:«اطلاعات به دست آمده نشان‌دهنده تیراندازی در محله الخزامی و حمله با خودرو‌‌‌‌‌هایی است که تیربار حمل می‌کردند اما هنوز جزئیاتی درباره هویت مهاجمانی که در تیراندازی دست داشتند و هدف حمله و تعداد قربانیان منتشر نشده است. داستان پهپاد برای آرام کردن اوضاع درست شده است». وی فاش کرد:«برخی منابع می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان از دو طرف به هفت تن رسیده و بقیه مهاجمان ناپدید شده‌اند. یک طرف رسمی می‌گوید هدف حمله محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان بوده و عامل حمله یکی از جناح خاندان آل‌سعود است. احتمالاً پهپاد به عنوان بخشی از عملیات برای کمک به مهاجمان بوده اما تیراندازی ربطی به این مسئله ندارد و تبادل آتش میان دو طرف یک ساعت کامل ادامه داشت». از زمانی كه بن‌سلمان به عنوان ولیعهد سعودی انتخاب شد، اختلافات بین شاهزادگان سعودی تشدید شده است، تا جایی كه بن‌سلمان برای از میان برداشتن مخالفان خود، بیش از 200 تن از شاهزادگان مخالف را به بهانه فساد مالی بازداشت كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار