کد خبر: 902953
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
در آخرين روز سال 1396 راه آهن بين‌المللي مشهد - کرمانشاه در شرايطي با حضور رئيس جمهور براي اتصال غرب به شرق کشور افتتاح شد که هنوز برنامه مشخصي براي حرکت قطار آن وجود ندارد!
درحالي آخرين روز سال 96 قطار بين‌المللي تهران- بغداد بعد از گذشت يک قرن به دست رئيس‌جمهور افتتاح شد که هنوز سوت مستمر حرکت آن شنيده نمي‌شود. اين نيز درحالي است که قرار بود با افتتاح اين مسير روزانه بيش از يک و نيم ميليون مسافر و حدود 5 ميليون تن کالا جابه‌جا شود و حالا با حرکت يک در ميان قطار بيم آن مي‌رود که اين مسير هيچ وقت رنگ شکوفايي را به خود نبيند و بيش از اين توسعه نيابد. البته در اين راستا نماينده استان نيز نگران اين است که قطار کرمانشاه عمر طولاني نداشته باشد و دير يا زود مهر تعطيل بر سر آن کوبيده شود.
ميترا شهبازي

بيش از يک قرن است که کرمانشاهي‌ها منتظر شنيدن صداي حرکت قطار کرمانشاه هستند. قطاري که قرار بود با به حرکت در آمدن آن روي ريل، جداي از جابه‌جايي مطلوب جمعيت زيادي از مسافران، اقتصاد منطقه را هم شکوفا کند. بالاخره اين اتفاق در آخرين روز سال 96 رخ داد و رئيس جمهور قطار کرمانشاه را افتتاح کرد. با اين حال بعد از گذشت يکماه از افتتاح اين طرح هنوز به گفته عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، برنامه مشخصي براي حرکت قطار وجود ندارد. اين نيز درحالي است که برنامه ريزي براي احداث قطار کرمانشاه قدمتي طولاني دارد و به سال 1285 بر مي‌گردد. در آن سال بود که طرح اوليه خط راه‌آهن بين‌المللي تهران- بغداد به عنوان مسير اتصال شرق به غرب از سوي آلمان‌ها مطرح شد. با اينکه از همان زمان اجراي اين پروژه از اهميت بالايي برخوردار بود، اما به دليل وقوع اتفاقات و تحولات تاريخي متوقف شد و دوباره در سال 1380  و در دولت دهم اين پروژه به جريان افتاد. حالا با اينکه پيش از سال 97 اين طرح بين‌المللي رنگ افتتاح را به خود ديد؛ اما هنوز به صورت جدي و مستمر فعاليت خود را آغاز نکرده است. از اين رو مسئله تعطيل شدن دوباره طرح و اغماي طولاني آن دوباره مطرح است.

احتمال تعطيلي قطار کرمانشاه

در راستاي قوت گرفتن تعطيلي دوباره خط راه‌آهن کرمانشاه که در حال حاضر مسير کرمانشاه به مشهد آن افتتاح شده و قرار است دو هفته ديگر هم به راه‌آهن تهران متصل شود، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مي‌گويد:« متاسفانه مسئولان راه آهن اطلاع رساني درستي در رابطه با تاریخ و زمان سفرها انجام ندادند. از همين رو اين مسير با استقبال آنچناني از سوي مردم مواجه نشده است.» مصری با اشاره به اينکه مسئولین دولتی تهديد به گرفتن قطار از کرمانشاه به بهانه عدم استقبال مردم کرده‌اند، مي‌افزايد:« رفته رفته مردم نسبت به استفاده از قطار اقدام می‌کنند اما لازم است مسئولان نیز برنامه‌های قطار را اعلام کنند. متاسفانه تاکنون حتی یکی از مسئولان راه آهن هم برنامه‌های سفر با قطار را اعلام نکرده است.» وي ادامه مي‌دهد:« طي راه اندازی قطار، به صورت نمایشی یکی دو سرویس به مشهد رفت، در حالی که پس از آن هنوز مردم از ساعات حرکت، قیمت و خدمات ارائه شده اطلاعی ندارند.»

در حالي بي‌برنامگي بر سر بزرگترين پروژه حمل و نقلي کرمانشاه سايه انداخته است که حشمت الله فلاحت پيشه، نماينده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته به خبرنگار «جوان» گفته بود که با افتتاح اين طرح روزانه بيش از1 و نيم ميليون مسافر و حدود 5 ميليون تن کالا از طريق اين مسير جابه‌جا مي‌شود. خطي که قرار نبود فقط يک پروژه ملي باشد و بايد به يک مسير بين‌المللي تبديل مي‌شد. مسيري که قرار بود تردد مردم ايران و عراق را تسهيل و روابط دو کشور اسلامي را مستحکم تر کند.

مسئولان صبور باشند

علاوه بر تسهيل سفرهاي زيارتي از عتبات عاليالت به مشهد مقدس، قرار بود افتتاح راه‌آهن کرمانشاه ظرفيتي بزرگ براي فعاليت‌هاي اقتصادي باشد و گرد محروميت و بيکاري را براي هميشه از استان کرمانشاه کنار بزند. حالا بعد از شنيده شدن اولين سوت حرکت آن هنوز برنامه جامعي براي حرکت آن وجود ندارد. البته در اين بين نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار «جوان» با صراحت بيان مي‌کند:« تمام خبرهايي که در خصوص احتمال تعطيلي خط راه‌آهن کرمانشاه منتشر مي‌شود؛ همگي شايعه هستند.» چرا که به گفته احمد صفري تعطيلي خط آهن کرمانشاه که قرار است يک شاخه آن دو هفته ديگر افتتاح شود، امکان پذير نيست. علاوه بر اين هزينه‌هاي بسياري براي اين طرح شده است توجيهي براي توقف کامل آن وجود ندارد. وي در همين راستا ادامه مي‌دهد:« به طور قطع هر طرح بزرگي در ابتداي افتتاح ممکن است با کاستي‌هايي مواجه شود، اما اين به معناي تعطيل شدن طرح نيست.»

صفري با اشاره به اينکه هنوز اطلاع رساني خوبي براي قطار کرمانشاه نشده است، مي‌گويد:« با توجه به اينکه اين قطار به سمت ايلام و تهران هم کشيده مي‌شود و محوريت غرب کشور را به خودش اختصاص مي‌دهد، مي‌تواند به عنوان يکي از خطوط پر تردد کشور شناخته شود.»

به گفته اين نماينده مجلس، اين قطار ظرفيت اين را دارد که همچون فرودگاه کرمانشاه که از استان‌هاي اطراف مسافر مي‌پذيرد و به يکي از شلوغ‌ترين خطوط تبديل شود. بنابراين براي شکوفايي اين خط علاوه بر توجه مسئولان و  اطلاع رساني مناسب، نياز به زمان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار