کد خبر: 900017
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
با توجه به این که در هر دقیقه حدود ۱۵ لیتر آب از دوش خارج می‌شود، یک استحمام ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند ۱۵۰ لیتر آب را وارد شبکه فاضلاب کند؛ همچنین در موقع شست‌وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود حال آنکه می‌توان با یک سطل ۲۰ لیتری آب و یک تکه اسفنج این کار را انجام داد.
 
ایسنا: بخش عمده هدر رفت آب خانگی ناشی از شست‌وشو و استحمام است که با اتخاذ برخی راهکار‌های ساده می‌توان از آن جلوگیری کرد. از جمله راهکار‌های کاهش مصرف آب این است که وقتی شیر آب را باز می‌کنید تا آب گرم شود (در حمام، دستشویی یا آشپزخانه) آب سرد را بیهوده هدر ندهید. یک سطل زیر شیر آب بگذارید و آب را جمع کنید تا برای مصارف بعدی از آن استفاده شود؛ همچنین هنگام شستن لباس‌ها به صورت دستی آب چرک را دور نریزد بلکه از آن برای سیفون توالت استفاده کنید.

برای شست وشوی ظروف نیز بهتر است سینک ظرفشویی یا ظرفی را پر از آب کنید و ظروف را با آن آب بکشید تا هم آب کمتری هدر برود و هم فاضلاب کمتری تولید شود.

با هر بار استفاده از سیفون ۸ لیتر آب پاکیزه آلوده می‌شود

حدود یک چهارم آب خانگی در برخی کشور‌های توسعه یافته از توالت‌ها سرزیر می‌کند. هرگاه فردی سیفون توالت را می‌کشد به ناگاه حدود هشت لیتر آب پاکیزه به آب آلوده تبدیل می‌شود. در صورت باز بودن آب موقع مسواک زدن دست کم ۵۰ لیتر آبه هدر می‌رود بنابراین بهتر است مسواک زدن با استفاده از یک لیوان آب انجام شود.

موقع شست‌وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود

همچنین موقع شست‌وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. حال آنکه می‌توان با یک سطل ۲۰ لیتری آب و یک تکه اسفنج این کار را انجام داد. در مناطق پرباران با قراردادن یک سطل خالی در زیر ناودان می‌توان آب کافی و مناسبی را برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و سیفون‌ها به سادگی به دست آورد.

صنایع فلزی از قبیل: ذوب آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم و صنایع شیمیایی، پتروشیمی نفت، کاغذسازی و نساجی در فرآیند تولید خود نیازمند مقادیر بالای آب هستند. به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق به کارگیری مجدد ضایعات بازیافتی روش موثری برای صرفه‌جویی در مصرف آب به شمار می‌رود. برای مثال تولید آلومینیوم از ضایعات کهنه و آلومینیوم به جای سنگ معدن مصرف آب را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین کاشت گیاهان و درختچه‌های بومی و مقاوم در برابر خشکی در مقایسه با گیاهان غیر بومی که نیازمند آب زیادی هستند می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کند.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست، از کل منابع آبی کشور ایران، ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۱.۵ درصد در صنعت و بقیه به عنوان آب آشامیدنی مصرف می‌شود. (حدود ۷۰ درصد از این ۹۲ درصد هدر می‌رود).
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار