کد خبر: 899983
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئيس‌جمهور وعده داد
رئيس‌جمهور با تشريح وضعيت ايران در سال 96، پيش بيني کرد سال آينده سال سرمايه‌گذاري، رشد و توسعه اقتصادي و عدالت اقتصادي خواهد بود.

به گزارش ايسنا، حسن روحاني ديروز در حاشيه آخرين جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري هميشه منفي بوده است، اظهار کرد: سال ۹۶، نرخ سرمايه‌گذاري کشور مثبت بوده است و اين به معناي تحرک اقتصادي است. همچنين رشد اقتصادي در چهار سال گذشته به طور متوسط ۴/ ۸ درصد بوده است که رشد متوسط دنيا حدود ۲/ ۵ درصد است. وي با بيان اينکه کشور در مسير توسعه و رشد در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: قبل از دولت يازدهم، متوسط رشد ۲/ ۳ درصد بوده است که اين رقم به ۴/ ۸ درصد رسيده است. رشد اقتصادي امسال ما بالاي ۴/۵ درصد است و رشد ۹ ماهه اول سال جاري بدون نفت ۴/ ۷ درصد است.

مردم بين اعتراض و اغتشاش ديوار کشيدند

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به حوادث سال ۹۶، اظهار کرد: در کنار همه پيشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهاي غمباري داشته است. متأسفانه در زمين، دريا، هوا و آسمان حادثه داشتيم و عده‌اي از هموطنان خود را از دست داده‌ايم. مردم ما در اين حوادث نشان داده‌اند چقدر نوعدوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسيب‌ديدگان کمک کردند. روحاني همچنين با اشاره به اعتراضات دي ماه، بيان کرد: مردم به خوبي بين اعتراض و اغتشاش ديوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسميت مي‌شمارد اما اغتشاش و بي‌نظمي براي دولت قابل قبول نيست. مردم هم در روزهاي اعتراضات و هم در تظاهرات ميليوني خود اين فاصله را ايجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داريم و معتقديم بايد اشکالات گفته و رفع شود اما همه بايد قانون‌مند بوده و اموال و نظم عمومي را رعايت کنند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: گوش ما بايد براي سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصي ندارد که فقط به سمت قوه مجريه برود. بايد همه حرف مردم را بشنوند البته برخي نمي‌خواهند گوش بدهند در حالي‌که بايد فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازيت نيست. مردم انتقاد و پيشنهاد دارند و بايد به آنها توجه شود. ما با عمل بهتر خود مي‌توانيم همبستگي خود را بيشتر حفظ کنيم.

بدخواهان شکست‌هاي کم‌نظيري تجربه کردند

روحاني با اشاره به موفقيت‌هاي کشور در عرصه سياست خارجي، افزود: ما در اين سال موفقيت‌هاي خوبي داشتيم و بدخواهان ما شکست‌هاي کم نظيري را تجربه کردند. آنها روبه‌روي ملت ايران ايستادند و گفتند ايران در برجام به تعهدات خود عمل نکرده است، در حاليکه همه جهان در برابر آنها ايستادند و گفتند مرجع تشخيص عمل به برجام، آژانس انرژي اتمي است و آژانس هم تعهدات ايران را تأييد کرده است. آنها ناشيانه پرونده ايران در زمينه حقوق بشر را مي‌خواستند به سازمان ملل ببرند اما هيچ کس با آنها همراهي نکرد. در زمينه يمن نيز به ما تهمت زدند اما موفق نبودند. در زمينه انتقال پايتخت رژيم صهيونيستي به قدس هم موفق نبودند.

از منافع ملي خود نمي‌گذريم

روحاني همچنين تصريح کرد: شکست داعش در منطقه يکي ديگر از موفقيت‌هاي ما بود. من از همه کساني که از اين سرزمين حتي از نثار جان خود براي شکست داعش دريغ نکردند، تشکر کرده و در مقابل آنها تواضع مي‌کنم، اين پيروزي هديه بشريت بود. ثبات و امنيت منطقه همچنان هدف مهم ماست و اميدواريم موفقيت‌هاي بسيار خوبي در اين زمينه داشته باشيم. وي با اشاره به اينکه ما تعامل سازنده و عز‌تمند را با جهان ادامه خواهيم داد، گفت: چه امريکا يا يکي دو کشور کوچک منطقه بخواهد يا نخواهد، ما تعامل سازنده با جهان را ادامه مي‌دهيم اما از منافع ملي خود نمي‌گذريم و حامي منافع ملي خود خواهيم بود.
روحاني با تشکر از رهبري جهت حمايت‌ها و هدايت‌هايشان از دولت، تصريح کرد: ما همچنان به اين حمايت‌ها و هدايت‌ها نيازمنديم. من از مجلس هم تشکر مي‌کنم هم به خاطر رأي اعتماد به هيئت دولت در آغاز دولت دوازدهم و هم رأي اعتماد مجدد به سه وزير دولت. بسيار زيبنده بود که مجلس در روزهاي پاياني سال به سه وزير اعتماد کرد. از رئيس مجلس، هيئت رئيسه و نمايندگان مجلس تشکر مي‌کنم. ما در کنار مجلس و قوه قضاييه مي‌توانيم اقدامات بيشتري براي مردم انجام دهيم.

انتقاد و اعتراض را به رسميت مي‌شناسيم

وي همچنين با تشکر از رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان و تصويربرداران، اظهار کرد: رسانه‌ها واقعيت‌ها را منعکس مي‌کنند و من چه از رسانه‌هايي که با دولت همدلند و چه رسانه‌هايي که منتقد هستند، چه آنهايي که با لحن زيبا با ما صحبت مي‌کنند، چه آنهايي که با لحن متفاوت، تشکر مي‌کنم زيرا همه براي خدمت به کشور تلاش مي‌کنند و کارشان بسيار ارزنده است. روحاني ادامه داد: اميدوارم سال آينده، سال خوشحالي، اميدواري و نشاط در ميان مردم باشد. ما همانطور که انتقاد و اعتراض را به رسميت مي‌شناسيم بايد نشاط مردم را هم به رسميت بشناسيم. نبايد به مردم سخت بگيريم، بگذاريم مردم شاد باشند.

کشورهاي منطقه از بي‌ثباتي متضرر مي‌شوند

رئيس‌جمهور در ديدار يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان، مناسبات و همکاري‌هاي دو کشور را دوستانه، برادرانه و رو به گسترش دانست و بر ضرورت تلاش در راستاي توسعه و تقويت بيش از پيش روابط تهران – مسقط تأکيد کرد.
روحاني روز گذشته در اين ديدار، توسعه روابط بانکي و تسهيلات براي رفت و آمد تجار دو کشور را در گسترش مناسبات و همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي في ما بين حائز اهميت برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم به توسعه همه جانبه روابط و مناسبات و همکاري‌ها با عمان است. وي در ادامه با اشاره به اينکه امروز ايران و عمان مسئوليت سنگيني در قبال مسائل منطقه به دوش دارند و بايد با استفاده از تجارب خود در راستاي توسعه صلح و ثبات منطقه گام بردارند، افزود: هر چه منطقه ناامن و بي‌ثبات‌تر باشد، کشورهاي منطقه بيش از همه متضرر خواهند شد. رئيس‌جمهور اوضاع انساني در يمن را بسيار بحراني و نگران‌کننده دانست و با تأکيد بر ضرورت ارسال کمک‌هاي دارويي و غذايي براي مردم يمن و تلاش براي پايان دادن بمباران و کشتار مردم اظهار اميدواري کرد همکاري‌هاي متقابل ايران و عمان بتواند موجب کمک‌ به مردم يمن و برقراري صلح و آرامش در اين کشور شود.
يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان نيز با اشاره به روابط و همکاري‌هاي دوستانه و رو به گسترش دو کشور در سال‌هاي اخير، گفت: عمان همواره خواستار برقراري مناسبات همه جانبه و حداکثري با جمهوري اسلامي ايران بوده و در اين راستا تلاش مي‌کنيم تا گام‌هاي جديدي را در مسير گسترش همکاري‌هاي تجاري و فرهنگي در تهران – مسقط برداريم. وزير امور خارجه عمان با تقدير از اهتمام و جديت جمهوري اسلامي ايران براي تقويت صلح و ثبات در منطقه، گفت: درگيري‌ها در يمن جز مصيبت و نابساماني نتيجه‌اي براي منطقه به همراه نداشته و بايد تلاش کنيم تا هر چه سريع‌تر، کشتار مردم در اين منطقه به پايان رسيده و کمک‌هاي انسان‌دوستانه به دست مردم برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار