کد خبر: 899974
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان با اخراج قائم‌مقام پلیس فدرال
قائم‌مقام رئیس پلیس فدرال امریکا(اف‌بی‌آی) که ساعاتی قبل از اعلام بازنشستگی‌اش از سوی وزارت دادگستری امریکا اخراج شد...

قائم‌مقام رئیس پلیس فدرال امریکا(اف‌بی‌آی) که ساعاتی قبل از اعلام بازنشستگی‌اش از سوی وزارت دادگستری امریکا اخراج شد، اعلام کرد که یادداشت‌‌‌‌هایی را درباره مکالمات خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به مقامات تحقیقات پرونده ارتباط میان ستاد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا داده است. به این ترتیب دومین مقام مهم اخراج شده این نهاد امنیتی وارد دوئل کش‌دار با کاخ سفید شد.
جمعه شب، جف سشنز تنها ۲۶ ساعت مانده به موعد بازنشستگی اندرو مک‌کب، حکم اخراج او را صادر کرد و در توضیح آن هم گفت پس از بررسی تخلفات مک‌کب از سوی بازرس کل دولت، مشخص شده که مک‌کب اطلاعات محرمانه دولتی را بدون مجوز در اختیار رسانه‌‌‌‌‌ها قرار داده و همچنین تلاش در گمراه کردن مقام‌‌‌‌‌ها داشته است. در واقع مک‌کب که بار‌‌‌‌ها از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود ماه ژانویه گذشته تحت فشار استعفا داد و قرار بود یک‌‌‌‌شنبه (۱۸ مارس) بازنشسته شود. مک‌کب در اطلاعیه‌ای نسبت به اخراجش واکنش نشان داد و گفت به علت آنکه شاهد وقایع پس از اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، بوده مورد غضب قرار گرفته و به همین علت برکنار شده است مک کب عملاً با ارائه یادداشت‌هایش به کمیته تحقیقات می‌تواند شواهد بیشتری برای تأیید ادعا‌‌‌‌ها در خصوص اینکه ترامپ تلاش داشته است مانع اجرای عدالت و روند قضایی شود‌، فراهم کند.
ترامپ خوشحالی خود را از اخراج مک کب به این شکل در توئیتر بیان کرد: «‌اندرو مک‌کب اخراج شد. روز بزرگی برای زنان و مردان سختکوش اف‌بی‌آی است، روز بزرگی برای دموکراسی است. جیمز کومیِ متظاهر رئیس او بود و کاری کرد که مک‌کب همچون فردی پاک جلوه کند. او از تمام دروغ‌‌‌‌‌ها و فساد‌‌‌‌ها در بالا‌‌‌‌ترین رده‌های اف‌بی‌آی مطلع بود.» رئیس‌جمهور امریکا در توئیت‌های دیگری نوشت: «‌همان‌طور که گزارش نهایی تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره نشان داد هیچ ارتباط و همدستی میان ستاد من و روسیه نبوده است. اما همزمان (این گزارش) نشان داد که حجم زیادی از درز اطلاعات محرمانه و نشر اکاذیب و فساد در اف‌بی‌آی، وزارت دادگستری و وزارت خارجه وجود داشته است.»

ترامپ در پایان این توئیت از هشتگ #منجلاب-را-بخشکانیم استفاده کرده که یکی از شعارهای اصلی او در دوران انتخابات بود و ناظر بر این مدعا بود که مردم امریکا با انتخاب ترامپ قصد مبارزه با فساد دولتی و حکومتی در واشنگتن دی‌سی را دارند. همچنین جان داوید، یکی از وکلای شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ضمن خشنودی از اخراج مک کب، ابراز امیدواری کرد که مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و مسکو، هم به زودی اخراج شود. داوید که شنبه (۱۷ مارس - ۲۶ اسفند) در پاسخ به ایمیل نشریه دیلی‌بیست امریکا نظرش را درباره اخراج اندرو مک کب ابراز می‌کرد، نوشت: «‌دعا می‌کنم که راد روزنستاین (معاون دادستانی) هم شجاعتی چون دادستان کل (جف سشنز) از خود نشان دهد و به تحقیقات ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و روسیه که بر مبنای پرونده‌سازی نامعتبری که رئیس اندرو مک‌کب (جیمز کومی) به راه انداخته بود خاتمه دهد.» اشاره وکیل ترامپ به گزارشی است که جاسوس سابق بریتانیا، کریستوفر استیل درباره روابط ترامپ با مسکو و همچنین آنچه «‌بی‌بندباری‌های جنسی‌» ترامپ در سفرش به مسکو عنوان شده تهیه کرده بود. این در حالی است که مقام‌های اف‌بی‌آی می‌گویند گزارش کریستوفر استیل تنها منبع شکل‌گیری تحقیقات ترامپ- روسیه نبوده است بلکه اطلاعاتی که سازمان جاسوسی استرالیا در اختیار اف‌بی‌آی قرار داده بوده، آغازگر تمرکز روی ارتباط ادعایی میان اعضای ستاد آقای ترامپ و روسیه بوده است

واکنش تند مقاهای سابق امنیتی

جان برنان، مدیر سیا در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در واکنش به اخراج مک کب در توئیتر خود خطاب به ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نوشت: هنگامی که رشوه‌خواری، شیطان‌صفتی و فسادهای سیاسی شما آشکار شود، به جایگاه به‌حق خود به عنوان یک «‌عوام‌فریب بی‌آبرو در زباله‌دان تاریخ‌» خواهید رسید. ممکن است اندرو مک‌کب را قربانی کنید اما امریکا را نابود نخواهید کرد. امریکا بر شما پیروز می‌شود. همچنین دو مقام‌ نظامی سابق امریکا با انتقاد از رویکرد دونالد ترامپ مقابل روسیه، او را «تهدید جدی علیه امنیت ملی‌» خواندند. به نوشته روزنامه امریکایی «یو.اس.‌ای تودی»، «بری مک‌کفری» ژنرال چهار ستاره بازنشسته امریکا درباره ترامپ گفت که وی تهدیدی جدی علیه امنیت ملی امریکا است، زیرا از حفظ منافع حیاتی کشور مقابل حملات فعال روسیه سر باز می‌زند. مک‌کفری که در زمان «بیل کلینتون‌» رئیس‌جمهور اسبق امریکا رئیس «بخش دفتر ملی مبارزه با مواد مخدر» بود، در پیامی توئیتری که روز جمعه منتشر کرد، نوشت: «آشکار است که ترامپ به دلایل نامشخصی تحت سلطه ولادیمیر پوتین قرار دارد.» همچنین جیمز استاوریدیس، دریاسالار بازنشسته امریکایی نیز در این زمینه به شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «از نظر وضعیت کنونی با روسیه، رئیس‌جمهور ما باید درک کند که پوتین دوست امریکا نیست و این کشور به طور فعالی درصدد لطمه زدن نه تنها به منافع ملی بلکه سیاست خارجی امریکا است. من با ژنرال مک‌کفری موافقم که رئیس‌جمهور تمرکز کافی را بر تهدیدهای ناشی از روسیه ندارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار