کد خبر: 899963
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پنج، شش سالي مي‌شود كه برخی اقدامات آموزش و پرورش اهداف تربيتي راهيان نور را تحت‌الشعاع قرار داده است...
نفیسه ابراهیم زاده انتظام

پنج، شش سالي مي‌شود كه برخی اقدامات آموزش و پرورش اهداف تربيتي راهيان نور را تحت‌الشعاع قرار داده است،‌ به طوري كه بيشتر از بهره‌هاي تربيتي و فرهنگي اين اردوها، حواشي آن زير ذره‌بين افكار عمومي و نهادهاي نظارتي قرار گرفته است. بعد از ماجراي بدسليقگي برخي مدارس در اجباري كردن شركت دانش‌آموزان در اين اردوها و در نظر گرفتن نمره براي دانش‌آموزان شركت‌كننده، اكنون گرفتن وجه اردو از دانش‌آموزان، راهيان نور را مورد توجه قرار داده است. اين در حالي است كه تأمين تمام هزينه‌هاي برگزاري اردوهاي بازديد از مناطق عملياتي در مفاد تفاهمنامه انعقادي ميان ستاد راهيان نور كشور و آموزش و پرورش ديده و قرار شده جنبه مادي اين اردوها به حداقل برسد تا اهداف تربيتي و معنوي آنها برجسته شود.

باز هم مشاركت‌هاي اختياري

با اين وجود،‌مدارس به تناسب دوري و نزديكي مسير و تعداد روزهايي كه اردو طول مي‌كشد در قالب مشاركت اختياري از دانش‌آموزان وجه اردو مي‌گيرند. گفتني است مشاهدات «جوان» حاكي از آن است كه اين مشاركت اختياري از جنس كمك‌هاي اختياري والدين و دانش‌آموزان به مدارس است.
عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با «جوان» ضمن تأييد اين مطلب بر اختياري بودن شركت دانش‌آموزان در اردوهاي راهيان نور تأكيد و اظهار مي‌كند: والدين روال شركت فرزندانشان را در اردوها مي‌دانند و براي اين كار مشاركت مي‌كنند،‌از جمله مشاركت مادي و همانطور كه شركت در اين اردوها اختياري است مشاركت مالي در آنها نيز اختياري است.
وي مي‌افزايد: رقم اين مشاركت‌ها يكسان نيست و بسته به مسافت شهر و استان‌هاي مبدأ و طول دوره اردو متفاوت است.
كاظمي با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ميان بسیج و آموزش و پرورش در رابطه با برگزاري اردوهاي راهيان نور ادامه مي‌دهد: هزينه‌هاي اين اردوها به طور 50- 50 ميان طرفين تقسيم مي‌شود. البته ممكن است در برخي استان‌ها ميزان كمك‌هاي ستاد راهيان نور بيشتر باشد و در برخي استان‌ها سهم آموزش و پرورش بيشتر شود.
معاون آموزش و پرورش خاطرنشان مي‌كند: مشاركت مالي والدين در برگزاري اردوهاي راهيان نور حداقلي و مانند ساير اردوها است و ارتباطي به حمايت‌هاي سپاه ندارد.
اين در حالي است كه بنا بر اعلام ستاد مركزي راهيان نور اين ستاد هزينه‌هاي حمل و نقل، اعزام و اسكان، تغذيه و بيمه دانش‌آموزان و مربيان اعزامي به اين اردوها را متقبل شده است.
در عين حال به غير از اين موارد، هزينه پيش‌بيني شده ديگري وجود ندارد كه خارج از سهم آموزش و پرورش و نياز به دريافت پول از خانواده‌ها باشد.

خبرسازی برای فرصت‌طلبان

به بيان ديگر با وجودي كه ستاد مركزي راهيان نور با استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي خود سعي در افزايش ضريب اثرگذاري تربيتي حضور دانش‌آموزان در مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس دارد و در اين راستا بيشترين همكاري را با آموزش و پرورش مي‌كند، با اين حال سوء‌مديريت در برخي موارد در فرآيند ثبت‌نام تا اعزام باعث مي‌شود زحمات كشيده شده در اين راستا كمتر ديده شود و فرصتي براي بهره‌برداري‌هاي تبليغاتي فرصت‌طلبان در تخريب نفس بازديد از جبهه‌ها فراهم شود.
گفتني است امسال اعزام‌هاي دانش‌آموزي به مناطق عملياتي غرب و جنوب غرب كشور به هيچ عنوان جنبه اجباري ندارد و پس از كسب رضايت والدين دانش‌آموزان صورت مي‌گيرد. همچنين يك ميليون دانش‌آموز به همراه فرهنگيان به مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس اعزام مي‌شوند كه براي اين اعزام‌ها تا حد امكان از حمل و نقل ريلي به منظور كاهش احتمالي حوادث جاده‌اي استفاده شود.
چنانچه به طور متوسط از هر دانش‌آموز 10 هزار تومان هزينه سفر دريافت شود و از آمار يك ميليون نفري اعزامي، ‌هزار نفر را دانش‌آموزان شامل شوند 9 ميليارد تومان درآمد متوسط مدارس از اردوهاي دانش‌آموزي راهيان نور مي‌شود. اينكه آموزش و پرورش دست مدارس را براي تأمين كسري هزينه‌هاي جاري‌شان از طريق اخذ وجه اردوي معنوي راهيان نور باز بگذارد، خطري در كمين ارزش‌هاي انقلابي كشور به شمار مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار