کد خبر: 899369
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
دولت‌های غربی به رهبری امریکا که نگران سقوط خطوط دفاعی تروریست‌‌‌‌‌ها در غوطه شرقی هستند و طی چند روز گذشته از احتمال اقدام نظامی علیه دمشق حرف می‌زدند با واکنش جدی و قاطع مسکو مواجه شدند. روز گذشته رهبران روسیه هشدار دادند در برابر اقدام نظامی امریکا از سوریه دفاع خواهند کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته تأکید کرد، عواقب حمله به نیروهای دولت سوریه بسیار شدید خواهد بود. وی افزود: «اگر حمله‌ای از این نوع را شاهد باشیم، عاملان آن مطمئن باشند که شدید‌‌‌‌ترین عواقب در انتظارشان خواهد بود». این اظهارات وزیر خارجه روسیه پس از آن مطرح شد که نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل اواخر روز دو‌‌‌‌شنبه تهدید کرده بود در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، واشنگتن به دمشق حمله خواهد کرد.
هیلی گفت: «یک سال پیش که رژیم بشار اسد با گاز سارین به مردم حمله کرد، ما به شورای امنیت هشدار دادیم که اگر جامعه جهانی نتواند اقدام کند، کشور‌‌‌‌ها خودشان رأساً اقدام می‌کنند. آن روز ما به پایگاه هوایی که رژیم اسد از آنجا (پایگاه هوایی الشعیرات) حمله شیمیایی را ترتیب داده بود، حمله کردیم؛ امروز هم همان هشدار را تکرار می‌کنیم. هشدار می‌دهیم که علیه کسانی که می‌خواهند با حملات شیمیایی مردم را در برابر اراده خود تسلیم کنند به‌خصوص رژیم غیرقانونی سوریه، اقدام می‌کنیم، این مسیری نیست که خیلی دوست داشته باشیم وارد آن شویم ولی همان مسیری است که قبلاً نشان داده‌ایم که در آن گام نهاده‌ایم.» همزمان با شروع عملیات نیروهای دولتی سوریه برای آزادسازی آخرین مناطق تروریست‌‌‌‌‌ها در غوطه شرقی واقع در حومه دمشق دولت‌‌‌‌‌ها و رسانه‌های غربی فشارهای زیادی وارد می‌کنند تا مانع از سقوط تروریست‌‌‌‌‌ها شوند. آزاد‌سازی غوطه شرقی ضربه سنگینی برای دولت‌های غربی خواهد بود و می‌تواند تا حدود زیادی امنیت پایتخت سوریه را تأمین کند و به همین دلیل امریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع از سقوط غوطه شود. در همین راستا مقامات و رسانه‌های غربی با مطرح کردن اتهامات تکراری شیمیایی سعی می‌کنند زمینه اقدام نظامی مستقیم غرب را فراهم آورند.
اما این تلاش‌های غربی‌‌‌‌‌ها با واکنش روز گذشته روسیه تا حدود زیادی خنثی شد. علاوه بر سرگئی لاوروف، وزارت دفاع روسیه رسماً اعلام کرد چنانچه جان نیروهای نظامی این کشور در سوریه با اقدامات امریکا تهدید شود، مسکو قاطعانه وارد عمل خواهد شد. والری گراسیموف‌، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: «ما مستشاران نظامی روس و نمایندگان مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه و نظامیانی در دمشق و در پایگاه‌های نظامی سوری داریم». پیش‌تر وزارت دفاع روسیه گفته است که اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه تروریست‌‌‌‌‌ها در سوریه قصد دارند حملاتی شیمیایی را علیه غیرنظامیان انجام دهند و دولت سوریه را مقصر این حملات جلوه دهند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در این رابطه گفت: گروه‌های مسلح قبلاً غیرنظامیان را به غوطه شرقی برده‌اند تا قربانی حملات شیمیایی باشند و کلاه‌سفید‌‌‌‌ها نیز قبلاً به آنجا رفته‌اند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه ادامه داد: پس از این حمله شیمیایی، امریکا دولت سوریه را به هدف گرفتن غوطه شرقی متهم خواهد کرد و پس از آن نیز مدعی وجود شواهدی مبنی بر کشتار جمعی غیرنظامیان سوری به دست دمشق و روسیه خواهد شد. نیروهای موسوم به کلاه‌سفید‌‌‌‌ها فعالیت خود را در سوریه با پوشش کمک به مردم سوریه و امدادرسانی به غیرنظامیان سوری آغاز کرده‌اند اما پشت پرده اهداف تروریست‌های تحت حمایت غرب را پیش می‌برند. همچنین«بشار جعفری‌» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهارات روز سه‌‌‌‌‌شنبه نیکی هیلی علیه دمشق را «تحریک‌آمیز‌» خواند و اعلام کرد که این اظهارات مسئول امریکایی، تشویق مستقیم تروریست‎‌‌‌‌ها برای استفاده از «سلاح شیمیایی» است. وی همچنین از شورای امنیت خواست به اشغالگری امریکا در اراضی سوریه پایان دهد و جنایت‌های ضد بشری آن علیه مردم سوریه را متوقف کند.

توافق امریکا و ترکیه درباره منبج

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد که نقشه‌راه مشترک با امریکا برای خروج شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق (YPG) از شهر منبج روز 19 مارس تدوین می‌شود. به نوشته روزنامه «دیلی صباح‌» وی با بیان اینکه ترکیه بر خروج کرد‌‌‌‌ها از منبج و تحویل سلاح‌های امریکایی نظارت می‌کند، تهدید کرد اگر این کار‌‌‌‌ها انجام نشود، مجبور به عملیات نظامی در منبج خواهند بود. وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود که برای اقدام در شهر منبج از دولت سوریه به ریاست «بشار اسد» هیچ اجازه نخواهند گرفت و با امریکا تا زمان برقراری امنیت کامل در تمام سوریه، در این شهر باقی خواهند ماند. چاووش‌اوغلو در ادامه گفت که چنین مدلی برای شرق رودخانه فرات و شهر «الرقه» نیز اجرا خواهد شد. پیش‌تر منابع دیپلماتیک به روزنامه «حریّت‌» گفته بودند که امریکا با خروج تدریجی کرد‌‌‌‌ها از منبج و غرب رود فرات موافقت کرده است. مقامات آنکارا بار‌‌‌‌ها با بیان اینکه واشنگتن به تعهدات خود برای عقب راندن کرد‌‌‌‌ها از منبج عمل نکرده، تهدید کرده بودند که عملیات نظامی شاخه زیتون را به این مناطق گسترش می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار