کد خبر: 899337
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
توليد مواد‌مخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسيد
بيش از3 هزار و700 شهيد مبارزه با مواد مخدر و 2 ميليون و 800 هزار معتاد و درگيري بيش از 10 ميليون خانواده با اعتياد ماحصل قرار گرفتن كشورمان در مسير ترانزيت مواد‌مخدر جهان است و...
زهرا چيذري

بيش از3 هزار و700 شهيد مبارزه با مواد مخدر و 2 ميليون و 800 هزار معتاد و درگيري بيش از 10 ميليون خانواده با اعتياد ماحصل قرار گرفتن كشورمان در مسير ترانزيت مواد‌مخدر جهان است و بنا به تصريح دبير كل سازمان ملل ايران به تنهايي چهار برابر كشورهاي ديگر انواع مواد‌مخدر كشف مي‌كند، اما رشد 50 درصدي خريد و فروش مواد‌مخدر در فضاي مجازي و همچنين افزايش 25 درصدي آمار اعتياد زنان خطرات تازه‌اي است كه همه كشورهاي جهان را تهديد مي‌كند. جالب اينجاست كه با وجود گردش مالي 90 درصدي خريد و فروش مواد‌مخدر در كشورهاي غربي تاكنون هيچ سرنخي از تجار مواد‌مخدر از سوي سازمان ملل ارائه نشده است.
سالانه چند هزار تن مواد‌مخدر در افغانستان توليد و به سمت كشورهاي خارجي ترانزيت مي‌شود، يكي از ‏كشورهاي قرباني در مسير ترانزيت ايران است. به همين خاطر هم هست كه بيشترين تبعات اين ترانزيت مرگ، ايران را درگير مي‌كند و در مسير مبارزه با مواد‌مخدر و بستن مسير عبور اين مواد از كشور به سوي ديگر كشورها و حتي كشورهاي اروپايي و امريكا كشورمان تلاش‌هاي بي‌شائبه‌اي انجام داده و تاكنون3 هزار و 700 تن از نيروهاي مرزباني ناجا در مرزهاي شرقي كشور در راه مبارزه با قاچاقچيان مواد افيوني به شهادت رسيده‌اند؛‌شهدايي كه خيلي‌هايشان گمنامند.

رشد 50 درصدي فروش مواد‌مخدر در فضاي مجازي

حالا آنطور كه عبدالرضا رحماني فضلي مي‌گويد توليد مواد‌مخدر در افغانستان افزايش يافته و به 9 هزار تن رسيده‌است. وزير كشور تأكيد مي‌كند: فروش مواد‌مخدر در فضاي مجازي طبق آمارهاي جهاني ۵۰ درصد رشد داشته است و همچنين اعتياد زنان بر اساس همين آمار ۲۵ درصد افزايش نشان مي‌دهد كه همه اينها خطرات جدي براي تمام كشور‌ها دارد.
وي مي‌افزايد: در ديدار با معاون دبير كل سازمان ملل در رابطه با موضوعات منطقه به خصوص افزايش توليد مواد‌مخدر در افغانستان كه بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در اين ديدار قرار شد سازمان ملل همكاري بيشتري با جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه پيشاني مقابله و مبارزه با مواد‌مخدر است، داشته باشد. به گفته وزير كشور در اين ديدار در خصوص اجراي طرح معيشت جايگزين و توسعه پايدار در افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. رحماني فضلي درباره جزئيات اين طرح مي‌گويد: اين طرح را ايران و افغانستان تهيه كردند و سازمان ملل هم بايد نماينده تام‌الاختيار خود را معرفي كند تا آن را اجرايي كنيم كه قرار شد اين كار از طرف آنها زودتر انجام شود.
رحماني فضلي با بيان اينكه طبق گفته‌هاي معاون دبيركل سازمان ملل، ايران به تنهايي چهار برابر ساير كشورها انواع مواد‌مخدر كشف مي‌كند كه از جمهوري اسلامي ايران به‌دليل اقدامات انجام شده تقدير و تشكر كردند، مي‌افزايد: همكاري‌هاي سه جانبه ايران، افغانستان و پاكستان كه مورد نظر معاون دبيركل سازمان ملل هم بوده بايد تقويت شود.
به گفته وي سازمان ملل قول داده حمايت بيشتري در زمينه‌هاي سياسي، مقررات و قوانين، تجهيزات و كمك‌هاي اطلاعاتي در سطح بين‌المللي داشته باشد. وزير كشور با تأكيد بر اينكه سازمان ملل تاكنون هيچگونه كمك مالي براي مبارزه با مواد‌مخدر به ايران نداشته است، مي‌افزايد: ما از آنها كمك مالي نخواستيم،‌اما در انتظار كمك‌هاي اطلاعاتي داريم كه بحث مهمي در زمينه مقابله و مبارزه است. رحماني فضلي تصريح مي‌كند: در زمينه پولشويي نيز همواره توصيه مي‌كنند اقدامات مربوط به پولشويي را اجرا كنيم كه جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه اقدامات خوبي داشته است،‌اما سؤال ما اين است كه با توجه به اينكه بيش از ۹۰ درصد گردش مالي مواد‌مخدر در سيستم‌هاي كشورهاي غربي انجام مي‌شود،‌اگر درست مي‌گويند بايد در اين كشورها جلوي اين گردش مالي را بگيرند و سرنخ‌هاي افرادي كه از فروش و توليد مواد‌مخدر تجارت مي‌كنند به ما بدهند،‌اما تاكنون اطلاعات يك مورد هم ارائه نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار