کد خبر: 898188
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز :

مریم افکاری که در آستانه روز زن و مادر صورت گرفت در پاسخ به این سوال که در دهه‌ها و سال‌های اخیر چه عواملی باعث شده که روز به روز دختران، زنان و بانوان جوامع ما با فرهنگ، زندگی و سیره‌ زنان پرافتخار جهان اسلام چون حضرت زهرا(س) فاصله بگیرند، اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه یک مادر تربیت و هدایت درست فرزند است که به نظر می‌آید خانواده‌ها به خاطر فاصله گرفتن و عدم آشنایی با آموزه‌های دینی و اسلامی از این رسالت خطیر فاصله گرفته‌اند.

این فعال دانشجویی دانشگاه تبریز اضافه کرد: از مهم‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است که دین اسلام برای تربیت و تعالی انسان‌ها بر این اصل مهم تاکید داشته زیرا شخصیت به عنوان یک نقطه کانونی در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی تربیتی قرار می‌گیرد و در شکل‌گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی برجای می‌گذارد.

حضرت زهرا (س) بهترین الگوی عملی برای زنان نسل امروز است

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه از آنجایی که نیاز به الگو از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وامی‌دارد تا با در نظر داشتن الگوی مورد نظر، تلاش هدف‌دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی در پیش گیرد، یادآور شد: بهترین و کامل‌ترین اسوه و الگو برای همه انسان‌ها در تمام زمان‌ها، پیامبر اکرم (ص) است.

وی با بیان اینکه بانوان به دلیل خلق و خوی و مسوولیت‌های خاص زنانه، لازم است از جنس خود نیز الگویی داشته باشند، تصریح کرد: آنچه که در زندگی کوتاه حضرت زهرا (س) برای اسوه‌پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر متبلور شده است، سیره حضرت در عرصه خانواده، همسرداری و تربیت فرزندان است.

افکاری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و عصر حاضر به دلیل تغییر سبک زندگی و تغییر در الگوگیری و اسوه‌ها، متاسفانه زنان ما کمتر سیره و زندگی حضرت زهرا (س) را الگوی خویش قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد:در همین راستا نیاز است که دستگاه‌ها و متولیان امر جایگاه صحیحی از حضرت زهرا (س) و سبک زندگی وی داشته و برای جوانان تبیین کنند.

به گفته وی، تهاجم فرهنگی و هجمه بنیادین به خانواده‌ها، تغییر سبک زندگی و الگوها و بدل شدن آن از نوع اسلامی و ایرانی به نوع غربی و مدرن، استفاده نادرست و نا بجا از رسانه‌های غربی، عدم شناخت کافی و دقیق از سیره زندگانی حضرت زهرا (س) و عدم تبیین سیره آن حضرت متناسب با زمان حال برای نسل امروز و ... عواملی هستند که موجب شده دختران و بانوان ما با فرهنگ و سیره حضرت زهرا (س) فاصله بگیرند.

خانواده‌ها دختران را در جامعه به حال خود رها نکنند

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه دختران امروز مادران فردای این جامعه هستند، تصریح کرد: مادرانی که باید نسل‌های آینده را برای پیشبرد جامعه تربیت کنند، اما اگر دختر امروز و مادر فردا در گرداب مشکلات ریز و درشت باشد، نمی‌تواند به‌درستی نسلی را برای جامعه آینده تربیت کند.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه در پاسخ به این سوال که امروزه مشکل دختران و زنان عصر امروز چیست، گفت: بی‌مهری خانواده به دختران جوان و توجه‌نکردن به خواسته‌هایشان یکی از مشکلات جامعه دختران است.

به گفته وی، وقتی خانواده نسبت به فرزند دختر خویش بی‌توجه است و او را در جامعه رها می‌کند همین امر باعث می‌شود این دختر مهر و محبت را از خانواده دریافت نکرده، آن را بیرون از خانه جست‌وجو کند و دچار مشکلات حادتری شود که عواقبش حتی خانواده را هم درگیر می‌کند.

افکاری یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که دختران امروزی با آن مواجه هستند و این مسئله فقط به خودشان برمی‌گردد، بحث توجه بیش از حد به ظاهر است که همه این‌ها به‌خاطر تبلیغات سوء در جامعه است، تبلیغاتی که دختران جوان را به‌جای سوق دادن به سوی موفقیت و معنویت به سمت ظاهر برده است و آنها را از توجه به مسائل مهم زندگی واداشته است.

وی اضافه کرد: دوگانگی بین سنت و مدرنیته باعث سردرگمی‌های زیادی در نسل امروز شده است و این مسئله بیشتر دختران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

رسالت مهم زن مسلمان تربیت فرزندان ولایی و سالم به جامعه است  

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه باید برای دختر امروز الگوسازی درستی تبیین کرد، گفت: آن الگو باید با زبانی نرم و امروزی برای آنها بیان شود تا باورپذیر باشد، چه الگویی بهتر و زیباتر از فاطمه زهرا (س)، الگویی چون زینب (س) و تمام زنان مومن و موفق و متعهد سرزمین‌مان؟!

وی در ادامه و پاسخ به این پرسش که در وضعیت فعلی جهان اسلام، وظیفه و رسالت زن مسلمان چیست، افزود: در وضع فعلی جهان اسلام مهم‌ترین وظیفه و رسالت زنان در نهاد خانواده مهم انگاشتن اصالت آن و تربیت نسل ولایی است.

این فعال دانشجویی دانشگاه تبریز یادآور شد: اگر پایه‌ اصلی تربیت و رشد صحیح فرد برای اجتماع را در خانواده جست‌وجو کنیم، زن به عنوان مربی خانواده و عامل اصلی انتقال ارزش‌ها، اصیل‌ترین نقش‌ها را بر عهده دارد.

به گفته وی، با توجه به نقش زن در خانواده، یکی از رسالت‌های مهم بانوان، اهمیت به کانون خانواده و سعی در حفظ این نهاد است، به‌خصوص در عصر حاضر که مهاجمان فرهنگی جنگ علیه این نهاد تأثیرگذار را آغاز کرده‌اند و بنا دارند که با تخریب کانون خانواده، به عنوان اصلی‌ترین مرکز انتقال ارزش‌ها، مانع انتقال ارزش‌های دینی و ملی به نسل آینده شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر