کد خبر: 897720
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کاهش 78 درصدی بارندگی در سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 در سمنان، چالش کم آبی در این استان را شدت بخشیده است که به تاکید کارشناسان برای تامین این نیاز اساسی منطقه باید تدابیر ویژه ای از سوی مسوولان کشوری اتخاذ شود.
 براساس برآورد کارشناسان تا سال 1420، استان سمنان از خشکسالی آسیب جدی خواهد دید به طوری که اکنون برای تولید آب در سمنان باید 300 متر عمق زمین را حفاری کرد در حالی که در 20‌ سال گذشته این رقم حدود 50 متر بود.
اگرچه تاکنون به گفته برخی از مسوولان اقدامات عملی برای رفع معضل آب در سمنان انجام نشده است در شرایط کنونی باید برنامه های تولید آب در استان سمنان عملیاتی شود تا دغدغه های موجود کاهش یابد.
کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان اکنون به 143 میلیون متر مکعب در سال رسید و عواملی نظیر خشکسالی، اضافه برداشت‌های مستمر چاه‌های عمیق، باعث شده است، یعنی به نوعی عامل اصلی برهم خوردن تعادل چرخه تغذیه و برداشت آب در حقیقت، بی‌توجهی به مساله مدیریت منابع آب در طول سال ها بوده است.
به گفته کارشناسان سطح آب زیرزمینی در چند سال گذشته می بایست در سمنان افزایش می یافت، به دلیل کاهش بارش های سال های متمادی، همچنان به افت خود ادامه داده و پیامدهای جبران ناپذیر بحران آب مانند شور شدن آب، نشست زمین و ایجاد شکافها در سطح دشتها، پدیده بیابانزایی به خاطر کاهش منابع زیرزمینی در دست ها و سایر مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد.
علاوه بر این موضوع چالش کمبود آب توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
همچنین کاهش نزولات جوی در سال 96 بر میزان بحران آبی در سمنان افزوده به طوری که به گفته کارشناسان، بارش باران در استان در سال 96 در مقایسه با مدت بلند مدت 30 ساله 19.3 دهم درصد کاهش یافت.
در سال 96 در سمنان به طور متوسط 40 میلی متر بارش باران ثبت شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 78 درصد کاهش یافته است.
در این ارتباط، ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان  با بیان این که 78 درصد میزان بارندگی در استان در مقایسه با سال 95، کاهش پیدا کرده است، گفت: 44 درصد آب موجود در رودخانه‌های استان بر اثر کاهش نزولات جوی خشک‌شده است.
وی بابیان اینکه 44 درصد آب موجود در رودخانه‌های استان سمنان تنها در یکسال اخیر خشک‌شده است، افزود: مشکل کمبود آبی تنها مختص به استان سمنان نیست در همه جای کشور این معضل وجود دارد که بافرهنگ سازی و تشریح کمبود منابع آبی برای عموم ، می توان مردم را به استفاده صحیح از آب ترغیب کرد.
وی کاهش نزولات جوی و بارندگی را یکی از عواملی دانست که به پدیده خشکسالی دامن می زند و گفت: طبق آمارها با کاهش 78 درصدی بارندگی طی سال جاری مواجه هستیم.
به گفته وی، حجم تولید آب در رودخانه های استان سمنان در سال 95 حدود300 میلیون مترمکعب بوده که اکنون به کمتر از 140 میلیون متر مکعب رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خاطرنشان کرد: حجم سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان با افت 60 درصدی روبرو است، این سد مخزنی 20 میلیون متر مکعب گنجایش دارد اما این میزان به دلایل متعدد نظیر کاهش نزولات جوی و برداشت‌های بی‌رویه تنها از 12 درصد حجم خود ،آب دارد.
حیدریان بابیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی استان سمنان 87درصد است، تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی این مهم می‌طلبد تا به سمت تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح و افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی حرکت کنیم که خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در استان انجام‌شده است.
وی افزود: کاهش نزولات جوی، برداشت‌های غیرمجاز و حفر چاه بی‌رویه باعث شد تا امروز با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم و اگر برای حل آن چاره‌اندیشی صورت نگیرد به طور یقین در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین باید به سمت فرهنگ‌سازی و استفاده از نحوه مدیریت صحیح
آب گام برداریم.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها