کد خبر: 896240
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
بقاياي اجساد 44 نفر از‌ مسافران‌ هواپيماي آسمان در روز سوم حادثه کشف شد
«صحنه دلخراشي بود» اين اولين جمله كوهنورد محلي است كه عصر ديروز پس از سه‌روز از سقوط هواپيماي آسمان خودش را به لاشه هواپيما رساند و مشاهدات خودش را با خبرنگاران در ميان گذاشت.
روز گذشته و در سومين روز جست‌وجو براي شناسايي محل سقوط هواپيما با بسيج تمامي گروه‌هاي امدادي، سپاه و ارتش شروع شد و سرانجام تكاوران ارتش و امدادگران عصر ديروز به پيكر‌هاي اين سانحه هوايي دست يافتند. 
هواپيماي ‌اي‌آر‌تي شركت هواپيمايي آسمان به شماره پرواز‌3704 ساعت 8 ‌صبح روز يك‌شنبه از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه ياسوج پرواز كرد. اين هواپيماي مسافربري را كه كاپيتان حجت‌الله فولادي از خلبانان با سابقه و خبره كشور بود به همراه كاوه خليلي خلبان دوم هواپيما هدايت مي‌كرد تا اينكه حدود 45‌دقيقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپديد شد. همان لحظات اوليه از سوي مسئولان هواپيمايي اعلام شد هواپيماي‌اي‌آر‌تي در 45 مايلي شهر ياسوج در نزديكي شهرستان سيمرم حوالي روستاي بيده با كوه دنا برخورد و با 66 مسافر و خدمه سقوط كرده است. لحظاتي بعد از اعلام اين خبر تيم‌هاي امدادي و عملياتي زيادي به نزديكي محل حادثه اعزام شدند و جست‌وجو براي يافتن لاشه هواپيما را آغاز كردند. شرايط بد جوي و برف و بوران كار را براي امدادرسانان دشوار كرد. به طوريكه هليكوپترهاي هوانيروز به سبب شرايط بدي جوي هيچ ردي از لاشه هواپيما پيدا نكردن و بدين ترتيب جست‌وجو براي يافتن لاشه هواپيما به روز دوم موكل شد. 
  
دومين روز جست‌وجو هم بدون نتيجه بود 

عمليات جست‌وجوي لاشه هواپيما در دومين روز از حادثه همچنان در حوالي شهرستان سميرم ادامه پيدا كرد. اميد مي‌رفت با بهتر شدن وضعيت جوي كار براي نيروهاي امدادي آسان‌تر شود و امدادگران بتوانند ردي از لاشه هواپيما پيدا كنند. سحرگاهان روز دوم تعداد زيادي از كوهنوردان و امدادگران براي يافتن ردي از هواپيماي سقوط كرده دل به كوه زدند. در حالي كه تلاش‌ها ادامه داشت خبرهايي از مبني بر پيدا شدن لاشه هواپيما منتشر شد. خبرها حكايت از اين داشت عكس‌ها و فيلم‌هاي گرفته شده از سوي هلیكوپترهاي اعزامي به محل حادثه لكه سياهي را در كوه دنا نشان مي‌دهد كه احتمال مي‌رود قطعه‌اي از هواپيماي سقوط كرده باشد اما ساعتي بعد مسئولان اعلام كردند كه لكه‌هاي سياه ديده شده هيچ ربطي به قطعات هواپيما ندارد.  در حالي كه عكس‌هاي ارسالي از سوي عكاسان حاضر در محل حادثه نشان مي‌داد هواي آن منطقه صاف است و كوه‌ها به راحتي ديده مي‌شوند، مسئولان اعلام كردند تلاش‌ها براي يافتن لاشه هواپيما در روز دوم نيز به سبب بدي آب و هوا بدون نتيجه ماند. 
 
اعتراض يكي از اعضاي خانواده قربانيان حادثه به وزير راه 

عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي صبح روز دوشنبه براي بررسي آخرين وضعيت سانحه هواپيما راهي محل حادثه شد. وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره نقص فني اين هواپيما در بهمن‌ماه و لغو شدن يكي از پروازهايش گفت: نقص فني چند روز گذشته هواپيما ارتباطي با سانحه روز يك‌شنبه ندارد. در ادامه حضور وزير راه در محل حادثه و صحبت‌هاي وي در جمع خبرنگاران و امدادگران با اعتراض يكي از افراد خانواده قربانيان روبه‌رو شد. اين فرد كه به شدت آشفته بود به وزير راه گفت: آقاي وزير اين هواپيما چندين بار دچار مشكل شده بود  و چند بار هم خلبان خبره آن موفق شده بود آن را فرود آورد آيا با اين اوصاف خود شما سوار چنين هواپيمايي مي‌شويد. حرف‌هاي اين مرد هنوز تمام نشده بود كه محافظان وزير او را از محل دور كردند و وزير هم به راهش ادامه داد. اين مرد خيلي تلاش كرد تا دوباره خودش را به وزير برساند و حرف‌هاي دلش را بازگو كند، اما موفق نشد و فرياد‌كنان گفت كه آقايان فقط براي گرفتن عكس سلفي به منطقه مي‌آيند. روز دوم هم با وجود پرواز‌هاي سه فروند هليكوپتر بر بالاي كوه دنا بدون پيدا شدن اثري از هواپيماي سقوط كرده به پايان رسيد. 
 
هليكوپترهاي سپاه محل سقوط هواپيماي را شناسايي كردند 

تلاش‌ها در روز سوم در حالي شروع شد كه به گفته مسئولان و امدادگران با توجه به كاهش تراكم توده‌هاي ابر در ارتفاعات و افزايش ميدان ديد، احتمال يافتن لاشه هواپيما قوت گرفت. صبح روز سه‌شنبه عمليات با اعزام 30‌پهپاد و هفت‌بالگرد  براي جست‌وجوي لاشه هواپيما و عكس‌برداري هوايي از منطقه آغاز شد. همچنين به گفته محمد‌ياوري، مدير روابط عمومي ارتش در منطقه اصفهان يك فروند هواپيماي اف‌14 براي رصد وضعيت هواپيماي سقوط كرده بر بالاي كوه دنا به پرواز در آمد. در حالي كه تلاش براي پيدا كردن لاشه هواپيما ادامه داشت، سردار شريف، سخنگوي سپاه پاسداران از پيدا شدن لاشه هواپيما توسط بالگرد‌هاي نيروي هوا فضاي سپاه خبر داد. سردار شريف گفت: دو فروند بالگرد نيروي هوا فضاي سپاه كه براي جست‌و‌جو از تهران عازم ياسوج شده بودند، پس از پرواز در منطقه حادثه به مختصاتي كه پهپادها اعلام كرده بودند لاشه اين هواپيما را حدود ساعت 9:50 در ارتفاعات كوه دنا كشف كردند. وي افزود: در تصاوير گرفته‌ شده حتي آرم و نشان هواپيما هم به خوبي مشخص است و پيدا شدن محل سقوط اين هواپيما ديگر قطعي است. 
  
تيم‌هاي امدادي آماده حركت به محل كشف لاشه 

سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات پس از شناسايي محل لاشه هواپيما گفت: ماهرترين خلباني كه امكان پرواز به منطقه داشت به همراه يك تيم اعزام شد تا راه‌هاي سريع اعزام به محل بررسي شود. وي با بيان اينكه چهار فروند بالگرد آماده پرواز هستند، گفت: ۱۰۰‌نفر تيم برف و يخ در منطقه داريم كه همه در همين منطقه متمركز شده‌اند و ۲۱۴‌نفر نيز به عنوان تيم پشتيبان در منطقه حضور دارند. 
 
كلاه سبزها براي انتقال اجساد به محل حادثه اعزام شدند 

امير سرتيپ حيدري بااشاره يه اينكه كلاه سبزهاي ارتش براي يافتن اجساد سانحه هوايي به محل اعزام شدند، گفت: تكاوران ارتش براي يافتن اجساد در نزديكي محل سقوط هواپيما پياده شدند. كماندوها و تكاورهاي تيپ 65 نيرو مخصوص و تكاوران شيراز براي صعود به ارتفاعات 13‌هزار پايي دنا عمليات خود را آغاز كردند. 
به گفته وي تيم‌ها به امكانات انتقال اجساد روي برف مجهز هستند و آمادگي حضور از راه هوايي نيز وجود دارد. همچنين امير كيومرث‌شرفي، معاون عمليات نيروي زميني ارتش پس از اعزام كماندوها به محل حادثه گفت: سعي داريم قبل از تاريكي هوا و تغيير وضعيت جوي تخليه اجساد را انجام دهيم. 
  
امكان ريزش بهمن در مكان وقوع سانحه

يكي از خلبانان حاضر در محل حادثه با اظهار نگراني از ريزش بهمن در محل كشف لاشه هواپيما گفت: من در آن مناطق با هليكوپتر زياد پرواز كردم. صداي ملخ هليكوپتر و توليد امواج صوتي آن در مناطق كوهستاني چند برابر مي‌شود. مخصوصاً اگر در دره و اطراف بسته باشد. حال با پيدا شدن محل لاشه هواپيما و دره بودن آن با تردد پشت سر هم هليكوپترها، خطر بسيار محتمل ريزش بهمن هم روي لاشه هم روي اجساد و حتي نيروهاي امدادي وجود دارد كه در اين‌صورت با ريزش خروارها برف همه مدفون شده و ديگر هيچگونه اقدامي متصور نيست. 
 
امدادگران شب در منطقه مي‌مانند 

در حالي كه تلاش‌هاي نيروهاي امدادي و تكاوران ارتش تا عصر روز سوم براي رسيدن به لاشه هواپيما ادامه دارد، شاهين فتحي گفت: با توجه به وضعيت جوي و شرايط سخت و هواي بسيار سرد در محل سقوط هواپيما و نزديك شدن به غروب، نيروهايي كه به محل مي‌روند امكان برگشت ندارند و شب در همان منطقه مي‌مانند تا فردا در چهارمين روز عمليات براي رسيدن به محل سقوط را آغاز كنند. 
  
انتقال پيكرها از محل حادثه چند روزي زمان مي‌برد 

بارش بيش از دو‌متر برف در منطقه سقوط هواپيما و در كنار شيب تند كار را در روز سوم عمليات براي امدادگران سخت كرده است. 200 نفر از نيروهاي هلال احمر و 80‌كوهنورد و تعداد زيادي از تكاوران ارتش و نيروهاي سپاه در حال امدادرساني هستند. خطر ريزش بهمن به دليل صدا و باد بالگرد‌ها به نظر مي‌رسد بهترين راه انتقال زميني است كه به همين سبب انتقال پيكر‌ها چند روزي زمان مي‌برد. سردار فدا، جانشين فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) اصفهان گفت: با توجه به وضعيت آب و هوايي، برف سنگين در ارتفاعات و صعب‌العبور بودن منطقه عمليات انتقال پيكرها چند روز زمان مي‌برد. 
 
تعدادي از اجساد كشف شد 

سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات گفت: نيروهايي از هلال‌احمر و ارتش به محل حادثه سقوط رسيدند و تلاش مي‌كنيم تا غروب آفتاب تعدادي از اجساد را منتقل كنيم. قربانعلي صيادي از كوهنوردان محلي سي‌سخت كه به محل كشف لاشه هواپيما رفته بود، گفت: زماني كه به محل رسيديم با صحنه دردناكي روبه‌رو شديم. هواپيما به چند قسمت تقسيم و در واقع متلاشي شده بود. ما به تعداد زيادي از اجساد دسترسي پيدا كرديم و تعدادي هم زير برف مدفون شده‌اند كه تلاش براي يافتن آنها ادامه دارد. تعدادي از اجساد قابل شناسايي هستند و تعدادي هم به دليل صدمات وارده قابل شناسايي نيستند. همچنين به گفته بعضي از كوهنوردان و امدادگران حاضر در محل حادثه حدود 30‌جسد در بررسي‌هاي اوليه قابل شمارش هستند كه از اين تعداد 15‌جسد سالم و قابل شناسايي هستند و بقيه اجساد براي شناسايي نياز به بررسي دارد. 
 
تماس يكي از مسافران ۱۰‌دقيقه قبل از ناپديد شدن هواپيما

آذري جهرمي، وزير ارتباطات درباره تماس يكي از مسافران دقايقي قبل از سانحه هوايي در اينستاگرامش نوشت: اخباري در مورد وجود گوشي روشن يكي از مسافران و نيز اخبار ديگري كه روز گذشته در خصوص تماس يكي از شهروندان ياسوجي با يكي از مسافران و صحبت با وي در هنگام پرواز مطرح شد. مطلع شديم كه تلفن همراه يكي از مسافران پس از ناپديد شدن هواپيما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دليل احتمالي اتمام باتري خاموش مي‌شود. موقعيت تلفن همراه در سايت روستاي كهنگان سميرم بوده است. ادعاي يكي از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندي از ياسوج با يكي از مسافران و دو مكالمه ۳۰‌ثانيه‌اي و ۷۲‌ثانيه‌اي بررسي و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، اين ادعا صحيح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ در شمال پليس راه نجف‌آباد به مدت ۳۱‌ثانيه برقرار شد و مكالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ و در منطقه روستاي كهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذكور مبني بر ساعت ناپديد شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپيمايي كشوري ساعت ناپديد شدن ۹:۳۴ صبح بوده است. 
  
گريه خلبان بالگرد 

خلبان بالگردي كه محل سقوط هواپيما را شناسايي كرده بود، پس از فرود در منطقه عملياتي در حالي كه گريه مي‌كرد، گفت: لاشه هواپيماي‌اي‌آر‌تي را ديدم. لاشه در نزديكي نوك قله در دامنه شمالي ديده شد. محل بسيار صعب العبور و مرگ آوری است به طوريكه هر امدادگري شب در آنجا بماند صد در صد يخ مي‌زند. در حالي كه عمليات جست‌وجو همچنان در جريان است، عصر ديروز و پيش از غروب آفتاب امدادگران بقاياي 44 نفر از اجساد كشف شده را با بالگرد به سايت سانحه منتقل كردند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار