کد خبر: 896157
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
با انعقاد تفاهم نامه‌ای 3ساله بین شهرداری های کاشان و مشهد
مدیر اداره بحران و پدافند غیر عامل شهرداری کاشان با تاکید بر این مطلب که نجات جان هموطنان علاوه بر مسئولیت و تکلیف دینی تکلیف قانونی نیز هست، گفت: توسعه جامعه ایمن در تمام شهرهای ایران برای کاهش حوادث، هم در پیوست های سند چشم اندازافق1404و هم در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است.
هادی مومنی راوندی
جلسه توجیهی جامعه ریسک آسیا و ایجاد جامعه ایمن با حضور ریاست شورای عالی استان خراسان رضوی و سخنگوی شورای عالی استان های کشور، مدیریت سازماندهی و مهندسی بحران و ریاست جامعه ریسک آسیا، رئیس و نائب رئیس شورای اسلامی شهرکاشان، شهردار، مسئول ستاد بحران فرمانداری ویژه کاشان و نیروی انتظامی برگزار شد.

ابوالفضل وطن دوست، مدیر اداره بحران و پدافند غیر عامل شهرداری کاشان هدف از برگزاری این نشست را "ایجاد حساسیت، حمایت طلبی و مطالبه گری" برای تسریع در اجرای برنامه جامعه ایمن در سطح شهرستان قلمداد کرد و گفت: در واقع جامعه ایمن برنامه ای مستمر و دراز مدت برای پیشگیری از آسیب در کلیه سنین، همه محیط ها و موقعیت ها با تاکید بر گروه ها و جنسیت و محیط های آسیب پذیر و پر خطر است.
وی ادامه داد: لازم است مسئولان و متولیان ایمنی در تمام دستگاه ها، با اهمیت موضوع مفهوم جامعه ایمن، شاخص ها، برنامه ها و فرایند اجرای جامعه ایمن بر اساس ساختار مشارکت بین بخشی آشنا شوند.
شهردار کاشان نیز گفت: ایجاد و حفظ امنیت و آسایش دو عنصر اساسی در رسیدن به مفهوم توسعه شهری است و این مقوله به فعالیت متولیات شهر بستگی دارد.
سعید ابریشمی راد افزود: مدیریت بحران واژه ای پرمعنا است که برنامه ریزی، کنترل ومدیریت راشامل می شود و برای رسیدن به این مهم باید از تمام ظرفیت دستگاه های اجرایی شهر وآحاد مردم کمک گرفت.
ابریشمی راد خاطر نشان کرد: به دلیل نوپا بودن مقوله مدیریت بحران، محدودیت منابع و ساختار کالبدی شهرها به ویژه کاشان(به دلیل وجود بافت فرسوده و بناهای تاریخی متعدد)این موضوع پیچیده به نظر می رسد و شهرداری کاشان باید از تجارب موفق دیگر شهرها در این زمینه استفاده کند.
وی افزود: در زمان بروز حوادث به دلیل عدم مدیریت تلفات ناشی از این حوادث(اعم از طبیعی و غیر طبیعی) زیاد است و شهرداری کاشان با روی آوردن به این طرح می تواند با کمک همشهریان خود در زمان وقوع حوادث آمادگی خوبی در مدیریت این رخداد ها داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز گفت: برگزاری چنین نشست هایی صرفا به خاطر احترام به  مفهوم انسانیت است و برای رسیدن به جامعه ای ایمن توجه به دو عنصر آموزش و فرهنگ سازی حیاتی به شمار می رود.
علی رسول زاده ضمن اعلام این مطلب که شهر، فاقد سیستم مدیریت یکپارچه شهری است افزود: باید از تجارب دانشگاهیان و امکانات علمی این نهاد آموزشی در مقوله آموزش و فرهنگ سازی جامعه ایمن استفاده بهینه شود.
رسول زاده، جلب همکاری سازمان های دولتی و غیر دولتی، ارتقای آگاهی مردم نسبت به حوادث و اصول ایمنی، جمع آوری آمار و اطلاعات شهرها، پایش ونظارت در سطح منطقه و کارشناسی و تحلیل حوادث اخیر(زلزله کرمانشاه و آتش سوزی ساختمان پلاسکو) را مقدمه ای برای رسیدن به جامعه ای ایمن خواند.
در ادامه این نشست ریاست شورای عالی استان خراسان و سخنگوی عالی استانهای کشورضمن بیان این مطلب که مهم ترین رسالت مدیران شهری در دوره اخیر باید استقرار جامعه ایمن باشد گفت: کاشان اولین شهر با جمعیت بالای200هزار نفر در کشور است که در حال پیوستن به جامعه ایمن است.
امیر شهلا ادامه داد: موضوع طرح جامعه ایمن برای اولین بار از سال1386در ایران کلید خورد و شهر کاشمر در خراسان رضوی اولین شهری است که در این زمینه فعالیت کرده است.
وی یکپارچه سازی مدیریت واحد شهری را مقدمه استقرار توام با بهره گیری جامعه ایمن قلمداد کرد و گفت: شورای عالی استان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده که باید مجلس و دولت حمایت خود را از این طرح دو چندان کند.
سخنگوی شورای عالی استان های کشور خاطر نشان کرد: با استقرار جامعه ایمن باید دسترسی تمامی شهروندان از تمامی امکانات شهری فراهم باشد و فضاهای شهری، اتوبوس ها و... برای استفاده معلولین مهیا باشد.
وی گفت: در بحث مدیریت بحران و جامعه ایمن تنها سیل و زلزله بحران تلقی نمی شود بلکه مقوله های فرهنگی و تمامی آسیب های اجتماعی اعمم از طلاق، اعتیاد، نزاع گروهی  و... مورد توجه است.
رئیس جامعه ریسک آسیا نیز به معرفی جامعه ایمن پرداخت و گفت: در کشور روسیه وزارتی با عنوان شرایط اضطرار وجود داشته و در کشور سوئیس و آلمان مدیریت بحران به شکل ساختاری متمرکز در نهاد دولت قرار دارد و مقوله مدیریت ریسک به عنوان مبحثی عادی بین شهروندان ساری و جاری است.
امیر عزیزی ادامه داد: در ایران سازمانی به عنوان مدیریت بحران وجود دارد که اختلافی بین ساختار این نظام و شهرداری ها وجود دارد این در حالی است که شهرداری ها به عنوان متولی کارهای شهر مهم ترین نقش را در زمان وقوع بحران در شهر ایفا می کنند.
وی ضمن ارائه تعریف جهانی بحران به اقدامات فرهنگی شهرداری مشهد در زمینه استقرار جامعه ایمن اشاره کرد وگفت: توجه به مقوله آموزش، فرهنگ سازی، ایجاد کارگروه های تخصصی، تهیه نقشه سلامت، شرکت در مانورهای متعدد برای ایجاد آمادگی و شرکت در نشست های بین المللی از مواردی است که با استقرار جامعه ایمن باید به آن توجه ویژه شود.
وی در ادامه به شاخص های بین الملل جامعه ایمن اشاره کرد و افزود: علاوه بر همت مسئولین این مشارکت مردم است که استقرار این طرح را نهایی می کند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز ضمن بیان این مطلب که باید از تجارب موفق شهرهای پیشتاز در این طرح استفاده شود گفت: بحران کم آبی و زلزله از بحران هایی است که شهر کاشان را تهدید می کند و در این زمینه به تمامی ظرفیت مردم و مسئولین نیازمندیم.
حسینعلی وکیل خاطر نشان کرد: شهر کاشان به دلیل وجود بناهای ارزشمند تاریخی و استقرار بافت فرسوده یکی از شهرهایی است که مدیریت بحران در آن بسیار حائز اهمیت است و شهرداری کاشان برای مقاوم سازی خانه های تاریخی به عنوان میراث مادی و معنوی خود باید از ظرفیت دانشگاه کاشان برای این مقوله استفاده کند.
وی گفت: با همکاری دانشگاه کاشان باید رشته ای تحصیلی به عنوان مقاوم سازی بناهای تاریخی وارد و از توان متخصصین این فن استفاده شود.
در پایان این نشست شهرداری کاشان تفاهم نامه ای 3ساله با شهرداری مشهد منعقد نمود که طی آن از تجارب موفق این شهر استفاده و مناطق پنج گانه شهرداری کاشان به استانداردهای جامعه ایمن نزدیک شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر