کد خبر: 894332
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
با تأکید بر ادامه ارسال سلاح به شمال سوریه به‌رغم پاکسازی داعش
رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌‌‌‌ترین اظهارات درباره حضور نظامی در شمال سوریه با بیان اینکه امریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه ادامه می‌دهد، تأکید کرد که واشنگتن برای ایران، ترکیه و روسیه نقشه‌‌‌‌هایی دارد.
رجب طیب اردوغان‌، روز سه‌شنبه طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: منبج هدف بعدی نظامیان ترکیه در عملیات شاخه زیتون برای پاکسازی خواهد بود و نیروهای امریکایی باید هرچه سریع‌تر این شهر را ترک کنند زیرا ترکیه قصد دارد منبج را به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند.  به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با این سؤال که چرا امریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه، به‌رغم پاکسازی آن از داعش ادامه می‌دهد، تأکید کرد: «چرا شما هنوز آنجا هستید؟ شما حتماً نقشه‌‌‌‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اقدامات لازم درباره تسلیحات ارسالی امریکا به نیروهای کُردی در سوریه را انجام می‌دهند، افزود: «عملیات ما در عفرین با اراده پیش می‌رود و آن را در ادلب ادامه خواهیم داد.» اردوغان تأکید کرد ترکیه برخلاف امریکا که 15سال در افغانستان و عراق حضور داشت، هیچ تمایلی برای اشغالگری در شمال سوریه ندارد.  اردوغان همچنین با اشاره به خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه گفت: به‌جز در مواردی که لازم باشد، هیچ سامانه یا نرم‌افزار نظامی که امکان تولید آن را داریم، از خارج خریداری نمی‌کنیم.» دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم امریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، در نهایت از 16 ژانویه حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را آغاز کرد.  آنکارا این عملیات را از جهت امنیت خود و تأثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است.

شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تاکنون 15 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.  ستاد کل ارتش ترکیه در بیانیه شب دو‌‌‌شنبه اعلام کرد که تاکنون نزدیک به 950 عنصر مسلح در جریان عملیات شاخه زیتون از پای درآمده‌اند.   از سوی دیگر فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد تأکید کرد که امریکا به آنها ابلاغ کرده هرگز به ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف سوری اجازه ورود به منبج در شمال شرق حلب را نخواهد داد.  به گزارش ایسنا، سبان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط اظهار داشت: پس از ۱۷ روز از آغاز عملیات شاخه زیتون علیه عفرین هیچ یک از اهداف ترکیه در این عملیات محقق نشده و اکنون این کشور درصدد بازنگری در حساب و کتاب‌های خود است زیرا این مسئله برای ترکیه به معنای بقای بی‌بازگشت است. زمانی که ترکیه این عملیات را آغاز کرد، تصور می‌کرد که ظرف چند روز به اهداف خود دست می‌یابد اما این اهداف تاکنون محقق نشده‌اند.  
   
کشمکش شیمیایی در شورای امنیت 

در اجلاس شورای امنیت توافقی بر سر محکوم کردن دولت سوریه به دست نیامد. امریکا دولت بشار اسد را به استفاده مجدد از گازهای سمی علیه مخالفان متهم می‌کند، اما روسیه معتقد است که برای این اتهام شواهد و ادله کافی وجود ندارد.  ایالات متحده مدعی است بنا به شواهدی که به دست آورده، رژیم بشار اسد باید به خاطر استفاده مجدد از سلاح شیمیایی محکوم شود، اما این موضع امریکا در شورای امنیت با مخالفت روسیه روبه‌رو شد.  نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: «شواهدی آشکار با چندین قربانی حکایت از آن دارند که رژیم بشار اسد بار دیگر در غوطه شرقی علیه مخالفان خود گاز کلر به کار برده است.» نماینده امریکا پیشنهاد کرد که رژیم بشار اسد به خاطر استفاده از گاز کلر در شهر دوما، در غوطه شرقی، به شدت محکوم شود. به گفته فعالان حقوق بشر، طی حمله شیمیایی بیش از ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در مقابل واسیلی نبنسیا، نماینده‌ روسیه در سازمان ملل، موضع ایالات متحده را بخشی از کارزار تبلیغاتی دانست که علیه رژیم بشار اسد به راه افتاده است.  نماینده‌ روسیه خواهان راستی‌آزمایی و «‌تحقیقات دقیق و حرفه‌ای‌» در اتهامات وارده علیه رژیم بشار اسد شد. 
  
ادامه پیشروی‌‌‌های ارتش سوریه

ارتش سوریه و متحدین، تروریست‌های داعش و جبهه النصره را در منطقه مابین حماه، ادلب و حلب محاصره کرده‌ و هم اکنون ثقل عملیات نظامی خود را در این منطقه متمرکز کرده‌اند تا مرحله پس از آزادسازی فرودگاه ابوالظهور را تکمیل کنند.  ارتش سوریه و نیروهای مقاومت ثقل عملیات خود را به سمت تأمین امنیت بخش شرقی مواضع نیروهای حاضر در ریف جنوبی ادلب انتقال داده‌اند.  وبگاه خبری «مراسلون» گزارش داد که لزوم تأمین امنیت جبهه شرقی در محوری که از ریف حماه تا ادلب امتداد دارد و به حلب می‌رسد، این تغییر تاکتیک ارتش سوریه سبب شده است تا نیروهای مقاومت بتوانند همه روستا‌‌‌ها و شهرک‌‌‌هایی را که در این منطقه محاصره شده واقع شده است، آزاد کنند.  یک منبع نظامی گزارش داد که یگان‌های ارتش سوریه حاضر در ادلب و حلب، عملیات نظامی خود را بر آزادسازی منطقه‌ای متمرکز کرده‌اند که عناصر تروریستی داعش و جبهه النصره در آن محاصره شده‌اند.  به گفته این منبع، هدف از این اقدام، تکمیل مرحله دوم عملیاتی است که در مرحله نخست آن فرودگاه نظامی ابوالظهور آزاد شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار