کد خبر: 894197
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
آزمون‌هاي ورودي مدارس تيزهوشان برچيده يا مافياي جديد تقويت مي‌شود‌؟!
بعد از اينكه سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش‌و‌پرورش اعلام كرد «همه دانش‌آموزاني را كه در مدارس تيزهوشان كشور مشغول به تحصيل هستند...
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 

بعد از اينكه سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش‌و‌پرورش اعلام كرد «همه دانش‌آموزاني  را كه در مدارس تيزهوشان كشور مشغول به تحصيل هستند، نمي‌توان جزو دانش‌آموزان تيزهوش و نابغه حساب كرد و به دليل كثرت مدارس تيزهوشان، دانش‌آموزان بسياري وارد اين مدارس مي‌شوند»، رضوان حكيم‌زاده،  معاون آموزش ابتدايي هم گزارشي از تازه‌ترين تصميم شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش منتشر كرد كه طي آن برگزاري آزمون‌هاي تستي در دوره ابتدايي، استفاده از كتب كمك آموزشي و ورود مؤسساتي كه به اين بهانه وارد مدارس ابتدايي مي‌شدند، ممنوع شد و ديگر آزمون ورودي مدارس نمونه‌دولتي و تيزهوشان برگزار نمي‌شود. 
  
حمايت توييتي وزير 

اين تصميم كه با توييت‌هاي دو روز گذشته بطحايي حمايت مي‌شود، بر رفع استرس دانش‌آموزان و حفظ آرامش آنها تأكيد مي‌كند و با اين كليد‌واژه سعي دارد اجماع عمومي بيشتري را به خود جلب كند. 
علاوه بر اين، كوتاه كردن دست مافياي كنكور از نظام آموزشي از ديگر اهداف حذف آزمون ورودي تيزهوشان است كه آموزش‌و‌پرورش تلاش مي‌كند آن را برجسته كند. 
با اين وجود، اگر اين خبر را در كنار رويكرد آموزش‌و‌پرورش از ابتداي دولت يازدهم تاكنون مبني بر حذف مدارس سمپاد به‌عنوان قدرتمندترين و بزرگ‌ترين رقيب مدارس خصوصي در جهت تقويت و حمايت از مدارس غيردولتي قرار دهيم، متوجه مي‌شويم پوشش «كاهش استرس دانش‌آموزان» انتخاب هوشمندانه تيم مشاوران بطحايي براي جلب مشاركت حداكثري مخاطبان نظام آموزشي در راستاي حذف مدارس سمپاد است.
  
مزاحمت سمپادها برای خصوصی‌سازی 

گزارش 100روزه اول دولت يازدهم با تأييد اين گمان، مدارس سمپاد را به‌عنوان عامل كاهش انگيزه سرمايه‌گذار بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در آموزش‌و‌پرورش معرفي مي‌كند. 
از سوي ديگر مدارس غيردولتي براي برندسازي از خدمات خود و داغ كردن بازار جذب مشتري نياز به جذب برترين‌هاي المپيادها و آزمون‌هاي علمي دارند و طبيعي است اين دسته دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان مدارس تيزهوشان را براي ادامه تحصيل انتخاب مي‌كنند و فرصت را از رقباي غيردولتي خود مي‌گيرند و اين يعني مزاحمت براي تحقق اهداف مدارس غيردولتي و فرآيند توسعه خصوصي‌سازي در آموزش‌و‌پرورش كه دستگاه تعليم و تربيت با تمام قوا و با استفاده از حداكثر ظرفيت‌هاي قانوني و اجرايي در جهت رفع اين مزاحمت تلاش مي‌كند. 
  
حذف پذيرش تيزهوشان 

اين حذف پذيرش دانش‌آموز در پايه هفتم مدارس تيزهوشان از سال آينده تحصيلي، آخرين قطعه جورچيني است كه تابلوي شام آخر سمپادها را تكميل مي‌كند. با اين كار ورودي تيزهوشان صفر شده و دانش‌آموزان مشغول به تحصيل در اين مدارس به مرور فارغ‌التحصيل مي‌شوند و چراغ مدارس تيزهوشان قبل از پايان عمر دولت دوازدهم به طور كامل خاموش مي‌شود. 
  
نگراني رهبري از حذف سمپادها 

اين در حالي است كه مقام معظم رهبري در بيانات خود در ديدار با جمعي از نخبگان در مهر ماه سال گذشته تأكيد كردند: «‌من از اين مسئله‌ سمپاد - سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان-  نگرانم. گزارش‌هايي كه به من مي‌رسد، گزارش‌هاي خرسندكننده‌اي نيست؛ اين سمپاد خيلي مهم است. اين كار خيلي مهمي است و آن نكته هم كه اشاره كردند كه يك تعداد زيادي مدرسه بر اساس اين [طرح تأسيس شده‌]، اين متوقف به اين است كه اين سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارش‌هايي كه به ما مي‌رسد در اين جهت، گزارش‌هاي خرسندكننده‌اي نيست.‌» اما بررسي كليدواژه استرس‌زدايي از فرآيند تعليم و تربيت هم در نوع خود قابل بررسي است. اول اينكه كنكور به‌عنوان بزرگ‌ترين عامل ايجاد اضطراب و خلاقيت‌سوز به دليل ناتواني آموزش‌و‌پرورش در برگزاري آزمون‌هاي سراسري به منظور افزايش ضريب معدل در پذيرش دانشجو و وادادگي آن در برابر مؤسسات آموزشي و كنكوري همچنان مي‌تازد. 
  
آزمون مغضوب 

مسئولان ارشد آموزش‌و‌پرورش آزمون تيزهوشان را بدون استناد به هيچ مطالعه‌اي عامل استرس دانش‌آموزان معرفي مي‌كنند. در حالي كه دست‌كم 10 عامل استرس‌زاي ديگر در مدارس وجود دارند كه رغبت دانش‌آموزان را به تحصيل كاهش مي‌دهد. تكاليف سنگين، ، مقايسه دانش‌آموزان با يكديگر و اخذ كمك‌هاي اجباري و تبعات تأخير والدين در پرداخت اين كمك‌ها كه دامن دانش‌آموزان را مي‌گيرد، از جمله اين عوامل استرس‌زا هستند كه در سال‌هاي اخير، ديده نشده به اندازه آزمون ورودي تيزهوشان مغضوب مديران ارشد آموزش‌و‌پرورش قرار بگيرد. 
در عين حال تفاوت نگذاشتن ميان استرس محرك و اضطراب مخرب و بهره‌گيري از بار منفي واژه استرس براي همراه كردن والدين و دانش‌آموزان از سوي مسئولان آموزش‌و‌پرورش مسئله قابل‌توجهي است. به‌طوري كه هيچ يك از اين مديران توجيه علمي ضرورت صفر كردن فشار محرك بر دانش‌آموزان براي تلاش بيشتر ارائه نمي‌كنند. به‌عنوان نمونه نتايج آزمون‌هاي تيلز و پرلز در سال‌هايي كه ارزشيابي توصيفي جايگزين ارزشيابي نمره‌اي شده است، مؤيد اين مطلب است. افت چشمگير نمره ايران در اين آزمون‌ها در سال‌هاي اخير حائز توجه است. 
اگر آموزش‌و‌پرورش در اين سال‌ها اين اندازه اهتمام را كه براي توسعه مدارس غيردولتي و خصوصي صرف كرده براي صرف ريشه‌كني بيسوادي مي‌كرد، ديگر شاهد رشد 2 درصدي بيسوادي نبوديم. آن هم در شرايطي كه جامعه نزديك يك دهه منتظر برپايي جشن ريشه‌كني بيسوادي است و استانداردهاي بين‌المللي باسوادي ارتقا پيدا مي‌كند. 
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
1
0
با حذف مدارس تیزهوشان درودکان موسسات واموزشگاهها بسته می شود واسترس در خانواده هاودانشاموزان بسیارکم خواهد شد اگر کتابهای درسی بازنگری شوند وساده نوشته شوند وتمامی مطالب موردنیاز دانش اموز را پوشش دهند دیگر نیاز به کتاب در سی نخواهد بود وکارمعلمان واولیا اسانتر واسترس وفشار بر روی دانشاموزان بسیار کم خواهد شد.طرح حذف تیزهوشان طرح بسیار خوبی است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
1
1
سلام. سمپاد مدتهاست که خواب عده ای رو کابوس کرده, عده ای که عملاً کمر به تخریب پایه های علمی کشور بستند و با آسمان ریسمان بافتن و بدون حتی یک برگ سند مستدل صاحب نظر شدن! فصل الخطاب امر رهبری است.
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
1
0
سلام واقعا مدارس نمونه دولتی و تیز هوشان باعث افزایش شکاف بین دانش آموزان مناطق محروم با دانش آموزان ساکن شهر های با امکانات شده است . حتی در بعضی از مناطق آزمون نیزهوشان برگزار نمی شود . در مدارس تیز هوشان بهترین امکانات در اختیار دانش اموزان برای رتبه برتر شدن و پزشک شدن قرار داده می شود درحالی که روستاها و شهر های کوچک از داشتن چنین امکاناتی محروم هستند
رمضانعلی محمدیان
|
United States
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
بسم الله.باسلام . ازمعلمی با سی وپنج سال تجربه تدریس از ابتداءتاانتهای نظام آموزش وپرورش از مرفه ترین تا محرومترین مناطق بشنوید.خانه ازپای بست ویران است/خواجه دربندنقش ایوان است.باوربفرمائید یا نفرمائید این مدرسه وآن یکی مدرسه هیچ فرقی باهم ندارند مسئله دانش آموز باید از منزل حل شود که مهمترین عنصرش اول رفتار مادر است دوم لقمه پدر و اگر مردم کشور قبول کنند امروز کل دردخانه آموزش وپرورش تعطیل بشود وخودشان در منزل با أستعانت از آشنایان وعلی الخصوص بسیج مستضعفین در پایگاههاومساجد یا فیلم وفضای مجازی وقس علیهذا بر آموزش وتربیت فرزندانشان اهتمام کنندواز فترت در روندتحصیلی آنان نترسند قبل از همه وبیشترازهمه به خود وجگرگوشه هایشان نه تنها لطف که رحم کرده اند.این هزارجزیره صدوردستورالعمل برای معلمین پاک و دلسوز.مطلع ومتقی که به برکت انقلاب اسلامی عزیز ایرانیان شریف کم هم نیستند به میدان مین تبدیل شده از مدیریت هرهری مسلکان شیفته قدرت وتشنه ثروت که بسته به صندوق رأی یکروز چی چی طلب هستند یکروز چی چی گرا ومثل سنگهای کف رودخانه همواره به میز چسبیده اند وجالب اینکه در انتخاباتها هم بین حلقه خودشان تقسیم کار میکنندوهرکدام طرفدار یکی از کاندیداتورها میشود تا هرکس رأی آورد دست اینها از لقمه های گرم وچرب وچیلی دیگ پلوخوری کوتاه نشود.مگر سیلی بیاید تا عالمی دیگربسازد واز نو آدمی .والسلام.شهرک اندیشه.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
1
0
باید همه مدارس تیزهوشان در همه مقاطع حذف شود تا بعضی از افراد با پول داد ن ومعلم خضصوصی گرفتن بچه هایشان را به تیز هوشان نفرستند چراکه تعدادتیزهوشان واقعی بسیار اندک است خوشحالیم که کسب وکار بسیاری از دلالان واموزشگاهها ودست وپای انها از نظام اموزش وپرورش قطع شود امیدواریم بزودی زود کنکور هم برداشته شود واموزشگاهها علمی پایشان را از نظام مقدس اموزش وپرورش کناربکشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
چون دست ما نمیرسه کلا همه چیز را انکار میکنیم. از جمله وجود دانش اموزان با استعداد را. ۲۰ سال پیش در دبیرستان های واقعی تیزهوشان درس میدادم. همزمان در مدارس دخترانه شهر هم تدریس میکردم. من که یکی بودم کتاب ها هم یکی بود از نظر من بچه ها هم یکسان بودند...در بین بچه های تیزهوشان هم فقیر بود هم غنی ولی جو مدرسه جو درس بود و رشد. یادمه دانش اموزی داشتم که ازم روزی خواست کتابی واسه تمرین بیشتر بهش معرفی کنم ؛ یکی از کتابهای دانشگاهم را دادم بهش که مطالعه کنه. ۲ هفته بعد با کتاب و تمرینهای حل شده برگشت گفت :«خواندم؛ باز هم از اینها دارید». اول فکر کردم سر به سرم میگذارد ...نگاه کردم دیدم تمام تمرین های کتاب را نوشته و حل کرده. همزمان دانش اموزان مدرسه غیر انتفاعیم دنبال رنگ موی فلان بازیگر بودند.
alireza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
بالاخره اونی که دوست داره درس بخونه با اونی که دوس نداره حیفه یه جا بشینند و اصلا حیفه که یه استاد خوب به چند نفر که علاقه و استعداد ندارند اموزش بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
سلام این وسط هیشکی فکر ششمیهای بخت برگشته که تا دو هفته پیش زحمت کشیده اند والان انگیزه اشان را از دست داده اند وفقط غصه میخورند نیست نه بچه گی کردند ونه امتحان دادن ابن درست نیست پس کسی فک ر روح بچه ها نیست بچه های ششم اونایی که درس خونن دارن نابود میشن امسال امتحان بگیرید این همه عجله برای چیه این امتحان اجباری نیست هر کی دوست نداره نده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار