کد خبر: 893931
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
درحالي با تداوم خشکسالي بيم‌ آن مي‌رود که تعداد شب‌هاي خاموش در اوج مصرف افزايش يابد که قم با تغيير نيروگاه‌هاي خود از برق‌آبي به خورشيدي مسير پيشگيري قبل از درمان را مي‌رود
درحالي بيش از 10 هزار مگاوات از برق کشور از طريق نيروگاه‌هاي برق‌آبي تامين مي‌شود که با تداوم خشکسالي ديگر نمي‌توان روي اين واحدهاي توليدکننده انرژي حساب کرد. از اين رو مسئولان احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي را در پيش گرفته‌اند. نيروگاه‌هايي که به دليل تجديدپذيري، بهره‌مندي از انرژي پاک و فرصت درآمدزايي از ارزش بالايي برخوردار هستند. از اين رو در استان قم احداث آن‌ها در ليست اهداف متوليان قرار گرفته است. به همين منظور مدیرعامل شرکت توزیع برق قم از ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت تولید یک‌هزار و 500 مگاوات در اتوبان قم ـ تهران خبر مي‌دهد. اتفاقي که نويد روزهايي با آسماني بدون آلودگي و آبي براي قم را مي‌دهد.

نويسنده: ميترا شهبازي

خشکسالي به وقوع پيوسته است و آنطور که کارشناسان ادعا مي‌کنند هم قرار نيست به اين زودي‌ها سايه آن از آسمان آبي کشور کنار برود. از اين رو صرفه‌جويي در مصرف منابع آبي و جايگزيني شيوه‌هاي توليد انرژي تجديد پذير بهترين شيوه براي کاهش وابستگي به حجم بالاي منابع آبي است. يکي از اين موارد هم تغيير نيروگاه‌هاي برق‌آبي به خورشيدي است. درحال حاضر بخش اصلي تامين برق کشور بر دوش منابع تجديدناپذير است. به طوري که به گفته کارشناسان وزارت نيرو بيش از 10 هزار مگاوات از برق کشور از طريق اين نيروگاه‌ها تامين مي‌شود. همين مسئله منجر به اين مي‌شود که با ادامه خشکسالي مدیریت مصرف برق به خصوص در تابستان سال 97 با مشکلات بسياري مواجه شود.

از اين رو مسئولان برخي از استان‌ها بخصوص استان قم تصميم به اين گرفته‌اند که علاج واقعه را پيش از وقوع آن کنند و دراين راستا مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم مي‌گويد:« ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت تولید یک‌هزار و 500 مگاوات در اتوبان قم ـ تهران مصوب شده است.» مهدی آهنین‌پنجه با اشاره به تعداد مشترکين شرکت توزيع برق قم، ادامه مي‌دهد:« تعداد 540 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری قم حضور دارند.»

300 روز آفتابي فرصتي طلايي

با توجه به اينکه طبق اعلام کارشناسان اوج مصرف برق در استان قم در فصل زمستان حدود 400 مگاوات و در فصل تابستان حدود 800 مگاوات است، با ادامه خشکسالی، مدیریت مصرف برق در استان طی ماه‌های آینده اهمیت زیادی مي‌يابد. ازاين رو مسئولان تامين انرژي از طريق منابع تجديد پذير را مد نظر قرار داده‌اند. چرا که قم در طول سال بيش از 300 روز آفتابي دارد و همين موضوع فرصت مناسبي براي تامين انرژي از طريق نيروگاه‌هاي خورشيدي ايجاد مي‌کند. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم با تاييد مطالب فوق بيان مي‌کند:« این شرکت به دنبال افزایش تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی است.»

آهنین‌پنجه ادامه مي‌دهد:« شرکت توزیع برق استان قم آماده است با شهروندانی که تمایل به استقرار سلول‌های خورشیدی در منازلشان دارند، قرارداد تضمینی برای خرید برق این سلول‌ها تا سطح 100 کیلووات به مدت 20 سال را منعقد کند.»

البته طرح احداث نيروگاه‌هاي خانگي از مدتي پيش توسط وزارت نيروي درحال اجرا است. با اين حال همچنان اين مسير به رغم اينکه مي‌تواند علاوه بر توليد انرژي، جلوگيري از وقوع بحران در بخش تامين برق، براي متقاضيان هم درآمدزايي پايدار داشته باشد، اما با اين حال همچنان مشکلات بسياري در مسير سرمايه‌گذاري براي آن وجود دارد. ارائه تسهيلات کم بهره، فرهنگ سازي، اثر گذاري بلند مدت طرح و جلوگيري از ايجاد انتظار غير واقعي براي مردم که منجر به دلسرد شدن آنها مي‌شود و باز گذاشتن مسير براي ورود سرمايه‌گذاران از مهمترين مسائلي است که مسئولان بايد در اين خصوص مد نظر قرار دهند.

قم پيش به سوي توليد انرژي‌هاي پاک

درحال حاضر با توجه به برنامه‌ريزي‌هايي که از قبل انجام گرفته است، اکنون 390 کیلووات برق از طریق سلول‌های خورشیدی در استان قم توليد مي‌شود، همچنین حدود 11 مگاوات نیروگاه برق خورشیدی ديگر نيز در دست احداث است. اجراي گسترده طرح تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی چه در استان قم و چه در ديگر مناطق کشور مي‌تواند منجر به کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن شود و تعداد روزهاي پاک با آسمان آبي را افزايش دهد.

اکنون با توجه به نياز استان قم و به طور کلي کشور به انرژي‌هاي تجديد پذير و پاک، مسئولان بايد مسير را براي ورود سرمايه‌گذاران باز بگذارند. به گفته مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم، درحال حاضر سرمایه گذاران زیادی از داخل و خارج کشور علاقمند به سرمایه گذاری برای تولید برق از طریق انرژی خورشیدی در قم هستند.

سید محمد ارجمندزاده ادامه مي‌دهد:« اگر تمام برنامه‌ریزی‌ها در زمینه تولید برق از طریق انرژی خورشیدی در استان محقق شود، در آینده نزدیک حداقل بین 100 تا 200 مگاوات برق از این طریق در قم تولید شود.» بنابراين نه تنها نيازي به نيروگاه‌هاي برق‌آبي که با هر تغيير جوي دچار مشکل مي‌شوند نخواهد بود، بلکه ديگر نگراني‌اي هم در رابطه با افزايش مصرف در روزهاي بسيار گرم تابستان يا سرد زمستان وجود ندارد.

همانطور که گفته شد، توليد برق از طريق نيروگاه‌هاي خورشيدي مشکلي هم براي محيط زيست ايجاد نمي‌کند. مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق قم در اين خصوص مي‌افزايد:« قرار بود یک نیروگاه سیکل ترکیبی جدید در استان قم احداث شود، اما احداث این نیروگاه به دلیل مشکلات زیست محیطی لغو شد و قصد داریم که در همان نقطه تعیین شده برای نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی احداث کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار