کد خبر: 893809
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
«فيلشاه» را سر نبرند اتفاق‌هاي خوبي براي اين انيميشن مي‌افتد...
جواد محرمي

جشنواره فيلم فجر كه سال‌ها بود كودكان و نوجوانان را تقريباً كنار گذاشته و صرفاً علاقه به موضوعاتي داشت كه ويژه بزرگسالان بود،‌امسال در حركتي كه مي‌توان آن را به فال نيك گرفت،‌ انيميشن فيلشاه را در بخش مسابقه پذيرفت،‌اما عوامل اين اثر معتقدند شرايط عادلانه‌اي براي اكران فيلشاه لحاظ نشده است. 
فيلشاه دومين انيميشن به كارگرداني هادي محمديان تا حد زيادي توانست تا اينجاي كار رضايت مخاطبان جشنواره فيلم فجر را به خود جلب كند؛‌ فيلمي كه قطعاً براي سينماي انيميشن ايران يك گام رو به جلو محسوب مي‌شود. 
محمديان با فيلشاه ثابت كرده واقعاً به انيميشن اعتقاد دارد،‌اما آنچه در كنار كيفيت بالا، كارهاي او را ارزشمند مي‌كند، ‌مفاهيم و محتوايي است كه او در آثارش به آن اهتمام دارد. محمديان مانند انيميشن قبلي‌اش يعني شاهزاده روم باز هم به موضوعات قرآني و البته استراتژيك تمايل نشان داده است، ‌اما شيوه كار او در انيميشن‌سازي قطعاً روي ريل صحيحي قرار دارد؛‌چراكه او و تيمش توان جذب مخاطب كودك را دارند. علت اين توانمندي هم در اين است كه آثار محمديان دقيقاً براي بچه‌ها ساخته مي‌شود و نه براي مديران. خود محمديان بر اين نكته تأكيد دارد كه كارهاي او بر خلاف بسياري از پروژه‌هاي انيميشن كه نهادها مي‌سازند در مرحله توليد بازگشت سرمايه ندارد و چشم او به گيشه است. اين يعني اينكه محمديان نگاهي حرفه‌اي و البته صنعتي به سينما دارد و صرفاً براي جيب مبارك انيميشن نمي‌سازد. 
كارگردان فيلشاه در نشست خبري پس از نمايش فيلم هم انتقادات زيادي را متوجه برگزار‌كنندگان جشنواره كرد. او با انتقاد از مديريت جشنواره كه بدترين سانس‌ها را به اين انيميشن داده است، ‌اما ابراز اميدواري كرد كه دهه آتي دهه انيميشن در سينماي ايران باشد. 
محمديان با اشاره به اينكه براي برخي پروژه‌هاي سينمايي برگشت سرمايه چندان اهميتي ندارد،‌گفت: ما تيمي هستيم كه با علاقه شخصي به كار وارد شديم و مخاطبمان هم كودكان و نوجوانان هستم و همه سعي ما نيز اين است كه يك قصه خوب به آنها ارائه دهيم. ما بيش از 2هزار و500 پلان داشتيم كه با عشق و علاقه كنار هم قرار گرفتند. 
اين كارگردان با تأكيد بر اينكه دهه اخير دهه انيميشن است،‌گفت: ما براي عقيده‌مان زحمت كشيديم و نتيجه‌اش اين شده كه كودكاني كه به تماشاي اين فيلم آمده‌اند، منتظر ورود سي دي اين كارتون هستند. 
محمدیان در پاسخ به سؤالي كه چگونه اين كاراكتر شكل گرفته، اين موضوع را برگرفته از رصد بازار و نياز جامعه دانست و گفت: دغدغه ما قصه است،‌نه محتوا، همچنين حيات شخصيت فيلشاه با سينمايي انيميشن شروع شده و قرار است با ساخت سريال و اسباب‌بازي‌هاي آن ادامه پيدا كند. 
اين كارگردان با اشاره به كوچك‌شدن سينما گفت: اگر اين فيلم را يكي از كارگردانان مشهور در ايران ساخته بود، ‌امروز اينجا پر از خبرنگار بود. محمديان با بيان اينكه با توجه با اتفاقاتي كه براي فيلشاه در جشنواره رخ می‌دهد،‌ آينده آن را در مورد اكران‌هاي خارجي بررسي مي‌كند،‌گفت: اميدواريم هر سال يك كار انيميشن بسازيم و هم اكنون نيز چند كار را به صورت موازي پيش مي‌بريم. محمديان در مورد ريتم تند فيلم گفت: ذهن بچه‌هاي امروز بسيار پر ريتم شده است و البته يكي از شگردها براي بازگشت دوباره كودك به سينما هم همين ريتم تند است ‌چراكه به خاطر تمركز روي موضوعي بعضي قسمت‌ها را از دست مي‌دهند و براي همين دوباره بازمي‌گردند تا آن بهتر فيلم را درك كنند. جعفري تهيه‌كننده فيلشاه نيز با انتقاد از مديريت جشنواره و اكران انيميشن فيلشاه در سانس فوق‌العاده ساعت 11 شب گفت: وقتي يك اثر سينما را رونق مي‌دهد و براي ايران افتخار‌آفريني مي‌كند، ‌چگونه با آن رفتار مي‌كنند. آقاي محمديان امروز 10 دقيقه پشت در سينما بود و اجازه ورود نداشت. اين اثر بسيار پر زحمت ساخته شده است ‌ولي با كارهايي كه بسيار راحت‌تر ساخته مي‌شود،‌ مهربان‌تر رفتار مي‌شود. اتفاقاتي كه رقم مي‌خورد باعث شده ما از روند جشنواره گله‌مند باشيم. اسم‌هاي ما آنقدر بزرگ نيست كه ما را به اندازه ديگر دوستان تحويل بگيرند! اگر فيلشاه را سر نبرند، اتفاق‌هاي خوبي براي اين اثر می‌افتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار