حسن روانشيد*
سيوششمين جشنواره فيلم فجر در حالي آغاز شده كه سالن همايشهاي بينالمللي برج ميلاد پذيراي افتتاحيه آن بود. در آيين افتتاح اين رخداد بزرگ سينمايي كه جنبه بينالمللي ۳۶ ساله دارد، چهرههاي متحرك در تاريخ تحول سينما پس از انقلاب اسلامي حضور داشتند. امسال رنگينكمان فيلمهاي سينمايي بهخصوص در زمينه دفاع مقدس پردهها را متحول خواهد كرد همانگونه كه در سالهاي متمادي آثاري برتر و ارزشي را پذيرفت اما كيمياييها و پرستوييها در اين انتخاب حذف ميشوند كه ميتوانست اين مسئله بهگونهاي اتفاق نيفتد! نميشود قضاوت كرد كه آيا دبير كل جشنواره كه مديركل يكي از ادارات دولتي است در انتخاب فيلم براي شركت در جشنواره نظر سياسي دولتي را كنار بگذارد! اما سينما و پروانهها بحثي تازه در جشنواره است كه كودكان را هم به خود راه داده تا پنج فيلم از جشنواره كودك و نوجوان را كه در بهار امسال و در اصفهان برگزارشده بود از روز شنبه ۱۴ بهمن بهصورت روزانه به نمايش درآورند و البته در شهرستانها نيز به روي پرده ميرود تا دانشآموزان بهصورت اردويي به تماشاي آنها بروند. به نظر ميرسد باز هم انتخاب فيلم و سينما به عهده اولياي مدارس باشد نه دانشآموزان و اين دوباره شروع داستاني از آغاز است كه حق انتخاب را از كودكان و نوجوانان خواهد گرفت! اكران مردمي فيلمها از پنجشنبه در سينما آزادي شروع شد كه فيلم جديد حاتميكيا بهعنوان شاخصترين و پرحاشيهترين سينماگر پس از انقلاب اسلامي در سه سينما بهطور همزمان به روي پرده رفت تا جشنواره نشان دهد حاتميكيا هنوز هم پيشگام سينماي ارزشي ايران است و ميتواند در جشنوارههاي بعدي نيز همچنان حضور داشته باشد. امسال بخشهاي رقابتي بهطور كل حذف ميشود و همه تلاشها روي سوداي سيمرغ متمركز ميگردد كه توسط هفت سينماگر باسابقه كشور داوري خواهد شد. سوداي امسال همه نگاههاي خود را تنها روي ۲۲ فيلم متمركز خواهد كرد كه با حضور داوران ارزشمند ميتواند نگاه كلي منتقدان را تقليل دهد و انتخابها به واقعيت بيشتر نزديك باشد كه البته اين پروسه جدا از نظارت دبير كل دولتي جشنواره خواهد بود! از برندهاي آغازين اين جشنواره تجليل از دوبلورهايي جاودانه همچون منوچهر اسماعيلي و اكبر عبدي و استاد نجفي بود كه در تالار همايش برج ميلاد و با حضور گسترده هنرمندان اين رشته اتفاق افتاد. حال بايد هر روز اين جشنواره جهاني جوان را كه بهسوي ميانسالي گام برميدارد بجد پيگيري نمود تا متوجه شد آيا محدود كردن آن به ۲۲ فيلم متمركز و كنار نهادن مشتاقان تازه به ميدان آمده و زوم نمودن دبير كل بر نظارت استصوابي از ديد سياست روز دولتي چه پيامدهايي را به همراه خواهد داشت يا ميتوان همچون جشنواره موسيقي فجر از اين دهه مبارك سربلند بيرون آمد يا حواشي متعدد جشنواره تئاتر فجر را خواهد داشت؟! اگرچه امسال و جشنوارههاي بينالمللي هم كه بهنوعي رسانه قلمداد ميشود با جيب خالي دولت روبهرو شده و همچون برادران تني خود يعني «مكتوب» به زير تيغ صرفهجويي رفته تا از كف هزينهها زده شود! نقد كلي از جشنوارهها نيازمند ادامه روند آنست. اختصاص پرديس ملت به رسانهها براي نمايش ويژه اگرچه نوعي دور زدن و دور كردن اصحاب آن از برج ميلاد براي دفع حواشي نقد مدعوين به نظر ميرسد اما ميتوان آن را از مختصات پسنديده پنداشت.
*روزنامهنگار پيشكسوت