کد خبر: 893757
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاه به شرايط ساخت سريالي درباره تسخير لانه جاسوسي
فيلمبرداري سريال تلويزيوني «انقلاب دوم» كه سال‌هاست جواد شمقدري در صدد ساخت آن است با تغيير نام آن به نفوذ قرار است 20 بهمن ماه جاري كليد زده شود.
   جواد  محرمي
 فيلمبرداري سريال تلويزيوني «انقلاب دوم» كه سال‌هاست جواد شمقدري در صدد ساخت آن است با تغيير نام آن به نفوذ قرار است 20 بهمن ماه جاري كليد زده شود.
چهار ماه پيش زماني كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا عليه ايران سخنراني مي‌كرد، براي اينكه ادعاهاي ضدايراني‌اش را مستند جلوه دهد، به تسخير سفارت امريكا در تهران و گروگانگيري اعضاي سفارت اشاره كرد. رئيس‌جمهور كشورمان در پاسخ به ترامپ از او خواست تا تاريخ بخواند! تاريخي كه مي‌گويد چرا سفارت اين كشور در ايران تسخير شد، پيش‌زمينه‌هاي آن چه بود و چرا بعد از تسخير نام سفارتخانه به «لانه جاسوسي» تغيير پيدا كرد! شايد ترامپ مانند خيلي‌هاي ديگر حوصله خواندن كتاب‌هاي تاريخي را نداشته باشد، اما يك فيلم يا سريال تلويزيوني كه به بازگويي تاريخ مي‌پردازد، هميشه مشتري‌هاي پروپاقرصي داشته است. امريكايي‌ها چند سال پيش فيلم سينمايي آرگو را درباره تسخير سفارت امريكا در ايران ساختند و بانوي امريكا از كاخ سفيد هم در آييني بي‌سابقه جايزه اسكار آن را تقديم بن افلك كارگردان جوان اين فيلم كرد. اما در اين سوي ميدان و در ايران هنوز اتفاق قابل ملاحظه‌اي درباره اين واقعه تاريخي بزرگ در سينما مشاهده نشده است. جواد شمقدري كارگردان فيلم سينمايي «طوفان شن» چهار سالي است كه به دنبال ساخت سريال«انقلاب دوم» درباره تسخير لانه جاسوسي است؛ سريالي كه اگر ساخته مي‌شد، امروز حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. اين روزها اما خبر مي‌رسد كه مسئولان رسانه ملي براي ساخت اين سريال در حال توافق با شمقدري هستند و حتي كار تا جايي پيش رفته كه بازيگران فيلم هم انتخاب شده‌اند. اين اخبار خوب را بايد به فال نيك گرفت. ظاهراً نام سريال از انقلاب دوم به نفوذ تغيير كرده است.
   20 بهمن آغاز فيلمبرداري
«محسن علي‌اكبري» تهيه‌كننده سريال «نفوذ» در گفت‌وگو با فارس آغاز تصويربرداري اين سريال را 20 بهمن ماه مصادف با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران و يوم‌الله دهه فجر در لوكيشن بيمارستان عنوان كرده است.
احمد نجفي(پرويز)، حميد گودرزي(نفيسي)، رحيم نوروزي (سُرخو)، عليرام نورايي(بكتاش)، شهره لرستاني(مادر محبوبه) و جليل فرجاد (دانشفر) از بازيگران اين سريال هستند.
به گفته علي‌اكبري لوكيشن‌هاي تهران همگي قطعي شده و نزديك به 50 لوكيشن در لواسانات، جنوب و شمال تهران در نظر گرفته شده است. به اين دليل كه برخي مناطق مركزي تهران بافت و معماري قديمي داشته و نياز به بازسازي نداشتند، بيشترين لوكيشن‌ها در مركز شهر هستند. همچنين ساخت سازه اصلي سفارت امريكا در شهرك سينمايي غزالي انجام شده است. در ابتدا فاز تهران (لوكيشن‌هاي داخلي) مقابل دوربين مي‌رود، سپس گروه توليد به گنبد، مريوان و كردستان و در آخر هم به شهرك سينمايي مي‌روند. سريال «نفوذ» به كارگرداني جواد شمقدري هم اكنون در مرحله پيش‌توليد قرار دارد. شمقدري حدود چهار سال با تحقيقات گسترده براي نگارش اين سريال زمان گذاشته است و در اين بخش مشاوريني هم داشته است.
    از كاپيتولاسيون تا تسخير
داستان اين سريال به سال 57 مربوط مي‌شود و به مدت هشت ماه در مقطع انقلاب، نفوذ امريكايي‌ها را در عرصه‌هاي مختلف نظام پهلوي و بحث قانون كاپيتولاسيون نشان مي‌دهد. در مجموع اين سريال دخالت‌هاي امريكا در ايران را نشان مي‌دهد و قانون كاپيتولاسيون را زير سؤال مي‌برد كه اين چه قانوني بود كه به نفع امريكايي‌ها تصويب شده بود كه هر كاري مي‌خواستند در كشور ما انجام مي‌دادند. تمام مباحث مطرح شده در سريال بر اساس مستندات تهيه شده است. دو قشر در انقلاب اسلامي ايران تأثير بسياري داشتند؛ جوانان و دانشجويان كه در اين سريال در قالب ملودرام و داستان‌هاي مجزا به آنها نگاه خاص و ويژه‌اي شده است. اين احتمال وجود دارد تا نسخه سينمايي اين اثر هم توليد شود.
«نفوذ» در سه فاز پيش‌بيني شده، فاز يك از پيش از انقلاب شروع مي‌شود و تا تسخير لانه جاسوسي را روايت مي‌كند. فاز‌هاي بعدي هم به حوادث حين گروگانگيري تا كودتاي نوژه و آغاز جنگ تحميلي كه با حمايت امريكا صورت گرفت، مي‌پردازد و توليد فاز اول دو سال به طول مي‌انجامد. مشاور فيلمنامه سريال «نفوذ» مهدي ارگاني، مجري طرح محمود غلامي، مدير هنري عبدالحميد قديريان و نويسنده و كارگردان جواد شمقدري هستند. اين سريال در 30 قسمت 45 دقيقه‌اي در بهمن ماه سال 97 پخش مي‌شود. اگر سريال تلويزيوني نفوذ بتواند در بعد جذب مخاطب موفق عمل كند به طور قطع در پاسخ دادن به بسياري از سؤالات درباره واقعه مهم تاريخي تسخير لانه جاسوسي كه امام خميني(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم ياد كرد براي نسل جوان مي‌تواند تأثيرگذار باشد و راهگشا عمل كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار