کد خبر: 893410
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
از زياده‌خواهي‌‌هاي رستمي تا گلايه‌‌هاي سليمي
حامد قهرماني

وزنه‌برداري ايران سال سختي را در پيش دارد؛ حضور در بازي‌هاي آسيايي جاكارتا و مسابقات جهاني، دو رويدادي است كه تيم ملي و ستاره‌هاي آن بايد در آنها حضور پيدا كنند و البته تمام علاقه‌مندان نيز از آنها توقع كسب مدال و موفقيت دارند. تيم ملي وزنه‌برداري حالا با هدايت محمدحسين برخواه به كار خود ادامه مي‌دهد. كسب مقام قهرماني در مسابقات جهاني امريكا، هرچند با غيبت 9 كشور قدرتمند و مدعي همراه شد، اما به هر حال انتظارات را از شاگردان برخواه بالا برده كه اين مهم در سايه دوري از حاشيه و حفظ آرامش تيم به دست مي‌آيد، آرامشي كه خود برخواه نيز مي‌داند براي تيمش از نان شب واجب‌تر است.
 
مشكلي به نام رستمي

كيانوش رستمي مدت‌‌هاست كه به معضل بزرگ مربيان تيم ملي تبديل شده است. سجاد انوشيرواني قبل از المپيك با او به خاطر حضور نيافتن در تمرينات و اردوها به مشكل خورد، چراكه رستمي مي‌خواست تنها تمرين كند و براي خودش برنامه بريزيد. در ادامه هم بيرانوند همين مشكل را با او در مسابقات جهاني داشت. انوشيرواني قرباني مدال طلاي المپيك رستمي شد و نتوانست او را قانع كند كه بايد در تمرينات گروهي و اردوها حضور داشته باشد، اما بيرانوند به‌رغم اينكه نتوانست رستمي را به اردو بكشاند، اين شانس را داشت كه در سايه شكست بد رستمي در مسابقات امريكا و متعاقب آن عملكرد ضعيف او در رقابت‌هاي ليگ، مسير بازگرداندنش به تيم ملي را براي برخواه باز كند. محمدحسين برخواه صراحتاً اعلام كرد كه رستمي نمي‌تواند و نبايد به روال گذشته خود ادامه دهد. او بايد در تمرينات تيم ملي و اردوها حضور داشته باشد. با اين حال رستمي هنوز هم بر مواضع قبلي خود به‌رغم ناكامي‌هاي اخير پافشاري مي‌كند. نكته جالب در خصوص تمرينات رستمي اينكه هيچ اطلاع دقيقي از روند اين تمرينات وجود ندارد. او پيش از مسابقات جهاني امريكا اعلام كرده بود، مصدوم است. خبر تأييد مصدوميتش توسط پزشكان را نيز خودش رسانه‌اي و حتي اعلام كرد كه راه رفتن و نشستن برايش مشكل است، اما وزنه زد و ناموفق هم بود تا ثابت شود تمرينات انفرادي و اصرار بي‌جاي او به انجام اين كار، نه تنها ثمري نداشته كه باعث شده تا قهرمان المپيك تنها ظرف مدت يك‌سال با چنين افت فاحشي روبه‌رو شود. البته در اين ميان نبايد از حمايت‌هاي ناشيانه و ناآگاهانه فدراسيون وزنه‌برداري از رستمي نيز به سادگي گذشت، فدراسيوني كه انوشيرواني را قرباني زياده‌خواهي‌هاي رستمي كرد و بيرانوند را هم به دلايل مختلف راهي ستمي ديگر، اما حالا بايد ديد كه رفتار فدراسيون با برخواه چگونه خواهد بود. برخواه كه از همين حالا تصميم دارد نظم و انضباط را در اردوهايش حاكم كند، حاضر نيست مقابل زياده‌خواهي‌هاي رستمي كوتاه بيايد. بدون ترديد اگر محمدحسين برخواه موفق به كنترل اين حاشيه بزرگ وزنه‌برداري شود، مي‌تواند با تيمش حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد. با اين حال بايد ديد فدراسيون حاضر مي‌شود وزنه‌بردار عزيزدردانه‌اش را رها كند و پشت سر مربي تيم بايستد يا اينكه برخواه هم به سرنوشت انوشيرواني و بيرانوند دچار مي‌شود.

چالش سنگين‌وزن

بهداد سليمي، قهرمان سابق المپيك پس از مصدوميت، ديگر بهداد سليمي سابق نشد. او كه در المپيك 2016 ريو با ناداوري روبه‌رو شد، در مسابقات جهاني امريكا هم زياد آماده نشان نداد، هرچند كه آنجا هم بحث ناداوري به ميان آمد و سنگين‌وزن مدال‌آور ايران موفق نشد افتخارات گذشته را تكرار كند. بهداد سليمي حالا يك رقيب جدي دارد؛ سعيدعلي حسيني، وزنه‌برداري كه پس از پايان دوران محروميت بازگشت خوبي داشت، هرچند در مسابقات امريكا پايين‌تر از سليمي قرار گرفت، اما نشان داد كه منتظر لغزش او است. بدون ترديد آمادگي اين دو سنگين‌وزن چالشي جدي و خوب را براي برخواه به دنبال خواهد داشت و دست او را در سنگين‌وزن باز مي‌گذارد. بهداد سليمي اين روزها سخت در تلاش است تا خود را آماده حضور در مسابقات پيش‌رو كند. البته دل پري از برخي انتقادها و تبعيض‌ها دارد. او مي‌گويد: «اهميتي به حرف‌هاي آدم‌هاي غيركارشناس نمي‌دهم، ولي حرف اهالي وزنه‌برداري را روي چشم مي‌گذارم.» سليمي كه حتي بحث خداحافظي‌اش هم مطرح شد، ادامه مي‌دهد: «انتظار داشتيم بعد از قهرماني در جهان آن هم در امريكا، مثل تيم فوتبال به ديدار رئيس‌جمهور برويم، اما هميشه در ورزش تبعيض هست و اين هم نمونه‌اي از آن است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار