کد خبر: 888602
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
اکثریت قریب به اتفاق فلسطینیان در تازه‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی انجام شده خواستار عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین (‌ساف‌) از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن ‌اسرائیل، لغو توافقنامه اسلو و توقف همکاری‌های امنیتی شدند.
اکثریت قریب به اتفاق فلسطینیان در تازه‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی انجام شده خواستار عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین (‌ساف‌) از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن ‌اسرائیل، لغو توافقنامه اسلو و توقف همکاری‌های امنیتی شدند. البته اینها باعث نمی‌شود که نگرش حاکم بر تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اصل سازش چندان عوض شود. مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، این دولت خواهان تعیین میانجی بین‌المللی در روند صلح به جای امریکا است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، 81/1 درصد از فلسطینیان در این نظرسنجی که با عنوان «‌دیدگاه‌های فلسطینیان درباره آشتی ملی و تصمیم ترامپ درباره قدس‌» و توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های «‌وطن‌» برگزار شد، بر لزوم عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان و ساف از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، لغو توافقنامه اسلو و توقف همکاری‌های امنیتی تأکید کردند.  در همین راستا، 68/1 درصد از فلسطینیان هم از عضویت دو جنبش جهاد‌اسلامی و جنبش حماس در ساف پس از اصلاح ساختار آن بر اساس اصول جدید حمایت کردند.  البته 50/8 درصد از فلسطینیان در این نظرسنجی اعلام کردند که تشکیلات خودگردان و ساف قدرت عقب نشینی از تصمیم سابق خود در زمینه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را ندارند و در مقابل، 45/4 درصد اعلام کردند که این دو نهاد چنین قدرتی را دارند.  در بخش دیگری از این نظرسنجی، 67/2درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، بهترین واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت امریکا به این شهر را «‌انتفاضه مردمی‌» دانستند و 7/12 درصد انتفاضه مسلحانه و 13/8درصد جنگ و شلیک موشک را بهترین راه واکنش به این تصمیم اعلام کردند.  در بخش دیگری از این نظرسنجی هم ۵۳ درصد از فلسطینیان از عملکرد جنبش حماس در قبال تصمیم ترامپ درباره قدس ابراز رضایت کرده‌اند و این در حالی است که تنها ۴۳ درصد از موضع جنبش فتح در این زمینه راضی بودند.  
   
به دنبال میانجی جدید

در چنین شرایطی نبیل شعث، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای تأکید کرد، تشکیلات خودگردان به دنبال میانجی جدید به جای واشنگتن است که در چارچوبی بین‌المللی مشابه گروه۱+۵ درباره روند صلح عمل کند.  شعث در پاسخ به سؤالی درباره میانجی روند صلح، پس از مخالفت فلسطینی‌‌‌‌‌ها با میانجیگری امریکا به خاطر تصمیم ترامپ درباره قدس، با بیان اینکه منظور از میانجی طرف غربی نیست، گفت، امریکا ثابت کرد میانجی امین و طرف شفافی نبوده است، امریکا تنها پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ برای دوره‌ای قدرت اصلی در دنیا بود.  وی افزود: فلسطین به جای میانجی دنبال چارچوبی بین‌المللی شبیه به ۱+۵ که به توافق هسته‌ای با ایران منتهی شد، یا چارچوبی که فرانسه پیشنهاد داد و ۷۴ کشور برای این منظور در پاریس گرد هم آمدند.  مشاور عباس تأکید کرد، تلاش‌‌‌‌‌ها برای مقابله با طرح‌های اسرائیل از راه به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهای جهان و اختصاص مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی ادامه دارد.  شعث با بیان اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش می‌کند به ابتکار چندین ساله امریکا بر روند صلح پایان دهد، به اقدامات روسیه، چین و اروپا برای پیشبرد روند صلح جدید در چارچوب جدید و مرجعیت بین‌المللی مورد توافق اشاره کرد.  

وی به امکان برگزاری نشستی جدید درباره فلسطین در مسکو اشاره کرد و گفت: این نشست در راستای عمل به وعده‌های رهبری روسیه در دو کنفرانس مادرید و آناپولیس است مبنی بر اینکه کنفرانس بین‌المللی آتی درباره فلسطین در روسیه برگزار خواهد شد.  وی در ادامه افزود: اقدام دیپلماتیک سیاسی فلسطین موازی با تحرکات صلح‌آمیز و تظاهرات‌های مردمی در داخل صورت گرفت و راهپیمایی‌‌‌‌‌ها در فلسطین، اروپا و کشورهای اسلامی به درخواست فلسطینیان و برای اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس انجام شد.  شعث گفت: به مراجعاتمان به شورای امنیت تا مطالبه کامل حق خود برای عضویت کامل در سازمان ملل ادامه می‌دهیم.  مشاور عباس در پایان گفت: همه اینها فرصتی برای ایجاد مکانیزمی بین‌المللی است که متعهد به مشروعیت بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد.  

از سوی دیگر روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، به نقل از منابع سیاسی فلسطین نوشت که وزارت خارجه فلسطین در رام‌الله و نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در حال آماده‌سازی بستری برای اجرای تصمیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تلاش برای پیوستن به ۲۲ توافقنامه و پیمان بین‌المللی هستند.  براساس لیست فاش شده، فلسطین به حمایت از اصلاح ماده 8 پیمان روم می‌پیوندد، پیمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه بر اساس آن شکل گرفته است.  ماده 8، استفاده از گاز در رویارویی با مردم را جنایت جنگی می‌داند. محافل اسرائیل اصلاح این ماده را یک مشکل خواندند، زیرا فلسطین می‌تواند با استفاده از آن اسرائیل را به استفاده از گازهای سمی در عملیات سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز فلسطین در کرانه باختری و قدس شرقی متهم کند.  منابع اسرائیل اعلام کردند، دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در تماس تلفنی با نیکی هیلی، همتای امریکایی خود توافق کرد که به صورت مشترک نسبت به اقدام فلسطین واکنش نشان داده و از دهها کشور برای رأی دادن علیه فلسطین در محافل مختلف بین‌المللی استفاده کنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار