کد خبر: 887879
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
هنوز زمستان به طور کامل از راه نرسيده، ريزگردها به خوزستان رسيده‌اند. به طوري که اکنون طبق اعلام سازمان حفاظت از محيط زيست استان، غلظت گرد و خاک در اهواز به 46 برابر حد مجاز رسیده است. اين نيز درحالي است که متوليان هنوز برنامه‌اي براي رفع اين معضل ندارند. گويي قرار است از اين پس با شروع هر فصل سرد، خوزستاني‌ها به جاي برف و باران در انتظار فرود ريزگردها باشند. اين نيز درحالي است که معصومه ابتکار، رئيس سابق سازمان حفاظت از محيط زيست، در آخرين سال حضورش در اين سازمان، وعده رفع معضل ريزگردها را با کاشت درختان و مالچ پاشي داده بود. حالا يکسال ديگر هم گذشته و ريزگردها به قوت خود باقي مانده‌اند که ابتکار رفته است.

نويسنده: ميترا شهبازي

مسئله ريزگردهاي خوزستان به معضلي لاينحل تبديل شده‌اند که با کاهش دماي هرساله موجي از آنها در جاي جاي خوزستان به راه ميفتد. اين معضل که بيش از 14 سال است خوزستاني‌ها را درگير خود کرده ، تاکنون مسئولان بيشماري از سازمان مختلفي همچون سازمان حفاظت از محيط زيست و حتي وزارت بهداشت را به سمت اين استان کشانده است. اما با اين شرايط که هنوز نه تنها معضل ريزگرها رفع نشده است، بلکه روز به روزهم بر شدت آن افزوده مي‌شود، روشن است که جلسات متعدد مسئولان و برنامه‌ريزي‌هاي آنها در راستاي رفع اين معضل يا غيرکارشناسي بوده است، يا تنها نمايشي تلويزيوني براي مطرح شدن هرچه بيشتر متوليان بوده است.

چرا که هنوز مسئله ريزگردهاي به قوت خود در استان خوزستان باقي مانده و دردي از مردم رفع نشده است. به طوري که چندي پيش مسئول اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان از افزايش 46 برابر حد مجاز غلظت گرد و خاک در خوزستان مي‌گويد. شهریار عسگری در اين باره مي‌افزايد:« با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده ها در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از 6 برابر حد مجاز رسیده است. » وي با اشاره به ميزان غلظت گرد و خاک به تفکيک هر منطقه ادامه مي‌دهد:« میزان غلظت گرد و غبار در هندیجان 136، در آبادان 80، در شوش 60، در شادگان 190، در دزفول 105، در ماهشهر 45، در شوشتر 46، در رامشیر 71، در بهبهان 61 و در امیدیه 48 میکروگرم در مترمکعب اندازه گیری شده است.»

بي‌برنامگي سازمان محيط زيست در رفع ريزگردها

به رغم اينکه بارها از سوي متوليان متعدد گفته شده است که مسئله ريزگردها خوزستان هم منشا داخلي دارد و هم خارجي، اما هيچ کدام ار تصميمات مسئولان مثمر ثمر واقع نشده است. نمونه آن هم گفته هاي رئيس پيشين سازمان حفاظت از محيط زيست، در اسفند ماه سال گذشته است که وعده داده بود که با تسريع روند مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در کانون‌های داخلی گرد و غبار خوزستان اين معضل را رفع کند. علاوه بر اين معصومه ابتکار از احیا و آبگیری ٧٠‌درصدی تالاب هورالعظیم هم خبر داده بود که حالا با گذشت حدود يکسال هم سطح آب اين تالاب کاهش شديد يافته است و هم خبري از کاهش ريزگردها در اثر مالچ پاشي يا کاشت درخت نيست.

گويي از اين پس هم قرار نيست معضل ريزگردها از استان خوزستان کنار برود، چرا که نه متوليان به وعده‌هايشان جامه عمل مي‌پوشانند و نه درصدي از اين بحران کاسته مي‌شود. مسئله‌اي که به گفته کارشناسان اگر همانطور که رئيس پيشين سازمان حفاظت از محيط زيست وعده داده بود و درختان در مسير ورود ريزگردها به داخل کشور کاشته مي‌شدند، بخش قابل توجهي از اين معضل برطرف مي‌شد. حالا ابتکار هم رفته و گرد و خاک خوزستان باقي مانده است و عیسی کلانتری رئيس جديد سازمان هم گويي تاکنون برنامه‌اي براي رفع اين معضل ندارد. از اين رو هر روز با شدت گرد و غبار مدارس و ادارات استان تعطيل مي‌شوند و هيچکسي از مسئولان دولتي نيست که در اين باره پاسخگو باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار