کد خبر: 887436
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئيس كل بحران ايران در واكنش به زلزله تهران:
اسماعيل نجار در اظهارنظري عجيب پس از وقوع زلزله 2/5 ريشتري در تهران گفت: جاي خاصي براي اسكان اضطراري پيش‌بيني نشده و مردم هرجا فضاهاي وسيعي بود، مي‌توانند مستقر شوند...
علیرضا سزاوار

مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران تنها ديروز وقوع بيش از30 زلزله را در ايران به ثبت رسانده است. ثبت اين زمين لرزه‌ها كار روزانه اين مؤسسه است و هر روز زلزله‌هايي كوچك گوشه‌اي از كشور را بدون آسيب جدي مي‌لرزاند، اما اين زلزله‌ها هر روز هم كوچك نيستند و گاهي بحران‌هاي بزرگ براي كشور ايجاد مي‌كنند؛ بحران‌هايي كه تجربه نشان داده است به راحتي مديريت بحران كشور را غافلگير مي‌كنند. 

سازمان مديريت بحران كشور زير نظر وزارت كشور فعاليت مي‌كند. اين نهاد در سال 87 به منظور آمادگي و پيشگيري از بحران‌ها، ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده با استفاده از همه امكانات دولتي، عمومي، نظامي و انتظامي تأسيس شد. بزرگ‌ترين زمين لرزه‌اي كه روز گذشته مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران ثبت كرد، مربوط به شهرفارياب كرمان با شدت 4/3 ريشتر بود. آيا با وقوع زلزله‌اي شديدتر در شهرهايي بزرگ‌تر، اين سازمان باز هم غافلگير خواهد شد؟ 
 
رئيس سازمان مديريت بحران مي‌گويد: ما توصيه مي‌كنيم كه مردم خانه‌هاي پدري‌شان در شهرستان را حفظ كنند تا وقتي زلزله آمد به آنجا بروند. اسماعيل نجار در پاسخ به اينكه چه راهكارهايي پس از وقوع زلزله پيشنهاد مي‌كند، افزود: اول اينكه آرامش خودشان را حفظ كنند. خبر‌هاي درست را با هم در ميان بگذارند و از هم‌اكنون به فكر ايمن‌سازي منازل باشند و در نهايت بايد با مردم شفاف بود. اگر در تهران زندگي مي‌كنند بايد جاي دومي را براي خود داشته باشند. 
  
خودتان از خودتان مراقبت كنيد

وب‌سايت مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، روز دوم دي‌ماه هم وقوع بيش از ۴۰ زلزله در ايران را به ثبت رسانده است. اين زلزله‌ها در ابعادي از 1/6 تا 3/6 ريشتر به وقوع پيوسته‌اند. 
اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در اظهارنظري عجيب پس از وقوع زلزله 5/2 ريشتري در تهران گفت: جاي خاصي براي اسكان اضطراري پيش‌بيني نشده و مردم هرجا فضاهاي وسيعي بود مي‌توانند مستقر شوند. واقعاً فردي در جايگاه اسماعيل نجار، لحظه‌اي به اين موضوع نينديشيده مردمي كه هراسان از زلزله به خيابان‌ها ريخته‌اند، با شنيدن اين جمله او بايد چه واكنشي نشان دهند؟ آن هم در شرايطي كه همه راه‌هاي «فرار» از عوارض زلزله روي آنها بسته شده بود.  چنين سخناني نه‌تنها هيچ جاي توجيهي ندارد، بلكه اوج بي‌تدبيري يك مسئول را نشان مي‌دهد. مگر سازمان مديريت بحران براي همين مواقع تشكيل نشده؟ 
جالب اينجاست كه سوءتدبير سازمان مديريت بحران به يكي دو مورد خلاصه نمي‌شود. در جريان زلزله اخير در كرمانشاه، همين مسئول بعد از نيمه شب روي خط شبكه خبر آمد و از اينكه خود او نيز از زلزله شوكه شده خبر داد!
  
مدير بحران در سياحت كانادا

ماه گذشته هم پس از وقوع زلزله 6/1 ريشتري كرمان با وجود خسارت‌هايي مالي‌اش اعلام شد كه اتفاق مهمي رخ نداده و جالب اينكه مدير بحران استان در زمان وقوع زلزله نه‌تنها در استان كه در كشورمان هم نبود! نجار در پاسخ به برخي ادعاهاي مطرح شده در رسانه‌هاي محلي در خصوص مرخصي طولاني‌مدت مدير‌كل ستاد بحران استانداري كرمان گفت: قرار نيست زلزله با مديريت بحران هماهنگ كند، اما معاونان مدير بحران استان كرمان مي‌توانند پاسخگو باشند! خانواده مديركل در خارج از كشور سكونت دارند و محل زندگي آنها ايران نيست كه همين امر باعث سفر مدير بحران استان به خارج از كشور شده است.  بدين ترتيب مشخص شد كه مديركل بحران استان كه بايد به اقتضاي شغلش 24ساعت هر روز در تمامي سال در دسترس باشد و به محض وقوع اتفاقاتي از قبيل زلزله به ياري مردم بشتابد، در كشور كانادا به سر مي‌برد!

به طور طبيعي همه مردم از اتفاقات غيرمترقبه و بلاياي طبيعي شوكه مي‌شوند، پس فرق فردي مانند اسماعيل نجار كه بر‌اساس مسئوليت خود قرار است از چنين اتفاقاتي شوكه نشود و آنها را مديريت كند با بقيه چيست؟ احتمالاً پاسخ در روستاي سرخه است! محل تولد نجار و روحاني و نزديك به روستاي آرادان (محل تولد احمدي‌نژاد) و به دليل هم محلي بودن، در يك دهه اخير بالاترين پست‌هاي مديريتي‌اش را تجربه كرده است. 
 
مديريت شهري از مخفيگاه

محمدعلي نجفي، شهردار تهران نيز پس از پايان جلسه سوم مديريت بحران با اعلام وضعيت زرد در تهران گفت: دستگاه‌ها آمادگي خود را تا زمان سفيد شدن وضعيت ادامه خواهند داد. 
وي زلزله ملارد را يك مانور واقعي براي شهر تهران خواند و گفت كه اين زلزله باعث شده تا عملكرد مردم و مسئولان را رصد كنيم! اين در حالي است كه با وجود اضطراري بودن وضعيت تهران، اما خبري از محمدعلي نجفي، شهردار اصلاح‌طلب پايتخت نبود. با اينكه مسئولان شهري و خدماتي تهران بارها در صدا و سيما حضور پيدا كردند، ولي شهردار تهران حتي يك پيام ساده براي مردم شهر نداشت.

نجفي در نهايت عكسي در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرد و نوشت كه شب را در سوله‌هاي مديريت بحران تهران در كنار شهروندان و مديران بحران بوده و به طور مرتب از زمان وقوع حادثه پيگيري‌هاي لازم را انجام داده است.  وي نوشته كه «حجم انبوه كارها مانع از آن شد كه در تلگرام يا اينستاگرام اعلام حضور كنم؛ چراكه رسيدگي به وضعيت پيش آمده را مهم‌تر و حياتي‌تر مي‌دانستم!» فارغ از دغدغه‌هايي كه در مورد كم‌كاري‌هاي پرشمار پيرامون موضوع آمادگي اساسي براي زلزله وجود دارد، به نظر مي‌رسد دست‌كم براي مديريت بحران‌هاي اينچنيني با همين امكانات موجود، هم كشور با مشكل جدي و اساسي روبه‌روست و چه بسا بخش بزرگي از بحران را بايد در خود سازمان مديريت بحران جست‌وجو كرد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
فکر کرده همه مثل اغلب مدیران از شهرستانها وروستاها آمده اند زعفرانیه نشین شده اند وخانه پدری در زادگاه دارند
چقدر کار این دولت از تراژدی به کمدی نزدیک میشود....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار