کد خبر: 886932
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
درسخوان در نشست تخصصی کانون معماران و شهرسازان جوان:
رسول درسخوان سخنان خود را با توضیحاتی در مورد آرمانشهر و اینکه واژه آرمانشهر برای اولین بار توسط افلاطون در دولت شهر های یونانی با نام «مدینه فاضله» به کار رفته است آغاز کرد.
وی ادامه داد: واژه آرمانشهر بیشتر فلسفی است تا شهرسازانه و کالبدی، با اینکه آرمانشهرهایی که نقشه کالبدی دارند نیز وجود دارد، با این حال بیشتر بحث های آرمانشهر ها در نظام اجتماعی، فلسفی و مدیریت شهری است.
این استاد دانشگاه در ادامه اشاره افزود: آرمانشهر در فلسفه سیاسی بیشتر روی اداره کشورها و شهرها تمرکز دارد، ولی آرمانشهر در شهرسازی عمدتا مفهوم کالبدی و اداره شهرها را دارد، که این دو نگرش از هم جدا نبوده و می توان از منظرهای مختلف به آرمانشهر نگریست.
درسخوان در ادامه با معرفی کتاب «The Reconstruction of Religious Thoughts in Islam» اقبال لاهوری که با نام «بازسازی فکر دینی» به فارسی ترجمه شده است، خاطر نشان کرد: اقبال راه حل  بسیاری از مشکلات اعم از شهرسازی، معماری و ... را در تغییر و بازسازی نگرش می داند.
وی تصریح کرد: ایدئولوژی و اتوپیا با اینکه نقش مثبتی در زندگی بشر داشته است اما در دهه های اخیر مورد نقد قرار گرفته است زیرا برخی معتقدند که زمانی که انسان نگاه ایدئولوژیکی به شهر داشته باشد با کانالیزه شدن ذهن، جلوی معرفت او گرفته می شود.
درسخوان با طبقه بندی آرمانشهرها به آرمانشهر با الگوی کالبدی، آرمانشهر بدون الگوی کالبدی، آرمانشهر با الگوی نظری مدون، آرمانشهر بدون نظری مدون، آرمانشهر بدون الگوی مدون و با اشاره مستقیم، آرمانشهر بدون الگوی مدون و بر اساس برداشت دیگران گفت: آرمانشهر اقبال لاهوری با نام «مرغدین» در دسته بندی آرمانشهرهای بدون الگوی مدون و با اشاره مستقیم قرار گرفته است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دوم سخنان خود، به معرفی اقبال پرداختند و گفت: محمد اقبال لاهوری فیلسوف، شاعر و عارف هندی-پاکستانی است که در قرن بیستم فعالیت های فلسفی،‌ فرهنگی و دین شناختی را به جهان اسلام عرضه کرد. اقبال از نظر فلسفی تحت تاثیر برگسون و هگل بود و با دانش های روز فی المثل نظریه نسبیت انیشتین و فلسفه کانت آشنا بود. 
درسخوان اضافه نمود: مهمترین فلسفه اقبال فلسفه «خودی» است، که او در این فلسفه به ارزش انسان و اینکه طبق آیات قرآنی، انسان جانشین خدا روی زمین بوده و باید به خدایی برسد نه اینکه از ارزش او کم شود.
وی اشاره کرد: مهمترین علت توسعه نیافتگی از نظر اقبال عدم باور خود است.
وی در ادامه به انحطاط و تفاوت آن با انحطاط آگاهی و انواع آن اشاره کرد و گفت: اقبال معتقد است جوامع اسلامی به انحطاط آگاهی فکری دچار هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر